Gravid og kat
Fra : louise

Dato : 24-06-04 23:01

Hej alle

Er der nogle der ved hvor farligt det er at have kat når man er gravid.

Har hørt om noget der vist hedder toxoplasmose, men hvad er sandsynligheden
for dette?

Håber I kan hjælpe

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-06-04 22:14

Louise skrev
<Har hørt om noget der vist hedder toxoplasmose, men hvad er sandsynligheden
for dette >

Teoretisk er der en risiko, men den er ikke større end hvis du "roder" i
have eller renser rå grøntsager, det handler mere om sund fornuft og god
hygiejne, dvs vasker hænder
når man har ordnet kattebakker, eller evt tager engangs-
handsker på.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 25-06-04 20:09

"Marianne Hellemose" <hellemose.som3@mail.dk> wrote in

> [...]
> sund fornuft og god hygiejne, dvs vasker hænder
> når man har ordnet kattebakker, eller evt tager engangs-

Eller spiser råt kød. Min kollegas datter fik toxoplasmose og hun har
ikke kat overhovedet.

Kate

Fra : Nilleslyst

Dato : 24-06-04 22:31

"louise" <hubbabuba@al.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogle der ved hvor farligt det er at have kat når man er gravid.
>
> Har hørt om noget der vist hedder toxoplasmose, men hvad er

Hej Louise
Prøv at se på www.netdyredoktor.dk - og søg så på "toxoplasmose"

Hvis en gravid har antistoffer mod toxoplasmose i blodet i forvejen (kan
undersøges ved hjælp af en blodprøve), er der ingen fare ved at have kat.
Ellers drejer det sig især om at undgå kontakt med kattens ekskrementer (lad
et andet familiemedlem tømme og rense kattebakken).

Venlig hilsen
Anelise

Fra : Quatalis

Dato : 24-06-04 22:38

> Er der nogle der ved hvor farligt det er at have kat når man er gravid.
>
> Har hørt om noget der vist hedder toxoplasmose, men hvad er
sandsynligheden
> for dette?

Jeg læste i en brochure på et tidspunkt at hvis man får en anden til at
skifte kattebakken, eller selv bærer engangshandsker når man gør det, skulle
der ikke være noget at bekymre sig om, da det vist mest er kattens afføring
der er problemet. Personligt undgår jeg også at lade katten slikke mig på
hænder eller i ansigtet for ikke at udsætte mig selv for de mange bakterier
der lever i mundhulen på dyr.

Måske er det en god ide at kontakte sundhedsstyrelsen telefonisk og høre om
de har nogle generelle anbefalinger mht. graviditet og toxoplasmose -
ligesom din praktiserende læge eller måske Landbohøjskolen kan have noget
materiale liggende eller kan vejlede dig.

MVH Qua

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-06-04 23:06

On 2004-06-25 00:01:06 +0200, "louise" <hubbabuba@al.tele.dk> said:

> [...]
>
> Har hørt om noget der vist hedder toxoplasmose, men hvad er sandsynligheden

Det kommer til dels an på, hvordan du holder kat. Hvis du har en
indekat, der får færdigmad, er risikoen næsten nul - for katten skal jo
få toxoplasmose-parasitten et sted fra. Og den får det via rå føde -
f.eks. mus.
Katte bliver immune efter smitte, ligesom vi gør, så en kat, der har
haft toxoplasmose og er rask igen, kan ikke smitte dig. Lige som du
selv er immun, hvis du har været smittet og er rask igen. Rigtig mange
af os har været smittet - som oftest via lidt for røde bøffer, for
dårligt skyllede grøntsager eller røget kød.
Hvis katten udskiller parasitæg, kan kattebakken ganske rigtigt smitte,
hvis man er uheldig. Det er en god forebyggelse at bruge handsker og
vaske hænder grundigt - både til bakken, til grøntsagerne og de røde
bøffer - og steg kødet igennem De udskilte æg i bakken er ikke
smittefarlige i det første døgn eller to, så hvis man tømmer bakke med
rimelige intervaller, er der egt. ikke så stor fare dér. Men hellere
være på den sikre side
Det første du bør gøre er at få taget en blodprøve og få chekket om du
har antistoffer mod toxoplasmose i blodet - for så er du helt på den
sikre side og kan slappe af og glemme alt om toxoplasmose. Og hvis ikke
- er det på med engangshandskerne
Du kan læse mere her: http://siamis.com/Helse/toxoplasmose.html

--
Knus fra Ann R

Fra : Mette

Dato : 24-06-04 23:28

Hej Louise!

Jeg tror bestemt ikke du skal være bange. Hvis du blot tager nogle få
forholdsregler, er faren minimal

Du kan læse lidt mere om det her:
http://www.petheaven.dk/~mette_2/katte/artikler/toxoplasmose.htm

Venlige hilsner Mette
--
http://www.petheaven.dk/

Fra : Denise

Dato : 25-06-04 06:22

"louise" <hubbabuba@al.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogle der ved hvor farligt det er at have kat når man er gravid.
>
> Har hørt om noget der vist hedder toxoplasmose, men hvad er

Lille, og vildt overdrevet
Men hvis du vil være helt tryg, så bare gør som de andre råder dig

--
Hilsen Denise

Fra : Kirsten

Dato : 25-06-04 11:27

> Lille, og vildt overdrevet
> Men hvis du vil være helt tryg, så bare gør som de andre råder dig
>
> --
> Hilsen Denise

Er _meget_ enig med Denise!

Venlig hilsen Kirsten, med 2 børn, 4 katte og div. andre husdyr

Fra : Beby J. A. Madsen

Dato : 04-07-04 18:50

> [...]
>
> Er der nogle der ved hvor farligt det er at have kat når man er gravid.
>
> Har hørt om noget der vist hedder toxoplasmose, men hvad er

Hej Louise
Det er yderst vigtigt, at du bruger handsker ved tømning eller anden
forbindelse med katteafføring, da
som du nævner, kan blive smittet af katten. Det vil forårsage, at du kan
risikere misdannelse af dit
foster.
Venlig hilsen B. Madsen.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-07-04 21:58

On 2004-07-04 19:50:08 +0200, "Beby J. A. Madsen"
<NoSpam_beby@stofanet.dk> said:

> [...]
> forbindelse med katteafføring, da
> som du nævner, kan blive smittet af katten. Det vil forårsage, at du kan

Undskyld, men det er en forenkling. Det, du beskriver, kræver:
1) At katten er smittet. En indekat, der lever af færdigmad / tilberedt
mad bliver ikke smittet, der skal fodring med råt kød til.
2) At katten udskiller "æg" (oocyster) - hvilket den kun gør i 14 dage
omkring den tid den er blevet smittet. Herefter er katten immun resten
af sine dage (nogle dyrehospitaler kan undersøge dette)
3) At man er rent ud sagt en gris med bakken. Oocysterne bliver først
klækket og smittefarlige efter at have ligget 1 - 2 døgn i bakken.
4) At man så - efter de 1-2 døgn - rører ved sin mund eller sin mad
efter at have tømt bakke - uden at vaske hænder først.
5) At man aldrig selv har været smittet. En ret stor del af os har
været inficeret, oftest uden at vide det - og har man engang været
smittet er man immun. (Kan undersøges i en blodprøve)

Det er langt mere sandsynligt at man bliver / er blevet smittet via
dårligt skyllede grøntsager og råt kød
Men handsker er bestemt en god ting. Man skal bare ikke gå i panik
--
Knus fra Ann R

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 05-07-04 09:06

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> været inficeret, oftest uden at vide det - og har man engang været
> smittet er man immun. (Kan undersøges i en blodprøve)

Jeg fik engang at vide, at ca. 70 % (så vidt jeg husker, i hvert fald langt
de fleste) har haft det og dermed er immune.
Jeg blev ved min sidste graviditet testet og var immun. Så ingen undskylning
dér for at overlade bakketømning til gemalen

MVH Mette

Fra : Lotte M

Dato : 05-07-04 16:51

> [...]

>dårligt skyllede grøntsager og råt kød
>Men handsker er bestemt en god ting. Man skal bare ikke gå i panik

Min bror og svigerinde mistede deres barn pga toxoplasmose. Sygehuset
fortalte, at det var noget nær usandsynligt, at de var smittet via
kattebakken, at uigennemstegt kød og uskyllede grøntsager var den mest
sandsynlige smittevej.

Det er angiveligt "farligere" for gravide at spise ude end at tømme
kattebakken - trist at tænke på de katte som sættes på porten pga
toxoplasmose-forskrækkelse.
--
Mange hilsner
Lotte M