Ping ved lavere hastighed
Fra : Jan Richardy

Dato : 24-06-04 15:27

Hej NG
Sorry, hvis jeg spøger lidt dumt, men bliver ens ping-tid højere, hvis man
skifter fra en 2mbit til en 521kbit linje? Umiddelbart skulle jeg ikke mene,
at de to ting har noget med hinanden at gøre, men jeg er ikke det store
geni, når det kommer til netværk og deslige.

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-06-04 16:07

On Thu, 24 Jun 2004 16:27:05 +0200, Jan Richardy wrote:
> [...]
> at de to ting har noget med hinanden at gøre, men jeg er ikke det store
> geni, når det kommer til netværk og deslige.

Det vil blive marginalt hoejere.

En ping pakke et typisk omkring 76 bytes - og det tager laengere
tid at sende en 76 byte pakke paa en 512 kbps linie, end paa en 2
Mbps linie.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Peiter

Dato : 25-06-04 07:47

"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> wrote in message news:<HwBCc.2249$l57.411@news.get2net.dk>...
> [...]
> at de to ting har noget med hinanden at gøre, men jeg er ikke det store
> geni, når det kommer til netværk og deslige.

Faktisk et godt spørgsmål. Du vil få højere pingtider og jeg har selv
undret mig over hvorfor det tager længere tid at sende en 32 bit pakke
på en 512 Kbit
end en 2 Mbit .... Begge linier har jo massere ledig båndbredde
tilovers mens der sendes/modtages, men mon ikke der er et klogt hoved
der ved noget mere end vi gør

Mvh
Peter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 25-06-04 07:57

pba@it-group.dk (Peiter) writes:

> [...]
>end en 2 Mbit .... Begge linier har jo massere ledig båndbredde
>tilovers mens der sendes/modtages, men mon ikke der er et klogt hoved

Afhængigt af løsningen kører linjerne med den hastighed, de er
defineret til. Det vil sige, at de enkelte bits sendes 4 gange
så hurtigt på en 2 Mbps i forhold til en 512 kbps.

Der er også løsninger, der kører med fuld hastighed på linjen
og derefter administrativt begrænses, men det bruges vist ikke
ret meget. Det kræver, at hver eneste kundes linje er god nok
til at køre maksimal hastighed, hvis man ikke vil til at lave
løsninger, der er svære at vedligeholde.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-06-04 18:35

> [...]

>at de to ting har noget med hinanden at gøre, men jeg er ikke det store
>geni, når det kommer til netværk og deslige.

En Tele2adsl ændrede ikke noget ved ping tiden, fra en 2/0,5 Mbit til
en 0,5/0,5Mbit da jeg skiftede.. Men forbindelsne er godtnok stadig en
2Mbit fra mig til Tele2...

Men hos andre hvor DSL modemmet connecter ved lavere hastighed ændrer
det en del på pingtiden fra tidligere erfaringer.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 25-06-04 21:09

Bjarke Hansen wrote:
:: En Tele2adsl ændrede ikke noget ved ping tiden, fra en 2/0,5 Mbit til
:: en 0,5/0,5Mbit da jeg skiftede.. Men forbindelsne er godtnok stadig
:: en 2Mbit fra mig til Tele2...

Du har en 2mbps upload?

mvh Bernhard

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-06-04 23:11

On Fri, 25 Jun 2004 22:08:55 +0200, "Bernhard Ege"
<bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

> [...]
>:: En Tele2adsl ændrede ikke noget ved ping tiden, fra en 2/0,5 Mbit til
>:: en 0,5/0,5Mbit da jeg skiftede.. Men forbindelsne er godtnok stadig

nej, har jeg sagt det? en 2/0,5Mbiit som nedsættes til 0,5/0,5 hos
tele2

som her

C:\Documents and Settings\Bjarke Hansen>ping ns.get2net.dk -n 10

Pinging ns.get2net.dk [195.82.195.101] with 32 bytes of data:

Reply from 195.82.195.101: bytes=32 time=13ms TTL=251
Reply from 195.82.195.101: bytes=32 time=11ms TTL=251
Reply from 195.82.195.101: bytes=32 time=10ms TTL=251
[...]

Ping statistics for 195.82.195.101:
Packets: Sent = 10, Received = 10, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 13ms, Average = 10ms

Fra : Bernhard Ege

Dato : 26-06-04 00:28

Bjarke Hansen wrote:
:: On Fri, 25 Jun 2004 22:08:55 +0200, "Bernhard Ege"
:: <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:
::
::: Bjarke Hansen wrote:
::::: En Tele2adsl ændrede ikke noget ved ping tiden, fra en 2/0,5 Mbit
::::: til en 0,5/0,5Mbit da jeg skiftede.. Men forbindelsne er godtnok
::::: stadig en 2Mbit fra mig til Tele2...
:::
::: Du har en 2mbps upload?
::
:: nej, har jeg sagt det? en 2/0,5Mbiit som nedsættes til 0,5/0,5 hos
:: tele2

Tjaa, sådan læser jeg det: "2Mbit fra mig til Tele2" lyder som om du
derhjemme uploader med 2Mbit til Tele2.

mvh Bernhard

Fra : Jan Richardy

Dato : 27-06-04 13:49

> En Tele2adsl ændrede ikke noget ved ping tiden, fra en 2/0,5 Mbit til
> en 0,5/0,5Mbit da jeg skiftede.. Men forbindelsne er godtnok stadig en
> 2Mbit fra mig til Tele2...

Nu er det tilfældigvis en Tele2 forbindelse jeg har. Så jeg prøver at
nedgradere og krydse fingre.

Fra : TBC

Dato : 27-06-04 01:46

"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at de to ting har noget med hinanden at gøre, men jeg er ikke det store
> geni, når det kommer til netværk og deslige.

Mine personlige erfaringer siger mig at der ikke er nogen øjensynelig eller
mærkbar forskel fra 512/512 til 2048/512, men at der til gengæld er mærkbar
forskel fra 512/512 til 512/128, hvor de 128 i upload tilsyneladende er at
lukke hanen tilstrækkeligt til at det har negativ indflydelse på ens ping i
online
spil

Det er også min erfaring at det kan have negativ indflydelse på ping at
benytte visse routere og gateways fremfor den direkte og åbne vej med
ADSL-modem.

TBC