Default submit for form input type="text"
Fra : Søren

Dato : 24-06-04 12:14

Jeg har en login formular (i en .ASP side).

Formularen har 2 input felter af type = "text" (navn+pwd). Under
formularen har jeg 2 links som henviser til et javascript der
tager felterne og sender brugeren videre til ny side.

Der er altså ikke noget "submit"-type input felt. Nok derfor der
ikke sker noget hvis man blot trykker "ENTER" (!).

Hvordan (hvis muligt) får jeg registeret ENTER i de 2 "text"-type
input felter? Altså således at ENTER i disse felter vil
aktiverere javascript-kaldet?

Mvh Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 24-06-04 13:40

Dit problem er nok at du ikke har nogen action i dit form tag (eller slet
ikke har et form tag). Derfor submitter den ikke sæt action til "#" og læg
en onsubmit eventhandler ind i dit form tag hvor du kalder dit javascript

/Marten

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-06-04 17:03

"Marten Ølgaard" <trash@comonto.dk> writes:

> [...]
> en onsubmit eventhandler ind i dit form tag hvor du kalder dit javascript

Ja, det er en mulighed. Jeg anbefaler dog at skrive noget andet end
bare "#" eller endda ingenting i action-attributten. Hvis folk unden
Javascript slået til kommer til siden, så skal de have at vide hvorfor
det gik galt:

<form action="JSrequired.html" onsubmit="doSomething();return false;"
... <input type="text" name="foo"> ...
... <input type="text" name="bar"> ...
</form>
/L

Fra : Mick

Dato : 25-06-04 13:07

Marten Ølgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> en onsubmit eventhandler ind i dit form tag hvor du kalder dit javascript

Nope. Jeg uddyber lige lidt - hvis koden virker lidt mystisk er det nok
fordi den er sat sammen af et par kodestykker fra hist og her (det er ganske
sikkert muligt at gøre det enklere - i så fald er jeg lydhør for ideer).

Der har 2 forms: "action" og "login". Et stykke javascript snupper de 2
felter fra "login"-formen (type "text") - og placerer dem i de tilsvarende
felter i "action"-formen. Derefter redirectes videre med disse.

Men jeg vil ikke have nogen SUBMIT-knap eller billede!

Det skal blot være således at brugeren enten klikker på et link som jeg har
et andet sted på siden (det virker allerede). Alternativt skal han/hun kunne
trykker ENTER på sidste felt - hvilket ikke virker pt.... ?

Fra : Chrisser

Dato : 25-06-04 13:20

Mick wrote:
> [...]
> jeg har et andet sted på siden (det virker allerede). Alternativt
> skal han/hun kunne trykker ENTER på sidste felt - hvilket ikke

<script type/text=Javascript>
document.onkeyup = checkKey;

function checkKey(e) {
var code;
if (!e) var e = window.event;
if (e.keyCode) code = e.keyCode;
else if (e.which) code = e.which;
if (code == 13) // 13 er entertasten
}
</script>

Ovenstående virker den på hele dokumentet - så vidt jeg husker kan du kan du
første linie om til:

document.formnavn.feltnavn.onkeyup=checkKey;
- altså navn på din form og det felt du vil have den til at tjekke på..

Mvh
Chrisser

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-06-04 14:55

Mick skrev:

> [...]
> felter i "action"-formen. Derefter redirectes videre med disse.
>
> Men jeg vil ikke have nogen SUBMIT-knap eller billede!

fint - så skjul knappen med css: <input type="submit" style="display:
none;">. En submitknap er den letteste og sikreste måde at sikre
"hit-Enter-goes-submit" på

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Mick