Format af hdd
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 25-06-04 18:32

Hejsa

Hvordan formatterer man en fat-partition til ext3 eller sårn? Eller gør
man slet ikke det i Linux?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-06-04 18:59

Due some reason Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> happened to write:

> Hvordan formatterer man en fat-partition til ext3 eller sårn? Eller gør
> man slet ikke det i Linux?

mk2fs -j /dev/<device>

Ellers virker mkfs som wrapper for mange filsystemer:

mkfs -t ext3 /dev/<device>

Hvis du også kører DOS/Windows på maskinen bør du sætte
partitionstypen til 0x83, så Windows/DOS ikke tror, det er et ødelagt
FAT-drev, der skal repareres...

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 25-06-04 23:05

On Fri, 25 Jun 2004 19:59:24 +0200, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> mk2fs -j /dev/<device>

Hmm... den har jeg vist ikke på min FC2.

> [...]
>
> Hvis du også kører DOS/Windows på maskinen bør du sætte
> partitionstypen til 0x83, så Windows/DOS ikke tror, det er et ødelagt

Hvad så hvis jeg bare vil "linuxificere" en partition, således at jeg
ved en reinstallation kan lade automatikken overtage alle
Linux-partitioner (men lade Windows være)?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-06-04 23:52

On 2004-06-25, Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

> Hmm... den har jeg vist ikke på min FC2.

Heller ikke som root?

Ellers kør lige "find / -iname \*mkfs\*" i en prompt.

Thomas

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 26-06-04 00:08

On Fri, 25 Jun 2004 22:51:49 +0000, Thomas S. Iversen wrote:

> Heller ikke som root?
>
> Ellers kør lige "find / -iname \*mkfs\*" i en prompt.

Nu skal jeg lige være sikker på at vi snakker om det samme...

Findes der både en mkfs og en mk2fs (som skrevet i det citerede)? Jeg har
kun mkfs.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-06-04 00:14

On 2004-06-25, Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

> Nu skal jeg lige være sikker på at vi snakker om det samme...

Fornuftigt.

> Findes der både en mkfs og en mk2fs (som skrevet i det citerede)? Jeg har
> kun mkfs.

mkfs er det generiske navn for MaKe FileSystem programmet.
Hos mig (debian) hedder de enkelte programmer så mkfs.ext2 mkfs.ext3 und so
weiter.

mk2fs er et andet navn for mkfs.ext2, men den findes ikke hos mig.

Thomas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-04 01:31

Due some reason Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> happened to write:

> Hmm... den har jeg vist ikke på min FC2.

Ups. mke2fs skulle det have været...

/Rasmus

If you only have a hammer
everything looks like a nail