køling af motor
Fra : havanese

Dato : 24-06-04 09:59

Hej
Har set Per Neslein´s ganske udemærkede udsendelser, om kørsel i
Europas højeste bjerge.
Per siger hele tiden, at man skal holde omdrejninger for at få størst
mulig afkøling af motor, det er også fint, hvis man har fast
ventilator, men hvis man har, som de fleste biler for tiden, elektrisk
ventilator hvad så.
Motoren har høje omdrejninger, varmer meget, hastigheden er lav altså
lille afkøling. Det eneste jeg kan se er at, vandpumpen kører
hurtigere og dermed køler lidt mere, eller hvad ???
Har nogle erfaringer udi i dette problem
Havanese

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 24-06-04 10:30

"havanese" <khbe@havanese.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigere og dermed køler lidt mere, eller hvad ???
> Har nogle erfaringer udi i dette problem

Hej

En motor der trækker ved lave omd. varmer mere, derfor skal du køre med
flere omd. end normalt, det sørger for bedre gennemstrømning af vand, med
bedre køling til følge, da vandet oftere kommer igennem køleren.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : phk

Dato : 24-06-04 11:50

"www.analogfoto.dk / L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:cbe6ru$jt9$2@news.dansketelecom.com...
> [...]

> flere omd. end normalt, det sørger for bedre gennemstrømning af vand, med
> bedre køling til følge, da vandet oftere kommer igennem køleren.

MEN
det hjælper jo ikke en hattenål når der ingen køling er - Neslein kørte
2-3.000 omdrejninger i første gear, det giver altså minus gennemstrømning i
køleren og dermed nul afkøling.

Og en motor varmer meget mere ved højere omdrejninger end ved lave. Det ved
jeg fra min TDI, som om vinteren kan køre 25-30 km uden at komme op på
driftstemperatur. Men hvis jeg giver den noget øre, så bliver den hurtig
varm.

Jeg tror Neslein er forkert på den her. Lave omdrejninger giver bedre
afkøling. Vel også derfor den skal gå i tomgang hvis den er blevet for varm
;)

--
Per, Esbjerg
der har kørt ½ million+ km i dieselbil med termostatstyret motor.

Fra : Hans T

Dato : 24-06-04 14:28

Hej
Jeg er nu ganske sikker på at der er noget om snakken. Men vi skal nok lige
slå fast at der tales om en motor der virkelig bestiller noget, der trækkes
med cv op ad en stejl stigning. Ikke at forveksle med den kørsel der
præsenteres ved solokørsel. Her er det yderst sjældent at en moderne turbo
diesel faktisk anvender sit maximale moment. Og sker det er det yderst
kortvarig kraftig acceleration.
En motor der sejtrækker, også turbo diesel, forbrænder mere brændstof end en
der ikke sejtrækker. Forstå det her at du i højt gear skal køre med
speederen i bund for at præstere motorens max. moment. Men kan slække lidt
på gassen ved at skifte ned i gear. Og klare det samme arbejde ved et mindre
moment. Det er gearingen der spiller ind.
Prøv evt, at cykle op af bakke i højt gear og føl det på benene. Når du
skifter ned i gear føles belastningen ikke så slem. Det moment du kan
præstere er det samme, men blot lettere at føre ud igennem gearene.
Kører du med cv op af bakke med 90 km/t og kigger på temperaturen før du
skifter ned i gear vil man ofte se at temperaturen samtidig falder. Motoren
spilder færre kræfter til at lede effekten ud gennem gearene. Arbejdet er
det samme der udføres. (Trække cv op af bakken)
Husk også at motorens maximale moment først fremkommer ved speederen i bund
og ikke som der ofte fejlagtigt tales om ved eks 2000 omdr. og tomgang. Du
bestemmer med speederen og gearerne hvor meget motoren skal yde, og desto
større ydelse fra motoren jo varmere bliver denne.
Hilsen Hans

Fra : phk

Dato : 24-06-04 15:22

"Hans T" <hanstyrrell@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> præsenteres ved solokørsel. Her er det yderst sjældent at en moderne turbo
> diesel faktisk anvender sit maximale moment. Og sker det er det yderst

Jeg forstår ikke lige du blander maksimal moment ind i det her. Mener du at
motoren afgiver mindre varme omkring det maksimale moment?

> En motor der sejtrækker, også turbo diesel, forbrænder mere brændstof end
en
> der ikke sejtrækker.

Det er simpelt hen ikke korrekt. Jeg har været danmarksmester i
økonomikørsel og det bliver man kun ved at sejtrække - altså ALTID at køre
med så lave omdrejninger som muligt.

Ved høje omdrejninger stiger friktionen i motoren så vidt jeg husker
kvadratisk på motoromdrejningerne og der forbrændes derfor både mere
brændstof og skabes mere varme.

> [...]
> speederen i bund for at præstere motorens max. moment. Men kan slække lidt
> på gassen ved at skifte ned i gear. Og klare det samme arbejde ved et

Det er muligt det er ved et mindre moment, men det er det samme antal HK der
skal baskes ud igennem drivlinjen for at lave arbejdet. Og hvis
omdrejningerne er høje skabes mere varme.

> Kører du med cv op af bakke med 90 km/t og kigger på temperaturen før du
> skifter ned i gear vil man ofte se at temperaturen samtidig falder.

Jeg har ALDRIG nogen sinde set at temperaturen er faldet ved at skifte ned i
gear - tværtimod. Og jeg har altså været sydpå nogen gange med campingvogn.

Motoren
> spilder færre kræfter til at lede effekten ud gennem gearene. Arbejdet er
> det samme der udføres. (Trække cv op af bakken)

Men friktionen i motoren er storre, ergo storre varmeafgivelse. Saa der
bliver brugt mere effekt og mere braendstof.

> Husk også at motorens maximale moment først fremkommer ved speederen i
bund
> og ikke som der ofte fejlagtigt tales om ved eks 2000 omdr. og tomgang.

Den misforstaaelse har jeg aldrig set paa tryk nogen steder.

Du
> bestemmer med speederen og gearerne hvor meget motoren skal yde, og desto
> større ydelse fra motoren jo varmere bliver denne.

Endelig noget du har ret i!

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans T

Dato : 24-06-04 16:56

> [...]

> Det er simpelt hen ikke korrekt. Jeg har været danmarksmester i
> økonomikørsel og det bliver man kun ved at sejtrække - altså ALTID at køre

Det er delvist rigtigt men når der virkeligt skal præsteres et stykke
arbejde, som jeg skrev i starten, nytter det altså ikke at motoren anvender
for meget kraft gennem gearingen før den aflever på hjulene. Og et højt gear
med stort arbejde koster altså kræfter. Danmarksmester eller ej. Kører du
selv op af bjergene i femte? nå ikke, hvorfor skifter du så ned i gear? Vel
sagtens fordi motoren ikke kan klare udvekslingen gennem gearerne. Den
arbejder for hårdt. Og det ændres ved et lavere gear

> Ved høje omdrejninger stiger friktionen i motoren så vidt jeg husker
> kvadratisk på motoromdrejningerne og der forbrændes derfor både mere
> brændstof og skabes mere varme.

Hvad er det lige der sker når du kører i højt gear og du kommer længere ned
i fart fordi der kommer en stigning? Du giver lidt mere brændstof for at
holde den på det samme antal omdrejninger. Ikke.

> [...]
>
> Jeg har ALDRIG nogen sinde set at temperaturen er faldet ved at skifte ned
> gear - tværtimod. Og jeg har altså været sydpå nogen gange med

Så kig efter endnu engang.

Fra : phk

Dato : 24-06-04 19:13

> [...]
> sagtens fordi motoren ikke kan klare udvekslingen gennem gearerne. Den
> arbejder for hårdt. Og det ændres ved et lavere gear.

Ved økonomikørsel bliver der først skiftet ned når motoren ikke _kan_ trække
mere fordi lave omdrejninger betaler sig brændstoføkonomisk set - uanset
brændstoftype.

> [...]
> i fart fordi der kommer en stigning? Du giver lidt mere brændstof for at
> holde den på det samme antal omdrejninger. Ikke.

Jo - og?

> lidt

Men der skal stadig det samme antal HK til at trække vogntoget op ad bakken.
Og friktionen i motoren stiger pga. det højere omdrejningstal. Ergo højere
brændstofforbrug.

> der

> campingvogn.
> >

> Så kig efter endnu engang.

Det behøver jeg ikke - jeg har altid et vågent øje til temperaturmåleren.
Hver gang jeg kører op ad en bakke stiger temperaturen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henry Sønderskov Mad~

Dato : 24-06-04 15:46

> [...]
>spilder færre kræfter til at lede
>effekten ud gennem gearene. Arbejdet er
>det samme der udføres. (Trække cv op af bakken)

Nej her er der noget du har fået galt i halsen, det er motorens
maks HK du opnår når du træder speederen i bund, og så er det
endda lige før maks omdr,

Maks moment kommer som angivet i bogen til bilen, så jeg tror hvis
man lader motoren gå ved maks moment er det her motoren arbejder
bedst.

--
Mvh HSM

Fra : phk

Dato : 24-06-04 16:36

"Henry Sønderskov Madsen (slet 2GKAB)" <Majsa@2GKABmadsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:10880885040.774628349201627@dtext.news.tele.dk...

> Maks moment kommer som angivet i bogen til bilen, så jeg tror hvis
> man lader motoren gå ved maks moment er det her motoren arbejder
> bedst.

Arbejder bedst?

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 24-06-04 18:30

phk wrote:
> "Henry Sønderskov Madsen (slet 2GKAB)" <Majsa@2GKABmadsen.tdcadsl.dk>
> skrev i en meddelelse

> Arbejder bedst?

Må være det helst langstrakte omdrjningsområde med stor ydelse,
minimalt energiforbrug og lang levetid af komponenterne

Mon det er derfor automatgearkasser og fartpiloter blir populære.

Syns, at jeg senere så, at Neesleins problem stammede fra turboen, der
som den plejer, koblede ud ved lave omdrejninger, her rundt i
serpentinesvingene.
og at motoren, uden turbo så ikke ku få tag i læsset igen.
..
Endelig var der på et tidspunkt noget om temperatur motorbeskyttelsen
måske droslede ydelsen ned hvis olie eller vand kommer uden for
grænserne.
- mener at ha set at der også på et tidspunkt blev nævnt noget om
behovet for en blæser mere på køler og oliekøler

kik på
http://www.campingferie.dk/h2_rejseinspiration/s/bjergveje2003_facit.asp

Læste f.eks.f nylig i instruktionsbogen til en Ford Focus - at man godt
kunne fortsætte uden vand på køleren - men med stærkt computerrefuseret
fart. Man skulle dog på værksted inden et vist, overraskende antal Km-.

Hilsen Sten Bo