Router problemer!?
Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 24-06-04 12:12

Hej gruppe.

Jeg håber at der er et klogt hovede som kan hjælpe os lidt videre, for nu er
vi kørt helt fast, og måske kan vi ikke se skoven for bare træer.

Sagen er: Vi har en Cisco Zorro router, og en firma adsl forbindelse.
Routeren er låst til een PC, så vi kobler den da bare fra og en anden på, så
kan vi få 2 PC'ere på forbindelsen. Troede vi?!?!

Men vi kan simpelthen ikke få forbindelsen delt! Vi er absolut ikke novicer
på området, og har sat masser af forbindelser op efter samme princip - men
ikke om vi kan få dette til at virke. Hvad kunne det være som vi har
overset???

Mvh. Lisbeth

Fra : Brian S.

Dato : 24-06-04 18:52

Kunne routeren være låst til 1. pc´s mac adresse

--
Med Venlig Hilsen

\Brian

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 24-06-04 20:25

"Brian S." <virker_ikke@skriv_til_gruppe.istedet> skrev i en meddelelse
> Kunne routeren være låst til 1. pc´s mac adresse
>
> --
> Med Venlig Hilsen
>
> \Brian

Næppe...........til den nye router?

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-04 22:58

"Lisbeth Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> wrote:

>Sagen er: Vi har en Cisco Zorro router, og en firma adsl forbindelse.
>Routeren er låst til een PC, så vi kobler den da bare fra og en anden på, så
>kan vi få 2 PC'ere på forbindelsen. Troede vi?!?!

Routeren er vel 'låst' til første PC's MAC-adresse -

På første PC kørere i IPCONFIG /ALL på en kommando linie: Linien 'fysisk adresse: xx-xx-xx-xx-xx-xx-xx-xx' angiver MAC-adressen.
Skriv den ned.

På maskine nr to åbner i 'Egenskaber for netkort' . Under fanebladet 'Avanceret' finder i 'Network adress'. Her indtaster i
MAC-adressen fra første maskinen. Så kobler i maskinen til routeren og genstarter. Voila I er på...

NB. Bemærk at der må ikke være to maskiner med samme MAC-adresse på samme netværk samtidig - Så går der rigtig ged i
netværkskommunikationen.

<mlr>

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 25-06-04 11:22

> [...]
>
> NB. Bemærk at der må ikke være to maskiner med samme MAC-adresse på samme
netværk samtidig - Så går der rigtig ged i

Nix - det hjalp desværre heller ikke. Forøvrigt skal det da også kunne lade
sig gøre, så der kan være flere maskiner på samtidig - det har vi da selv.
( Ovenstående problem drejer sig ikke vores eget netværk, men et
familiemedlem, som jeg skulle hjælpe )

Mvh. Lisbeth

Fra : SonnyBoy

Dato : 25-06-04 12:11

On Fri, 25 Jun 2004 12:21:56 +0200, "Lisbeth Støvring"
<lbs@SPAMpcv.dk> wrote:

> [...]
>sig gøre, så der kan være flere maskiner på samtidig - det har vi da selv.
>( Ovenstående problem drejer sig ikke vores eget netværk, men et

Som jeg har forstået problemet, er routeren 'låst' så kun een maskine
kan tilsluttes !?!?

Man kan låse routeren til en PC's MAC-adresse - Det er åbenbart ikke
tilfældet her..

Alternativt kan PC'en være opsat med fast ip-adresse og routeren låst
til denne adresse.

- - - -

Hvis routeren er 'låst' til een maskine, og I ikke har mulighed for at
ændre i routerens opsætning, ser jeg kun een mulighed for at få flere
maskiner på: Købe en ekstra router, og enten erstatte den nuværende
routere eller sætte routerne i serie.

<mlr>

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 25-06-04 12:22

"SonnyBoy" <Sonny@i.live.nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
> ændre i routerens opsætning, ser jeg kun een mulighed for at få flere
> maskiner på: Købe en ekstra router, og enten erstatte den nuværende

Jo, men hvis du lige pudser brillerne ;) - vil du se at vi jo netop har købt
en ny router for at eliminere problemet med den låste router. Og lige lidt
hjælper det!

Mvh. Lisbeth

Fra : SonnyBoy

Dato : 25-06-04 14:46

On Fri, 25 Jun 2004 13:21:48 +0200, "Lisbeth Støvring"
<lbs@SPAMpcv.dk> wrote:

>Jo, men hvis du lige pudser brillerne ;) - vil du se at vi jo netop har købt
>en ny router for at eliminere problemet med den låste router. Og lige lidt
>hjælper det!

Du har jo ret - der var vist rigeligt med leverpostej på begge
brilleglas

Spørgsmålet er hvilken internetkonti I har og hvordan den oprindelige
router er opsat på WAN siden - Der er flere muligheder, og da den er
låst kan du vel næppe svare på det spørgsmål !?!?

Hvis den er opsat som PPPoE klient har du et alvorligt problem med at
finde brugernavn og password - Der kommer du nok til at køre begge
routere i serie....

Er routeren opsat som DHCP klient er det noget lettere - Så skal du
bare klone den nye router med den gamle routes MAC-adresse. Bemærk så
lige at routerne har 2 MAC adresser til henholdsvis LAN og WAN siden.
Det er selvfølgelig WAN siden du skal bruge....

<mlr>

Fra : Jørgen Elmer

Dato : 25-06-04 21:32

Der kan være flere fejl.....
Kan de 2 PC'er "se" hinanden, men ikke komme på Indernet?
Bruges der Fast IP eller DHCP på LAN siden?
Lav en "IPconfig" på begge maskiner og se om de er på samme net -
check gateway ( =routerens IP).
Check routeren's config. Hvilken IP har den på WAN-side, og hvilken på
LAN side, og hvor kommer de fra?

m.v.h.
Elmer

Fra : lars b. nielsen

Dato : 30-06-04 14:58

1. Flere af disse adsl forbindelser har en spærretid. Når man fjerner
router 1 med én mac adr og til router 2 med en anden mac adr virker igen
"kan" der gå 30 min. Det kan drille lidt.

Ved i hvem der har leveret adsl'en

/lars