alder på golden
Fra : karsten klaaby

Dato : 25-06-04 13:43

Hej

Vi har en golden retriever på snart 6 år, og nu er det så jeg går og tænker,
hvor gammel kan sådan en golden forventes at blive?? Jeg spørger fordi han
her det sidste år er blevet meget ældre at se på, han er begyndt at blive
gråhåret i hovedet og et stykke ned af ryggen. Ellers er han på mange
punkter stadigvæk en legesyg "hvalp". Er 8-10 år for meget at forlange?

Med venlig hilsen Pia

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-06-04 13:54

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> wrote in message
> [...]
> gråhåret i hovedet og et stykke ned af ryggen. Ellers er han på mange
> punkter stadigvæk en legesyg "hvalp". Er 8-10 år for meget at forlange?

Vores opdrætter af vores flatcoated retriever siger at en hver dag over 10
år er en gave.
Jeg tror at gennemsnitsalderen for goldens også er deromkring.
Men det afhænger meget af om den skal aflives pga. HD eller AA eller lign.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-06-04 13:59

> [...]
> Jeg tror at gennemsnitsalderen for goldens også er deromkring.
> Men det afhænger meget af om den skal aflives pga. HD eller AA eller lign.

Hej
Arrh... det synes jeg nu er lidt lavt sat. Jeg har haft Labradors i mange år
og de er alle blevet mellem 11 og 14 år. Jeg tror ikke, at der er så stor
forskel på de forskellige Retrieverracer. Det er nok rigtigt at
gennemsnitsalderen er omkring de 10 år (eller sikkert noget mindre), men som
du selv siger er der jo hunde medregnet, som dør (eller bliver aflivet)
tidligt f.eks. på grund af HD.
Hvis først hunden er blevet over de 6 år, tror jeg mere på at den vil blive
12 - 14 år. Men selvfølgeligt er det også individuelt.
Om hunden bliver gråhåret har ingen betydning.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-06-04 13:58

"karsten klaaby" <karsten.klaaby@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gråhåret i hovedet og et stykke ned af ryggen. Ellers er han på mange
> punkter stadigvæk en legesyg "hvalp". Er 8-10 år for meget at forlange?

Min erfaring er at Goldens generelt bliver ældre end Flatcoat! Jeg kender op
til flere Goldens der er blevet 14+ år.
Derimod kender jeg til flere flattere der er døde omkring 10 år! Jeg har til
dato ikke set en flat ældre end 15 år! For det meste ser' jeg flatten op til
max. 12 år... Altså 8-12 år.

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : shadow

Dato : 25-06-04 14:43

> [...]
> gråhåret i hovedet og et stykke ned af ryggen. Ellers er han på mange
> punkter stadigvæk en legesyg "hvalp". Er 8-10 år for meget at forlange?

Hej Pia
Jeg kender flere der har og har haft Golden.
En god ven mistede sin , her for at par måneder siden den blev 12 ½ år
gammel, genboens golden er 12 år og i bedste velgående endnu og mine
forældres nabo er 14 år men det render nu på sidste vers, da ville være
egoistisk at holde liv iden mere, begrundelsen gidder jeg ikke komme ind på
her, men i følge mange hundbøger skulle den gerne blive omkring 12 år.

Det afhæger selvfølgelig af om hunden, har haft et godt hundeliv, med motion
og god kost, ikke overvægtig osv. osv.

--
Hilsen.
Jimmy & Laika

Fra : karsten klaaby

Dato : 25-06-04 16:10

Hej alle.

Glæder mig at høre, at vi formodentlig har mange gode år sammen endnu. Så er
der lige et andet spørgsmål der trænger sig på, hvornår er det sidste udkald
og få hund nr 2, her tænker jeg på evt. at have en der kan efterfølge den
første hund, og som den første hund kan opdrage lidt på, have lidt selskab
af.(selvfølgelig skal vi også træne med den). Det skal lige siges at den
golden vi har er hanhund. Vil det være for sent om to år, altså når han er
8, eller er der ingen alder på det. Og er det bedre at starte med en hund på
f.eks 1 år end en hvalp som han skal bruge mere energi på???

Bare lidt spørgsmål, det er endnu ikke aktuelt. Hvis hund nr. 2 skulle komme
til overvejer vi en cocker spaniel.

MVH. Pia

Fra : shadow

Dato : 25-06-04 16:19

> [...]

> f.eks 1 år end en hvalp som han skal bruge mere energi på???
>
> Bare lidt spørgsmål, det er endnu ikke aktuelt. Hvis hund nr. 2 skulle

Hej igen
Hvis det var mig der skulle have en hund nr 2 til at overlappe den anden,
ville jeg ikke vente længere end til den gamle hund er 8 år.
Begrundelse: Din gamle hund vil stadig kunne sætte sig i respekt og bevare
sin position i flokken, særligt hvis det er en hvalp du anskaffer dig, og
den ville lære den hund de husregler der nu en gang er, hvis du anskaffer en
ældre hund skal du være sikker på at din gamle hund kan sætte den på plads
ellers kan det give problemmer, og din gamle hund vil miste meget af sin
værdighed i forhold til flokken ( familien).
Håber på at du fårstår mit svar ellers vil jeg gerne forklare igen med en
anden ingangs vinkel.

--
Hilsen.
Jimmy & Laika

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 25-06-04 22:31

"shadow" <.shadow)@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værdighed i forhold til flokken ( familien).
> Håber på at du fårstår mit svar ellers vil jeg gerne forklare igen med en

Jeg vil gerne tilføje, at det kommer meget an på hvordan jeres gamle hund
er. Nogle gamle hunde bliver lynhurtigt ældre af at der kommer en
"erstatning" for dem, andre vil live op og få en "2. ungdom". Det kommer
helt an på hvor social den gamle hund er.

Venlig hilsen
Charlotte Eglin

Fra : shadow

Dato : 25-06-04 22:45

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "erstatning" for dem, andre vil live op og få en "2. ungdom". Det kommer
> helt an på hvor social den gamle hund er.

Hej Charlotte
Vil bare lige sige jeg er enig, og det var hvad jeg havde i mente til den
anden indgangs vinkel.
Hilsen
Jimmy & Laika

Fra : karsten klaaby

Dato : 26-06-04 04:39

Klip
Klip

Lidt om Max (som han hedder): Han er meget social efter min mening, og
utrolig legesyg, som min dyrlæge siger, den hund bliver aldrig rigtig
voksen. Han elsker alle hunde, og kan ikke forstå at alle familiens hunde
ikke er lige så legesyge som ham. I takt med de bliver ældre gider de at
lege mindre og mindre, hvor han endnu er på samme stadie som da han var
hvalp. Ikke at han ikke kan koncentrere sig og lystre for det gør han, og
han er en rolig og velopdragen hund, det er i situationen med andre hunde
han er enormt legesyg.
Så er det så lige, er han på det punkt for legesyg til at kunne opdrage en
hvalp eller sætte sig i repekt hos en 1 års. Er det bedre helt at vente med
en "ny" hund til han er væk. Vi vil nok tidligst have overskud til en hund
nummer to om et par år (med hundetræning og alt havd det ellers indebærer og
have ekstra hund), da vi lige har fået barn nummer tre. Ved godt at han da
kan ændre sig på de par år, men lige på det legesyge punkt tror jeg ikke, nu
er han jo snart 6, og der er ingen ændring endnu. Det skal lige tilføjes at
han har sat sig i respekt når familien har fået nye hunde, men ellers kan de
gå langt med ham før han siger fra. (læs stor tålmodighed).

MVH Pia

Fra : qfha

Dato : 27-06-04 08:43

"karsten klaaby" skrev d. 26-06-04 04:39 dette indlæg :
> [...]
kan de
> gå langt med ham før han siger fra. (læs stor tålmodighed).

Hej, din hund vil elske at få en kammerat, især af samme køn. Tøv ikke
for længe med det. Din hund har alderen.
Med mindre du har meget specielle overvejelser over at få en spaniel,
vil jeg bestemt foreslå dig at blive i din race. Og nu får jeg nok en
masse på nakken, især krydsningsejere, de enkelte hunderacer er selv
meget racebevidste, og ved udmærket om den anden hund hører til samme
race som den selv. Harmonien er generelt større.

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-04 10:40

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget racebevidste, og ved udmærket om den anden hund hører til samme
> race som den selv. Harmonien er generelt større.

Dejligt at høre! Jeg troede kun det var mig der havde observeret det!

At det så kan virke modsat af og til er en anden sag. Min kærestes gamle
schæfer var bange for andre schæfere, hadede dobermann (lang historie) men
elskede gravhunde! Hun kammede helt over når vi så en gravhund!
....guderne må vide hvad hun selv troede hun var!!

Fra : Leyna

Dato : 27-06-04 10:54

On Sun, 27 Jun 2004 11:40:12 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<gimze@flatcoated-retriever.dk> wrote:

>"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
>Dejligt at høre! Jeg troede kun det var mig der havde observeret det!

Så man kan ikke sætte forskellige racer sammen?
Det har jeg aldrig hørt om før.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-04 11:26

> Så man kan ikke sætte forskellige racer sammen?
> Det har jeg aldrig hørt om før.

Du får det til at se ud som om det er mig der har skrevet det! Det var ikke
det jeg quotede fra ham, blot det at racer tit er bevidste om hvilken race
de er!!

Min holdning er at man sagtens kan blande racer i flok. Eksempelvis er det
ikke unormalt i sverige at en kennel opdrætter cocker sammen med flat. Selv
har vi en Golden sammen med Flattere og kender til mange andre tilfælde hvor
forskellige racer går sammen. Se hvad jeg besvarer næste gang du skriver!

Fra : Leyna

Dato : 27-06-04 11:38

On Sun, 27 Jun 2004 12:26:08 +0200, "Rinnie Ilsøe"
> [...]

>det jeg quotede fra ham, blot det at racer tit er bevidste om hvilken race

*Sorry*
Så godt hvem der havde skrevet hvad. Svarede blot dig fordi du gav
udtryk for at det havde du også observeret.

Og mit spørgsmål kom af nysgerrighed, og intet andet. Har selv to
lab-blandinger som går fint i spænd sammen, men hvad de er blandet af
må guderne vide. *G*

Kendte også en dame der havde en rottweiler (han) og en papillion (nu
slår Sonja mig ihjel hvis det er forkert stavet. *G*) og de trivedes
da også glimrende sammen. Den lille var en tæve og hun styrede den
store med hård pote!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 27-06-04 11:55

> *Sorry*
> Så godt hvem der havde skrevet hvad. Svarede blot dig fordi du gav
> udtryk for at det havde du også observeret.

Okay, så vil jeg lige revidere min måde at udtrykke mig på... Eller udtrykke
mig lidt mere klart næste gang! Tænkte faktisk godt på der måske var nogen
der kunne misforstå det da jeg havde postet indlæget...

> [...]
> slår Sonja mig ihjel hvis det er forkert stavet. *G*) og de trivedes
> da også glimrende sammen. Den lille var en tæve og hun styrede den

Hihi... Ja, min reserve-mor har også en Jack Rusell sammen med flat og
Golden og den styrer også tingen med hård pote!

Fra : x Vuf x

Dato : 27-06-04 14:17

Sun, 27 Jun 2004 12:38:24 +0200, Leyna wrote:

> [...]
>slår Sonja mig ihjel hvis det er forkert stavet. *G*) og de trivedes
>da også glimrende sammen. Den lille var en tæve og hun styrede den

En papillon vil næsten altid ta' føringen, da den er udstyret med
en langt større intelligens + en totalt manglende proportionsevne!

--
Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Fra : x Vuf x

Dato : 27-06-04 14:14

Sun, 27 Jun 2004 11:40:12 +0200, Rinnie Ilsøe wrote:
>"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev...

>Dejligt at høre! Jeg troede kun det var mig der havde observeret det!

Ditto. Godt at høre, man ikke er komplet idiot!
Mine papilloner anerkender kun papilloner som værende hunde!

> [...]
>elskede gravhunde! Hun kammede helt over når vi så en gravhund!
>...guderne må vide hvad hun selv troede hun var!!

Jeg har haft en dværgpincher/fox, som næsten besvimede af forelskelse,
når hun så en GD! *G*

Fra : Karina og Christian

Dato : 27-06-04 14:54

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospam.dk> wrote in message
[klip]
> Ditto. Godt at høre, man ikke er komplet idiot!
> Mine papilloner anerkender kun papilloner som værende hunde!

Hehe - jeg kommer til at glæde mig mere og mere til, at Vaks og Rosa skal
møde hinanden så

Det har de aldrig gjort, fordi hver gang vi skal over på Djævleøen (host),
så er der et sæt forældre herovrefra, der vil give sin højre arm for at få
lov til at have Vaks, mens vi er væk, og det kan man jo ikke nænne at sige
nej til - hverken for deres skyld eller for Vaks', der elsker at få den
kongelige behandling, han /ved/ han er værd

> Jeg har haft en dværgpincher/fox, som næsten besvimede af forelskelse,
> når hun så en GD! *G*

Fniiiiiis

Med venlig hilsen
Karina,
hvis hund heller ikke har nogen sans for, at han ikke er på størrelse med en
grand danois og ikke har et tandsæt som en anden "dræberhund"

Fra : Leyna

Dato : 27-06-04 17:04

On Sun, 27 Jun 2004 15:14:29 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospam.dk>
wrote:

>Jeg har haft en dværgpincher/fox, som næsten besvimede af forelskelse,
>når hun så en GD! *G*

hehe... min lille Dina (chi hua hua blanding) var også vild med GD og
Rottweilere, men den better Cocker, der ellers gerne ville hjælpe
hende med at få et kuld hvalpe gad hun overhovedet ikke ofre et blik!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk