firewalls
Fra : Andropov

Dato : 24-06-04 10:23

Jeg har læst at windows 98 er noget sårbar når mange processor
(programmer) kører samtidigt. Linux kører bedre fordi der generelt
ikke kører så mange processer af gangen.

Men jeg er nu en gang blevet vant til windows 98 og har ikke lyst til
at skifte styresystem.

Når man så installerer firewall kører endnu flere processer
(programmer).
Hvilke firewalls belaster med færreste nye processer så windows ikke
går ned så tit og desuden sløver computeren mindst muligt ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-04 11:50

Andropov skrev:

>Hvilke firewalls belaster med færreste nye processer

En nulfirewall som er det sikreste. Nu har jeg ikke 98 kørende
længere så det følgende bliver efter hukommelsen:

Kontrolpanel - Netværk - marker TCP og vælg egenskaber.

Under bindinger fjerner du alle flueben og trykke OK - og svarer
"NEJ DIN IDIOT" når Windows tigger dig om at koble i det mindste
én af dem til igen. Hvis din computer kører alene uden et LAN,
skal du sørge for at fjerne fil- og udskriftsdeling.

Så tjekker du NetBIOS (hedder fanebladet sådan?) og sørger i
hvert fald for at det *ikke* er aktiveret over TCP. Kik evt. på
alle fanebladene.

Hvis jeg husker ret, er der ikke mere der skal ændres.

Genstart er - naturligvis (host) - nødvendigt.

Du kontrollerer at indstillingerne er i orden ved i en DOS-boks
at skrive "netstat -an". Den skal svare med noget der ligner det
her:

Active Connections
Proto Local Address Foreign Address State
C:\

altså ingen linjer om aktivitet (TCP eller UDP).

Hvis netstat giver en tom udskrift, er dit system bedre sikret
end nogen 'privat firewall' kan gøre det. Og dit system bruger
lidt færre ressourcer end en ubehandlet ny installation af 98.

--
Bertel

Fra : Andropov

Dato : 25-06-04 18:50

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message news:<qsbld0l0k2l87c8v2f9pg58ctnjb1aesbk@news.stofanet.dk>...

> [...]
> end nogen 'privat firewall' kan gøre det. Og dit system bruger
> lidt færre ressourcer end en ubehandlet ny installation af 98.

Tak for svaret det må jeg prøve.

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-06-04 16:31

Andropov wrote:

> Hvilke firewalls belaster med færreste nye processer så windows ikke
> går ned så tit og desuden sløver computeren mindst muligt ?

Jeg havde selv glæde af denne her i W95/NT4 tiden med modem:
<http://www.webmasterfree.com/tpfw.html>

Stig Johansen

Fra : Andropov

Dato : 29-06-04 13:00

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message

> Jeg havde selv glæde af denne her i W95/NT4 tiden med modem:
> <http://www.webmasterfree.com/tpfw.html>

Jeg er lige ved at prøve den firewall. Den ser ud til at være ret god.
Den belaster ikke systemet så meget.