FT Viborg, Hids, Kragelund 1834
Fra : Ole Grau

Dato : 25-06-04 11:38

Hej alle

I FT på DDA er følgende:

Viborg, Hids, Kragelund, Christianshøy, , en Gaard, 9, FT-1834

Der vises flg. felter:

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Johannemarie Wacher, 42, gift, , Coloniefæster,
Daniel Jacobsen Hørmann, 35, gift, , hans Kone,
Eva Michelsdatter Rost, 14, ugift, , ovenstaaendes søn, x
Jacob Hørmann Danielsen, 12, ugift, , ovenstaaendes søn,
Johannes Danielsen, 8, ugift, , ovenstaaendes søn,
Michael Danielsen Hørmann, 5, ugift, , ovenstaaendes søn,
Peter Danielsen, 10, ugift, , ovenstaaendes datter,
Anne Elisabeth Danielsdatter, 1, ugift, , ovenstaaendes datter,

Det er det rene vrøvl:
Daniel er hans kone,
Eva er søn, men efternavne passer ikke til forældrene
Peter er datter
Jeg vil derfor spørge, om der er en der har vedkommende FT og vil se,
hvad der egentlig står.
Jeg er specielt interesseret i
Eva Michelsdatter Rost, 14, ugift, , ovenstaaendes søn,
er alderen rigtig afskrevet?
(Jeg savner en Eva Michelsdatter Rost, men hun skal være omkring 35
år.)

Ole Grau
Nøddekrigevej 4
9800 Hjørring
23 95 48 81

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-06-04 13:30

> Det er det rene vrøvl:
> Daniel er hans kone,
> Eva er søn, men efternavne passer ikke til forældrene
> Peter er datter
> Med venlig hilsen
>
> Ole Grau
> Nøddekrigevej 4
> 9800 Hjørring
> 23 95 48 81
*******************
Hej Ole Grau
Jeg kan ikke hjælpe med at læse folketællingen, men vil da bare sige at
denne bøf ikke er usædvanlig. Jeg har set det mange gange; således bliver
min egen tipoldefar til søn af sin egen søn der istedet optræder som
familiefar.

Godt nok skal vi afskrive som det står i kilden, men indlysende fejl kan man
godt skrive korrekt og så bemærke hvad man har ændret.
Flemming Svendsen.

Fra : Henning og Inge-Lise~

Dato : 25-06-04 22:19

Her er de i FT. 1845 og 1860, men dem har du måske ?
Jeg har ikke FT 1834, desværre.
Venlig hilsen Inge-Lise Trampedach
FT er Fra DDD4

Husstand: Viborg, Hids, Kragelund, 1860, 4, Christianshøj, Et Huus

Kildenavn : Peder Danielsen Hørmansen
Alder : 31
Civilstand : Gift
Husstands/familienr. : 4
Matr.nr./Adresse : Et Huus
Kildefødested : her i Sognet
Kildestednavn : Christianshøj
Stilling i husstanden : Huusmand, lever af sin Jordlod, Huusfader
Trossamfund : Lutheran
Køn : M

Kildenavn : Kirstine Jensen
Alder : 30
Civilstand : Gift
Husstands/familienr. : 4
Matr.nr./Adresse : Et Huus
Kildefødested : Funder Sogn, Viborg Amt
Kildestednavn : Christianshøj
Stilling i husstanden : hans Kone
Trossamfund : Lutheran
Køn : K

Kildenavn : Rasmus Olsen
Alder : 22
Civilstand : Ugift
Husstands/familienr. : 4
Matr.nr./Adresse : Et Huus
Kildefødested : Førslev Sogn, Sorøe Amt
Kildestednavn : Christianshøj
Stilling i husstanden : Tjenestekarl
Trossamfund : Lutheran
Køn : M

Kildenavn : Carl Emil Gotfred Jegstrup
Alder : 13
Civilstand : Ugift
Husstands/familienr. : 4
Matr.nr./Adresse : Et Huus
Kildefødested : Kjøbenhavn
Kildestednavn : Christianshøj
Stilling i husstanden : Tjenestedreng
Trossamfund : Lutheran
Køn : M

Kildenavn : Eva Mikkelsen Rost
Alder : 64
Civilstand : Enke
Husstands/familienr. : 4
Matr.nr./Adresse : Et Huus
Kildefødested : Frederiks Sogn, Viborg Amt
Kildestednavn : Christianshøj
Stilling i husstanden : Aftægtskone
Trossamfund : Lutheran
Køn : K

Kildenavn : Ane Magrethe Hørmansen
Alder : 20
Civilstand : Ugift
Husstands/familienr. : 4
Matr.nr./Adresse : Et Huus
Kildefødested : her i Sognet
Kildestednavn : Christianshøj
Stilling i husstanden : hendes Datter
Trossamfund : Lutheran
Køn : K

Kildenavn : Andres Johansen
Alder : 27
Civilstand : Gift
Husstands/familienr. : 4
Matr.nr./Adresse : Et Huus
Kildefødested : Thorning Sogn, Viborg Amt
Kildestednavn : Christianshøj
Stilling i husstanden : Snedker Huusfader
Trossamfund : Lutheran
Køn : M

Kildenavn : Maren Jensen
Alder : 23
Civilstand : Gift
Husstands/familienr. : 4
Matr.nr./Adresse : Et Huus
Kildefødested : Them Sogn, Skanderborg Amt
Kildestednavn : Christianshøj
Stilling i husstanden : hans Kone
Trossamfund : Lutheran
Køn : K

Husstand: Viborg, Hids, Kragelund, 1845, 80, Colonien Christianshøi, en
Gaard

Kildenavn : Daniel Jacobsen Hørmann
Alder : 53
Civilstand : Gift
Kildeerhverv : Colonifæster
Husstands/familienr. : 80
Matr.nr./Adresse : en Gaard
Kildefødested : Frederiks Sogn, Viborg Amt
Kildestednavn : Colonien Christianshøi
Antal familier/hus : 1
Køn : M

Kildenavn : Eva Michaelsdatter Rost
Alder : 47
Civilstand : Gift
Kildeerhverv : hans Kone
Husstands/familienr. : 80
Matr.nr./Adresse : en Gaard
Kildefødested : Frederiks Sogn, Viborg Amt
Kildestednavn : Colonien Christianshøi
Antal familier/hus : 1
Køn : K

Kildenavn : Michael Danielsen Hørmann
Alder : 19
Civilstand : Ugift
Kildeerhverv : deres Søn
Husstands/familienr. : 80
Matr.nr./Adresse : en Gaard
Kildefødested : Her i Sognet
Kildestednavn : Colonien Christianshøi
Antal familier/hus : 1
Køn : M

Kildenavn : Peter Danielsen Hørmann
Alder : 16
Civilstand : Ugift
Kildeerhverv : deres Søn
Husstands/familienr. : 80
Matr.nr./Adresse : en Gaard
Kildefødested : Her i Sognet
Kildestednavn : Colonien Christianshøi
Antal familier/hus : 1
Køn : M

Kildenavn : Anna Cathrine Gade Danielsen
Alder : 8
Civilstand : Ugift
Kildeerhverv : deres Datter
Husstands/familienr. : 80
Matr.nr./Adresse : en Gaard
Kildefødested : Her i Sognet
Kildestednavn : Colonien Christianshøi
Antal familier/hus : 1
Køn : K

Kildenavn : Anna Margrethe Danielsen
Alder : 5
Civilstand : Ugift
Kildeerhverv : deres Datter
Husstands/familienr. : 80
Matr.nr./Adresse : en Gaard
Kildefødested : Her i Sognet
Kildestednavn : Colonien Christianshøi
Antal familier/hus : 1
Køn : K

Kildenavn : Annamaria Christensdatter
Alder : 19
Civilstand : Ugift
Kildeerhverv : Tjenestepige
Husstands/familienr. : 80
Matr.nr./Adresse : en Gaard
Kildefødested : Her i Sognet

Fra : Inger Sørensen

Dato : 25-06-04 22:25

Hej Ole Grau

Kragelund, Hids Viborg 1834.
Christianshøy en gård bygning 9.
Daniel Jacobsen Hørmann 42 år gift Coloniefæster
Eva Michelsdatter Rost 35 år gift hans kone
Jacob Hørmann Danielsen 14 år ugift ovenståendes søn
Johannes Danielsen 12 år ugift ovenståendes søn
Michael Danielsen Hørmann 8 år ugift ovenståendes søn
Peter Danielsen 5 år ugift ovenståendes søn
Anne Elisabeth Danielsdatter 10 år ugift ovenståendes datter
Magrethe Danielsdatter 1 år ugift ovenståendes datter

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Fra : Ole Grau

Dato : 26-06-04 09:31

"Inger Sørensen" <ingmar.s@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Anne Elisabeth Danielsdatter 10 år ugift ovenståendes datter
> Magrethe Danielsdatter 1 år ugift ovenståendes datter

Hej Inger Sørensen

Mange tak for dit svar.
Sammenhængen mellem
Daniel Jacobsen Hørmann, 35, gift, , hans Kone,
Eva Michelsdatter Rost, 14, ugift, , ovenstaaendes søn, x
var som jeg regnede med, men
Johannemarie Wacher, 42, gift, , Coloniefæster,
kunne jeg ikke få til at passe, Jeg havde den tanke, at hun var gift
med Daniel, og han først senere blev gift med Eva.
Jeg kan nu se, at Johannemarie intet har med familien at gøre, men kun
er kommet ind ved en fejl i DDA-databasen.

Også tak til de øvrige, der reagerede på mit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Ole Grau
Nøddekrigevej 4
9800 Hjørring
23 95 48 81

Fra : Inger Sørensen

Dato : 26-06-04 10:06

Hej Ole Grau

Jeg Glemte at fortælle at jeg havde oplysningerne fra Lokalarkivet i Århus,
som du kan finde på følgende:
www.folketimidten.dk

Med venlig hilsen
Inger Sørensen