Syg - vågen eller sovende?
Fra : Anders Lund

Dato : 24-06-04 14:54

Hej

Jeg har for første gang i laaaang tid lagt mig syg og ville derfor hører
hvad folkene herinde mener er bedst at gøre når man er syg... skal man
bare sove eller er det i orden at være vågen?

Grunden til at jeg spørger er at jeg godt vil være vågen og se film
(altså afslapning), men hvis det går hurtigere med at blive rask ved at
jeg sover, gør jeg hellere det.

Jeg tror jeg har feber, hvilket giver mig trykken i hovedet og at jeg
har det varmt.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-06-04 15:07

Anders Lund wrote:
> [...]
> at jeg sover, gør jeg hellere det.
>
> Jeg tror jeg har feber, hvilket giver mig trykken i hovedet og at jeg

det primære er vist at du giver din krop tid til at arbejde sig ud af
sygdommen ;)
du kan trøste dig med at har du feber og har det varmt, så stiger den ikke
lige der ;) men du burde måske lige have et termometer i nærheden, just in
case.....

jeg vil sige, smid dig bare på sofaen og slap helt af med en film.... tag
nogle pernodiler til at tage det værste af ubehaget og drik lidt te eller
suppe og rigeligt med vand ellers...... falder du i søvn, så bare sov....
din krop skal nok fortælle dig hvad den har behov for... det handler bare om
at lytte ;)

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Anders Lund

Dato : 24-06-04 17:15

Sabina Hertzum wrote:

> du kan trøste dig med at har du feber og har det varmt, så stiger den ikke
> lige der ;) men du burde måske lige have et termometer i nærheden, just in
> case.....

Det startede onsdag formmidag og jeg havde det værst onsdag eftermiddag.
Herefter er det blevet til et "udholdligt" niveau, hvilket betød at jeg
godt kunne komme til skt. hans. Men skal jeg tage feberen mere alvorlig,
hvis den fortsætter flere dage? Evt. om jeg skulle gå til lægen.

> [...]
> din krop skal nok fortælle dig hvad den har behov for... det handler bare om

Det er også det jeg har gjort - og det går jo også meget fint med det.
Nu har jeg så bare også fået hold i nakken... det er vist ikke lige min
uge.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-06-04 22:44

Anders Lund wrote:

> [...]
> hvilket betød at jeg godt kunne komme til skt. hans. Men skal jeg
> tage feberen mere alvorlig, hvis den fortsætter flere dage? Evt. om

kommer an på styrken af feber vil jeg sige.... hvis det er vedvarende høj
feber, kan der være tale om en infektion, og så skal du naturligvis
tilses.... hvis det er sådan "on and off" feber (svingende i styrke og
temperatur), skyldes det sansyneligvis at din krop bare bekæmper sygdommen
og det skal den bare have lov til......

> Det er også det jeg har gjort - og det går jo også meget fint med det.
> Nu har jeg så bare også fået hold i nakken... det er vist ikke lige
> min uge.

varmepude på så*G* bare vær opmærksom på at du ikek bliver så stiv i nakken
at du ikke kan sætte hagen mod brystet..... er det tilfældet skal du skynde
dig at drøne til doktormanden......

Fra : Anders Lund

Dato : 25-06-04 11:33

Sabina Hertzum wrote:
> varmepude på så*G* bare vær opmærksom på at du ikek bliver så stiv i nakken
> at du ikke kan sætte hagen mod brystet..... er det tilfældet skal du skynde
> dig at drøne til doktormanden......

Jeg tog en ibuprofen (600mg) i aftes og en her til morgen. Det er
vidundermidlet inden for forsvaret og det har faktisk hjulpet. Hvad er
der i vejen med at være for stiv i nakken? Blokere det for noget?

Jeg søgte også på netdoktor.dk og fandt denne artikkel:
http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/nakkesmerter.htm

Her står blandt andet:
"Faresignaler
Hvis du sammen med nakkesmerterne har utilpashed, feber eller
synkebesvær, eller hvis du får nedsat kraft i en eller begge arme, skal
du kontakte læge eller kiropraktor."

Nu er det ved at være overstået, men nakkesmerter, utilpahed, feber og
synkebesvær (det gjorde i hvert fald ondt) har faktisk været det jeg har
haft problemer med. Hvorfor er der en fare ved det?

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-06-04 11:37

Anders Lund wrote:

> Jeg tog en ibuprofen (600mg) i aftes og en her til morgen. Det er
> vidundermidlet inden for forsvaret og det har faktisk hjulpet. Hvad er
> der i vejen med at være for stiv i nakken? Blokere det for noget?

min tanke gik mere på meningitis..... ike noget andet ;)

> Nu er det ved at være overstået, men nakkesmerter, utilpahed, feber og
> synkebesvær (det gjorde i hvert fald ondt) har faktisk været det jeg
> har haft problemer med. Hvorfor er der en fare ved det?

nakkesmerterne kan jo også komme af andre årsager (såsom en forkert stilling
i sofaen når man prøver at slappe af*G*) men som sagt gik min tanke mere på
meningitis, netop derfor sagde jeg at du skulle drøne til lægen hvis du ike
kunne lægge hagen mod brystet......

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-06-04 20:59

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> jeg vil sige, smid dig bare på sofaen og slap helt af med en film.... tag
> nogle pernodiler til at tage det værste af ubehaget

Nu er 3. gang på kort tid at jeg ser nogen skrive "pernodiler".
Er der virkelig noget, der hedder "Pernodiler"? Eller mener folk
"Panodiler"?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-06-04 22:44

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Nu er 3. gang på kort tid at jeg ser nogen skrive "pernodiler".
> Er der virkelig noget, der hedder "Pernodiler"? Eller mener folk

hvad tror du selv*G*
jeg tror dete skyldes at jeg udtaler det "pernodiler" og egentligt ikke
tænker over at det måske staves anderledes..... spørger også efter
"pernodiler" på apoteket og får da de rigtige piller udleveret*G*

Fra : Uffe Ravn

Dato : 24-06-04 23:12

"Lisbeth Jacobsen" <KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> skrev

> Nu er 3. gang på kort tid at jeg ser nogen skrive "pernodiler".
> Er der virkelig noget, der hedder "Pernodiler"? Eller mener folk
> "Panodiler"?

Navnet er ellers så genialt:

Panodil~~~~~Pain, No Deal

Det er lidt mere kedeligt at sige "en paracetamol baseret pille"

Mvh.

Fra : Ulvir

Dato : 24-06-04 23:25

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]

> Nu er 3. gang på kort tid at jeg ser nogen skrive "pernodiler".
> Er der virkelig noget, der hedder "Pernodiler"? Eller mener folk

En Pernodil er en Panodil skyllet ned med en ordentlig slurk Pernod.
Overdosering medfører Pernodilitis, afhængighed er Pernodilifili, en
afhængig er en Pernodifil,
og den lokal bruguddeler, er kendt som Pernodilpusheren.
God bedring!

Ulvir.
--
Women's intuition is the result of millions of years of not thinking.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-06-04 21:21

> [...]
> din krop skal nok fortælle dig hvad den har behov for... det handler bare

Jeg har lært at man skal lade feber være feber, så bliver man hurtigere
rask. Noget med at feberen er kroppens naturlige reaktion på infektion, som
hurtigere slås ned af varmen. Altså ingen panodiler eller codymagnyler, der
slår feberen ned.

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-06-04 22:44

Maria Frederiksen wrote:
> [...]
> på infektion, som hurtigere slås ned af varmen. Altså ingen panodiler
> eller codymagnyler, der slår feberen ned.

mit forslag med pillerne var for at mindske ubehaget, ikke for at slå
feberen ned ;)
jeg har også hørt at kroppen har bedst af at bekæmpe det selv, og feberen er
en del af kroppens måde at sætte immunforsvaret i gear på.... men jeg har
dog aldrig hørt om at en læge ligefrem har sagt at man helt skal lade være
med at tage en pernodil hvis det hjælper til det generelle velvære under
sygdom ;)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-06-04 09:20

> Jeg har lært at man skal lade feber være feber, så bliver man hurtigere
> rask. Noget med at feberen er kroppens naturlige reaktion på infektion,
som
> hurtigere slås ned af varmen.

Feberen/varmen er, så vidt jeg har fået forklaret, en konsekvens af det
arbejde kroppen udfører for at slå infektionen ned. Og altså et symptom på,
at kroppen er i gang med at kæmpe. Det skulle altså ikke være varmen, der
slår ihjel....

Om ovenstående så holder, ved jeg ikke. Men det er den forklaring jeg har
fået fra såkaldt pålidelig kilde *S*

Mvh. Lisbeth