Vand i ørene !! Gode råd søges.
Fra : René Kofoed

Dato : 25-06-04 10:15

Hejsa NG.
Har for 2. gang på 3 uger været afsted til dyrlægen med min schæfer. Han er
som bekendt allergiker, og det sidder tit i ørene på ham. Men denne gang var
det dog noget andet : Nemlig vand !! Han svømmer meget, både fordi han kan
lide det, men også som fysisk træning. Han er desværre så uheldig hver gang,
at han får vand i det ene øre, altid det venstre. Det er så det, der har
irriteret, plus lidt hår, som dyrlægen fiskede op igår.
Vi har talt om vandskyende vat med en klat vaseline, til at holde på vattet
i øret, men er der andre der har nogle gode råd eller ideer, tager jeg /vi
imod med kyshånd, da han ikke skal undvære sine svømmeture. (bor 5 mins gang
fra storebælt !
På forhånd tak for hjælpen.
Mvh Susanne, og Wirs som gerne snart vil have sit øre i fred!!

--
VIGTIGT:
Ved besvarelse af denne mail fjern -NOSPAM i email adressen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-06-04 13:13

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra storebælt !
> På forhånd tak for hjælpen.
> Mvh Susanne, og Wirs som gerne snart vil have sit øre i fred!!

Hej Susanne

Nu ved jeg jo ikke, hvor meget man kan få lov at pille ved han ører.
Men ørepropper, eller de her gule høreværn til at stoppe ind i øret i
sammenpresset tilstand, som så udvider sig igen og sidder godt fast, gad
vide om de ikke kunne bruges.

M.V.H.....Benny..

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-06-04 14:00

"Benny Mortensen" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men ørepropper, eller de her gule høreværn til at stoppe ind i øret i
> sammenpresset tilstand, som så udvider sig igen og sidder godt fast, gad

Tror du ikke en hunds øregang er for stor?? Jeg tror også der er for stor
risiko for at den kan forsvinde ind...?

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 25-06-04 15:45

"Rinnie Ilsøe" <gimze@flatcoated-retriever.dk> skrev i en meddelelse

> "Benny Mortensen" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> Tror du ikke en hunds øregang er for stor?? Jeg tror også der er for stor
> [...]

Jeg synes det er dyreplageri at stoppe noget ind i ørerne på en hund.
Hvad med en krave der holder hovedet oppe?
Ellers må I gå over til brusebad i stedet. *G*

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : René Kofoed

Dato : 25-06-04 20:26

> Jeg synes det er dyreplageri at stoppe noget ind i ørerne på en hund.
> Hvad med en krave der holder hovedet oppe?
> Ellers må I gå over til brusebad i stedet. *G*
>
> Med venlig hilsen Camilla.

Hej Camilla.
Jeg vil jo netop putte vat i ørene på ham, for at undgå at dette sker igen.

- Og nej, man kan ikke få en sådan krave. Hunden er desuden også ligeglad
med de kraver man får hos dyrlægen, hvis de er i vejen, ja så "dør" de (læs:
han ødelægger dem)

Nej vi kan ikke nøjes med brusebad, da det ikke er for, at han skal vaskes,
men fordi det er den mest skånsomme motionsform. Grunden til han svømmer er
for at forbedre hans kondition, så hans koncentration bliver bedre (læs. Går
ikke så hurtig "død" i lydighed el. grp.c), da konditionen er en vigtig
faktor her. Desuden belaster den ikke leddene som andre konditionstyper, så
som cykling og løb.

Desuden elsker han sine svømmeture, han springer i, det er der det plasker
op i ørene, eller også når han prøve at dykke !!
Vi svømmer ved badebroerne, så han ikke skal ind og ud så mange gange, igen
for at spare på hans krop.

Mvh Susanne.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 26-06-04 21:47

> [...]

> op i ørene, eller også når han prøve at dykke !!
> Vi svømmer ved badebroerne, så han ikke skal ind og ud så mange gange,

Hej.

Jeg har skam set en udmærket svømmevest med krave til netop at holde hovedet
oven vande.
Men hvis hunden ikke vil have den på så kan man jo ikke gøre så meget...

Så du ikke det *G* bagved kommentaren om brusebad?

I øvrigt - hvis ikke jeres hund kan tåle at motionere, så hvorfor gøre det?

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-06-04 20:39

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det er dyreplageri at stoppe noget ind i ørerne på en hund.

Jeg synes så det er mere syndt at hunden skal døje med ørerne eller gå glip
af svømmeturen. en hund der er vandt til at få vat i ørene vil ikke ha'
noget imod det.

> Hvad med en krave der holder hovedet oppe?

Nok mere generende for ham end vat...

> Ellers må I gå over til brusebad i stedet. *G*

Hæhæ... Svøm op af strålen?

Fra : René Kofoed

Dato : 25-06-04 20:17

--

> [...]
> Men ørepropper, eller de her gule høreværn til at stoppe ind i øret i
> sammenpresset tilstand, som så udvider sig igen og sidder godt fast, gad

Hej Benny.

Nej de kan ikke bruges, de er alt alt for små.
Vi taler om en schæfer der er større end standard størrelse.
Jeg kan sagtens få lov til at putte vat i ørene på ham.
Mvh Susanne.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-06-04 00:30

> [...]
> Vi taler om en schæfer der er større end standard størrelse.
> Jeg kan sagtens få lov til at putte vat i ørene på ham.

Hej Susanne

Ja, nu skal vi selvfølgelig lige være enige, er det fordi der kommer vand i
øretragten, eller er det vandet helt ind i ørerne, han ikke kan tåle.
Den almindelige prop. kan sagtens lukke ind til det aller helligste, men den
kan selvfølgelig ikke fylde øret op, så må du selv igang med at konstruere
nogle. Spørgsmålet bliver jo, om du kan få lov at sætte dem i, for de skal
jo langt ned, for at lukke, og de skulle være store nok. Men der er nok
ikke mange hunde som vil finde sig i det.
Der er selvfølgelig en mulighed mere, hvis du kan fremstille en badehætte
til ham. Du kan sikkert sælge modellen bagefter ..

M.V.H.....Benny..

Fra : René Kofoed

Dato : 28-06-04 08:50

> [...]
> Der er selvfølgelig en mulighed mere, hvis du kan fremstille en badehætte
> til ham. Du kan sikkert sælge modellen bagefter ..

Hej Benny.

Ahh, læste lige dit indlæg endnu en gang, og har vist nok (endelig) forstået
hvad du mener!! Det er ikke noget probs i det ydre øre, det er helt nede
i bunden !!

Han blev lagt i narkose, da han er lidt "vims", er sød og rar, men lidt
"vims". Han havde væske helt nede i bunden af øret, lidt hår og lidt
belægniner på øregangen. Alt er fjenet, nu manglede/mangler vi bare grunden
til væsken var der nede, og det eneste grund jeg kunne komme på, var hans
svømmeture.
Tit og ofte, "knækker" han det venstre øre, når han bader, så det kan næsten
kun være der det kommer i !! ??

Jeg har ikke prøvet at komme "helt i bund" i øret. Det er der ingen grund
til, han er irriteret nok i forvejen af infektion. Jeg ville gerne hvis jeg
kunne finde noget der bare sidder i det ydre øre, så vi ikke skal frygte at
det forsvinder indad.
Jeg har fået et råd: vat med vaseline, og det prøver vi først, hvis ikke det
virker, prøver jeg med en hjemmelavet prop (!) af noget skumgummi
matriale.(Rådet er modtaget her i NG, takker)
Problemet er ikke så meget når han er i vandet, men på vej der ud. Han sprin
ger i og så plasker det op, må se om jeg ikke kan få ham til at gå roligt i
??
For svømme, det skal han. Vi er på dyrlægetvunget pause i 14 dage, da
medicinen skal bruges og have nogle dages ro, efter afslut også.
Hmm, godt "mor" har fået stress pga forestående prøve, så vi træner hver dag
lige i tiden, ellers ville han da kede sig ihjel !!

På forhånd tak, for hjælpen.
Mvh Susanne.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-06-04 12:05

Hej igen Susanne

Hvis du mener at problemet er, når han plaskende hopper ud i vandet, at der
så kan smutte lidt ind i øret, så kunne du jo prøve noget lidt tricky. Du
siger jo han er sød og rar, og vims, så mangler vi kun lidt til grin også,
og det kommer nu. Det vil sikkert se sjovt ud, men måske være effektivt.
Simpelt hen nogle, lidt a la ørevarmere, gerne strikket, med lidt gummi på
indersiden, eller en god imprænering. Hvis det kun er lidt, der har været,
så skulle imprægneringen være nok, til at fange småstænk, og holde det ude
af øret, om de så skal sidde på øret, eller ligge ned over øret, afhænger jo
lidt af, hvad du kan få til at blive på plads, så det generer hunden mindst
muligt. Brug ikke plast, da det sikkert vil larme forfærdeligt i hans ører.
Det er noget lettere med min hunds hængeører, han skulle i givet fald bare
have tapet flapperne sammen Det bliver en lidt sindrig konstruktion,
med et gammelt halsbånd, og lidt fra en mundkurv, men det burde kunne holde,
også uden at genere hunden. Det er i hvert fald sjovere, end at døje med
ørerne, og han kan plaske i vandet. Lav det nu ordentligt, for ellers
ødelægger han det første gang han ryster sig, Seletøjet fra øreklapperne og
ned til halsbåndet, må gerne være elastiske, det vil give han frihed til at
ryste sig ordentligt.

M.V.H......Benny..

Fra : René Kofoed

Dato : 28-06-04 15:34

--
> [...]
og
> ned til halsbåndet, må gerne være elastiske, det vil give han frihed til

Hej Benny.
Ja grin, men nok ikke på den måde du havde forestillet dig.
Prøvede det, og han elsker sit nye "udstyr", kan sg* ikke få lov til at
pille det af igen !!

Spøg til side. Ideen er muligvis god, men jeg rullede rundt af grin, da jeg
nåede til ørevarmerne!!
Jeg kan godt glemme alt om denne konstruktion, da vi med denne hersens hund,
"rider i samme sekund, som der er sadlet". Han vil slet ikke give mig tid
til at montere det.
Nej nu venter vi til det er "badetid" igen, og så prøver vi med vat, eller
skumgummi, det må være nok, da han jo kun dykker hvis jeg kaster en sten
ud!! Det er jo så slut nå!!
Men skulle du have andre kunstneriske forslag, ser jeg gerne frem til dem.
)

Mvh Susanne, som glæder sig til træning i aften.(forhåbentlig ville hunden
også glæder sig )

Fra : tiger

Dato : 26-06-04 07:16

René Kofoed wrote:
> [...]
> fra storebælt !
> På forhånd tak for hjælpen.
> Mvh Susanne, og Wirs som gerne snart vil have sit øre i fred!!

Hej,

Ja, jeg ved godt det her lyder ret tosset, men hvad med selv at lave et
par ørepropper a la de gule festivalspropper?
Jeg har for noget tid siden købt en 'Tempur' hovedpude, sådan en der
'former sig efter kroppen' - og det materiale føles temmelig meget som
øre-props-materiale, du ved sådan noget hvor man kan lave håndaftryk i
og så rejser det sig lige så langsomt igen. Nu koster en 'Tempur'
hovedpude godt nok temmelig meget, men jeg så lige en lignede
'helsepude' på tilbud i Føtex til vist omkring 100,- ... og altså der er
da til en del ørepropper i sådan en
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre - og om det virker(måske der kan
trænge vand igennem?), men jeg ville da give det et forsøg, for
selvfølgelig skal hundebassen da ud at svømme, uden at få myrekryb i
ørene

Go' weekend

Slumfret & Hund

Fra : René Kofoed

Dato : 26-06-04 09:12

--
> [...]
> trænge vand igennem?), men jeg ville da give det et forsøg, for
> selvfølgelig skal hundebassen da ud at svømme, uden at få myrekryb i

Hejsa.
Tak for det gode råd. Det vil jeg prøve, hvis ikke det er nok med vat.
Mvh Susanne.

Fra : shadow

Dato : 28-06-04 23:54

Hej
Ville bare lige sige at det var rart, at læse nogle inlæg fyldt med humor
:)))) og kreative udfoldelser.

M.V.H
Jimmy & Laika

Fra : Poul Erik Rise

Dato : 29-06-04 08:34

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> wrote in message news:<cbgtba$dnc$1@news.cybercity.dk>...
> Vi har talt om vandskyende vat med en klat vaseline, til at holde på vattet
> i øret,

Jeg er med til at træne newfoundlændere i vand. Vi har en gang haft en
hund med øreproblemer. Det blev løst med vandskyende vat, men uden
vaseline, og det fungerede udmærket.

Du skal dog være opmærksom på, at vattet kan falde ud, når hunde
kommer på land og ryster sig.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : René Kofoed

Dato : 29-06-04 09:20

--
"Poul Erik Rise" <poul.erik.rise@sid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vaseline, og det fungerede udmærket.
>
> Du skal dog være opmærksom på, at vattet kan falde ud, når hunde

Hej Poul Erik.
Tak for hjælpen. Vi ser begge frem til, at vi endelig igen kan komme til
vandet. Der går desværre nogle dage endnu.
Mvh Susanne.

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-06-04 09:40

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> wrote in message
[klip]
> Tak for hjælpen. Vi ser begge frem til, at vi endelig igen kan komme til
vandet. Der går desværre nogle dage
> endnu.

Hejsa Susanne.

Hvor tidligt starter I (altså din hund - eller er du med ude? med at
bade? Bader I hele året, eller hvornår starter og slutter sæsonen?

Vores hund eeeeeeelsker også at bade, men jeg er lidt i tvivl om, hvornår
jeg kan starte med at lukke ham løs ved stranden (når jeg har mulighed for
det). Jeg kan nemlig godt være bange for, at det er for koldt, og at han
bliver syg af det. Og i hvert fald er det sådan, at Vaks vil storme ud i
vandet om så, der er is på det, så han vil ikke selv kunne regulere det.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : René Kofoed

Dato : 29-06-04 12:04

--
"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver syg af det. Og i hvert fald er det sådan, at Vaks vil storme ud i
> vandet om så, der er is på det, så han vil ikke selv kunne regulere det.

Hej Karina.

Har en veninde som, ved en hel del om disse ting, og da jeg spurgte sagde
hun :Hundene må bade når de selv vil, også om vinteren. I skal bare sørge
for at de ikke bliver kolde. Efter badeturen, skal de være i bevægelse,
eller ind i et varmt (ca 20 grader) rum, så de ikke fryser !!

Det er dette jeg lever/bader efter. Altså jeg er IKKE med ude og bade!!
Jeg har det bedst ca 50 cm fra brændeovnen, der er ild i, også på en varm
sommerdag.

I kan sagtens slippe Vaks, også om vinteren, bare han ikke står/ligger
stille når han er våd, ellers ind i en varm baggang med ham, til han er tør.
Mvh Susanne.

Fra : Karina og Christian

Dato : 01-07-04 23:18

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> wrote in message
[klip]>
> [...]
>
> I kan sagtens slippe Vaks, også om vinteren, bare han ikke står/ligger
> stille når han er våd, ellers ind i en varm baggang med ham, til han er

Hejsa Susanne

Undskyld, jeg først får skrevet nu. Læste bare dit svar, og blev rigtig glad
over, at vi med god samvittighed kan lade Vaks bade - og så glemte jeg helt
at sige tak for dit svar.

Så tusind tak for din hjælp og dit svar. Også fra Vaks, som glæder sig til
at komme ud at svømme

Med venlig hilsen
Karina