Optimering af hastighed i ASP
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 24-06-04 17:46

Hej

Jeg døjer lidt med at min hjemmeside kører lidt langsomt.

Jeg har sørget for at lukke databaseforbindelser, der bliver åbnet, så det
skulle ikke belaste for meget.

Mht til variabler, skal man så initialisere dem, som man gør i fx java? Som
situationen er nu, så benytter jeg en masse variable, men de bliver aldrig
rigtig deklaret nogen steder. Vil det gøre nogen foreskel og hvordan gør man
evt, når man benytter VBScript?

Er der andre ting, man bør tage højde for i ASP mht til hastigheden?

Rasmus Nielsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-06-04 17:27

Rasmus Nielsen skrev:

> Jeg har sørget for at lukke databaseforbindelser, der bliver
> åbnet, så det skulle ikke belaste for meget.

Er din databasekode (datastruktur, felttyper, index o.l.) i orden?

Hvis forespørgslerne også kører langsomt når du tilgår dem direkte
fra databasen, er der nok et problem her.

Hvilken database benytter du i øvrigt? Access kan volde problemer
på sites der har mange brugere.

> Mht til variabler, skal man så initialisere dem, som man gør i
> fx java?

Det er en god ide at erklære sine variable - ikke så meget på grund
af hastigheden (jeg tror ikke der er nævneværdig forskel her), men
på grund af at det er meget lettere at fejlfinde hvis man sikrer
sig at alle variable skal erklæres (Option Explicit).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-07-04 02:28

> [...]
> på grund af at det er meget lettere at fejlfinde hvis man sikrer
> sig at alle variable skal erklæres (Option Explicit).

Det kan hjælpe marginalt på ydelsen, men nok ikke i alle tilfælde.

--
Mvh. Jesper

Fra : Casper Bang

Dato : 27-06-04 11:06

> Jeg døjer lidt med at min hjemmeside kører lidt langsomt.
>
> Jeg har sørget for at lukke databaseforbindelser, der bliver åbnet, så det
> skulle ikke belaste for meget.

Jeg tror problemet ligger i databasen... har du sat logiske indexes op? Er
databasen designet smart?
Hvis du bruger databasen "meget", er det som regel den der er grunden til
hastighedsproblemer... ASP koden tager sjældent meget "power" fra serveren,
sammenlignet med databasen.