Købeloven ved salg af killinger
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-06-04 16:33

Er det ikke rigtigt at vi som opdrættere er underlagt kæbeloven, når vi
sælger killinger? Det har da altid været min opfattelse, men jeg smugkiggede
i videnskab.jura gruppen i dag, og der har de en debat om noget der er gået
i stykker på en bil, kort tid efter sælger har overtaget den. Der bliver
spurgt om købeloven ikke gælder ved salg fra privat til privat, og svaret er
nej ...
Hvori ligger forskellen om jeg sælger en bil eller en killing? ... altså ud
over at den sidste er den sødeste
Er det fordi vi betragtes som hobbyvirksomhed?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Vibeke

Dato : 24-06-04 21:56

> Hvori ligger forskellen om jeg sælger en bil eller en killing? ... altså
ud
> over at den sidste er den sødeste

Mon ikke de også kan svare på det i juragrupen?

/Vibeke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-06-04 22:37

Vibeke wrote:

> Mon ikke de også kan svare på det i juragrupen?

der har faktisk været en debat om selvsamme emne i juragruppen for noget tid
tilbage..... jeg kan selv huske jeg deltog i den*G* (men lad lige være med
at spørge hvornår*G*, det var vist i forbindelse med Helles mis der blev
aflivet meget ung)

jeg mener at man som sælger ER dækket af købeloven, da man sælger en
specifik vare, ofte udspecificeret via en kontrakt...... derudover er
killingen "lavet" med henblik på salg (uanset omman kan momsregistreres
eller ej), hvilket også gør at det er en konkret "vare" (det lyder groft*G*
fordi vi snakker om nuttede små pus, men medmindre man sikrer sig at
killingerne er solgt som beset, hæfter man via købeloven)
ofte når man sælger en bil brugt sælges den som beset, uden kontrakt med
kontant afregning, medmindre man handler med en brugtbilsforhandler, hvor
der så følger en købskontrakt med....
men husk, købskontrakten ophæver på ingen måde den gældende købelov.... den
kan kun være gældende hvis den stiller køber bedre end købeloven gør i sig
selv...

fandt lige tråden her:
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=_1EV9.38063%24Hl6.4445173%40news010.worldonline.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3DSabina%2BHertzum%2Bgroup:dk.videnskab.jura%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.videnskab.jura%26selm%3D_1EV9.38063%2524Hl6.4445173%2540news010.worldonline.dk%26rnum%3D2

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg: