SQL udtræk fra 2 tabeller!
Fra : Jimmy Snedker

Dato : 24-06-04 16:01

Hej NG,

Jeg har lille problem, som jeg er ved køre træt i

Jeg har to tabeller i min db(access) - en med brugerinfomation
(info) og en med brugerfoto(foto) - Jeg kan sagtens lave et
udtræk hvor info og foto passer sammen - ex:

strSQL = "SELECT * FROM info, foto Where memberid = imageid"

Problem:
Problemet opstår når der intet foto er der passer sammen med
brugerinfo, dvs. hvor brugeren ikke har uploadet noget billede
sammen med brugerinformationen

Spørgsmål
Hvordan udtrækker jeg alle poster fra info hvad enten der et foto
der passer til i den anden tabel ej?

Jeg ved ikke om det lyder forvirrende - eller om jeg har grebet
problemet forkert - håber nogen kan hjælpe?

Med venlig hilsen

Jimmy

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jan Norman Pedersen

Dato : 25-06-04 10:32

Hej Jimmy

Nedenstående udvælger alle poster fra tabellen "info" og feltet "image" fra
tabellen "foto" uanset indhold.

Tabel: info
brugerid
imageid
brugernavn

Tabel: foto
imageid
image

SELECT info.*, foto.image FROM info LEFT JOIN foto ON info.imageid =
foto.imageid

Med venlig hilsen
Jan Norman Pedersen

Fra : Jimmy Snedker

Dato : 28-06-04 08:13

Hej Jan!

Mange tak for svaret...du reddede min weekend!

Med venlig hilsen

Jimmy Snedker

Fra : *XxX*

Dato : 25-06-04 10:37

Har lige siddet og leget lidt med det og lavede to tabeller kaldet info og
img:

info:
id (autonum.) - autonummer der bruges til refereance med den anden table
navn (tekst) - navnet på personen

img:
id (autonum.) - laver altid en autonummer på min tabeller
refid (tal) - felt til at referere til info.id
link (tekst) - link til billedet

Håber at de afspejler dine tabeller nok til at du kan se sammen hængen.

Så smed jeg nogle værdier ind i dem:

info:
id - navn
1 - rasmus
2 - conni
3 - per
4 - lars
5 - viggo

img:
id - refid - link
1 - 1 - rasmus.jpg
2 - 5 - viggo.jpg

Startede med at teste den du havde lavet og udskrev dem med formatet "navn,
link<br>", det gav resultatet:

rasmus, rasmus.jpg
viggo, viggo.jpg

Denne metode kaldes også inner join og skulle efter sigende være hurtigere
hvis du brugte "Select * From info Inner Join foto On info.memberid =
foto.imageid"

Fandt så frem til at den rigtige måde var at bruge en outer join som hedder
"Select * From info Left Join img On info.id = img.refid" og det giver
resultatet:

rasmus, rasmus.jpg
conni,
per,