Min hund siger vov!
Fra : MGA

Dato : 24-06-04 07:17

Det var åbenbart kun et spørgsmål om tid - jeg havde en mistanke om at hun
slet ikke kunne gø. Hun har lavet nogle halvgutturale lyde af højst
besynderlig karakter i de 5 uger vi har haft hende, men de sidste 3 dage har
hun ligesom fanget idéen og der kommer nogen høje klare bjæf fra hende. Her
til morgen sad hun for eksempel pludselig ved siden af mig med en bold og
gav et bjæf (Verdens klogeste hund)
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal tackle det, for jeg vil ikke have hun
bliver en Yorkie der gør meget (i kender dem sikkert
vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-
vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-
vov-typen - ikke til at holde ud). På den anden side ville det være rart
hvis hun kunne give lyd når hun skal ud eller når jeg beder hende om det.
Så hvad gør jeg? Hvordan griber jeg bedst opdragelsen an på dette punkt?
(Jeg har set jeg kan sige vuf når jeg åbner hoveddøren, så hun lærer at et
vuf får den til at åbne. Men hvad så hvis hun vil ud og vi ikke har tid og
hun står derude og bjæffer helt vildt?)
Tusind tak for de råd og idéer i måtte have lyst til at give

Mette

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 12:04

..... Det gør min hund også...

Sorry- ku` ikke lade være.

Vi har ikke lært vores hund, at gø på kommando, men hun gør, når hun vil ind
udefra. Det har hun dog ikke gjort altid. Hvis hun skal ud piver hun bare
lidt.
Jeg tror nogen hunde generalt snakker mere end andre ( schæfer f.eks. ). Jeg
tror ikke, at man kan lære dem, at sige vuf af sig selv, når de f.eks skal
ud. Enten siger de vuf eller også gør de ikke.
Du kan selvfølgelig lærer hende, at give hals ( gø ) på kommando og så måske
kæde det sammen med f.eks. døren, men tænkt dig om, for som du selv skriver
kan det også være træls med en bjæffende hund, man skal åbne døre for i tide
og utide.

Jeg er blevet trofast døråbner for Buffy ind imellem. Hun giver dog også
hurtigt op og bliver stille igen, hvis man bare ignorerer hende i 3
minutters tid og så venter med, at lukke hende ind, til hun er stille....

Hvis du vil lære din hund og gø på kommando finder du noget ( legetøj,
godbid, dørklokken eller andet ), der kan få hende til, at gø. Når hun så er
i fuld gang, siger du "gi `hals", "du er farlig Fido" ( eller hvad kommando,
du nu vil bruge ) og så roser samtidig, så fanger hunden hurtigt ideen.

Hvordan man lærer dem, at være stille på kommando ? Den er mere svær og det
er ikke lykkedes mig helt endnu, men er ved at træne det lidt med Buffy.
Input modtages gerne.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 24-06-04 13:43

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> er ikke lykkedes mig helt endnu, men er ved at træne det lidt med Buffy.

Hvis I vil have en stille hund, så køb en i porcelæn!
Nogle hunde gør meget, og det må man bare finde sig i, det er deres natur at
være sådan.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 14:20

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis I vil have en stille hund, så køb en i porcelæn!
> Nogle hunde gør meget, og det må man bare finde sig i, det er deres natur
at
> være sådan.

Jeg taler ikke om, at have en stille hund generalt, men at lærer hunden og
være stille i bestemte situationer.
Man kan godt lærer hunden, at den f.eks ikke skal gø af katten....

Mener også, at nogen hunde ( politihunde måske ? ) lærer, at når man sidder
og gemmer sig i en evt. farlig situation, så har ejeren brug for, at hunden
ikke gør lige netop nu. Så i hvert fald noget på tv engang, i den
retning....
Måske også anvendeligt, hvis man har en jagthund, men det aner jeg faktisk
ikke så meget om.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : MGA

Dato : 24-06-04 16:37

> Hvis I vil have en stille hund, så køb en i porcelæn!
> Nogle hunde gør meget, og det må man bare finde sig i, det er deres natur
> [...]
Ej altså! Den eneste grund til at vi købte hund var fordi der var en herinde
der sagde at vi selv kunne bestemme hvor meget hun skulle gø!!!!!

Spøg til side - ved at sige vuf hver gang vi skal ud så hun ser at når man
siger vuf så åbner døren, kan man lære hende at sige til når hun skal ud.
Det har jeg fået fra et indlæg herinde.

Men udover det så skal man vel gribe chancen hver gang hun siger et kvæk og
fortælle hende at det er "nej" - det er mit gæt, men jeg vil nødig gøre
noget forkert.

Jeg er meget uenig med dig i at man bare må finde sig i at hunden gør. Det
er også dens natur at bide i ting, men det får den jo heller ikke lov til,
vel?! Den skal bide i de ting vi siger den gerne må.

Den får ikke lov at stå og pive om morgenen fordi den gerne vil op i sengen.
Det er naturligt at den vil op til sin flok, men det er noget vi bestemmer.

Den får ikke lov til at spise af vores mad eller spise alt hvad den vil,
selvom det er dens natur at spise til den segner og spise alt hvad der
lugter godt.

Jeg kan ikke se hvordan det at den gør skulle være anderledes. Hun må gerne
gø, men jeg vil kunne styre hvor meget hun gør.

Så - gode råd modtages stadig!

Mette

Fra : Crazy Camilla

Dato : 24-06-04 19:54

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gerne
> gø, men jeg vil kunne styre hvor meget hun gør.

Hej.

Jeg syens det du siger lyder direkte sygt. Ærligt talt synes jeg du skulle
se at få købt den porcelænshund.
En hund skal være hund og opføre sig som hunde naturligt gør.
Derfor skal den have lov at gå når det passer den og lige så meget som det
passer den.
Det skader jo ikke nogen at den gør.
Og selvfølgelig skal den have lov at spise alt det den vil! DU vil vel
heller ikke sulte, vil du???
Derimod skal man ikk lade den ødelægge ting osv.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : MGA

Dato : 24-06-04 21:49

> Jeg syens det du siger lyder direkte sygt.
Hvad er det der lyder sygt???

> Og selvfølgelig skal den have lov at spise alt det den vil! DU vil vel
> heller ikke sulte, vil du???
*grin* Det er altså ikke alle racer der kan klare den form for selvjustits
Camilla!

Mette

Fra : Crazy Camilla

Dato : 24-06-04 22:51

> Hvad er det der lyder sygt???

> *grin* Det er altså ikke alle racer der kan klare den form for selvjustits
> Camilla!
>
> Mette

Hej.

Jeg synes det er sygt at du ikke accepterer din hund med den personlighed
den har, herunder at du ikke bryder dig om at den gør. Det er nu engang
hundes måde at kommunkere på (en af dem).

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Anette

Dato : 25-06-04 00:04

Crazy Camilla <findes@ikke.dk> wrote:
> Jeg synes det er sygt at du ikke accepterer din hund med den
> personlighed den har, herunder at du ikke bryder dig om at den gør.
> Det er nu engang hundes måde at kommunkere på (en af dem).

Hej Camilla
Jeg vil nu give Mette ret. Det er nu meget rart at hunden tier stille når
den bliver bedt om det.
Mickey fortæller også højlydt at nu er der et postbud, skraldebil skolebørn
på vejen eller gæster i indkørslen - og fred da være med det, men jeg synes
nu det er rart at han lukker i, og sætter sig ned når jeg beder ham om det,
så gæsterne kan komme ind ad døren uden at blive "råbt af"
Og, nej Mickey "Madglad" får heller ikke lov til at spise alt det han vil.,
så ville han hurtigt være lettere at hoppe over end at gå udenom.- og det
ville være synd for hunden.

/ Anette

Fra : Crazy Camilla

Dato : 25-06-04 00:48

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
vil.,
> så ville han hurtigt være lettere at hoppe over end at gå udenom.- og det

Hej.

Jeg synes det er meget mere synd for hunden hvis den konstant har ondt i
maven af sult og er ked af det fordi den ikke får det den kan spise.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Anette

Dato : 25-06-04 16:46

Crazy Camilla <findes@ikke.dk> wrote:
> Jeg synes det er meget mere synd for hunden hvis den konstant har
> ondt i maven af sult og er ked af det fordi den ikke får det den kan
> spise.

Du kan være helt rolig, Camilla. Mickey sulter ikke. Han får sine 1½
måltid hver dag + hvad han kan tigge sig til hos ungerne, og det uanset hvad
de spiser. Gulerødder, agurk, æbler, bananer, peanuts, syltede ferskner,
ananas, kiwi, grapefrugt - alt - det hele ryger indenbords med stor
fornøjelse. Og ikke mindst hvis han kan komme til at stjæle kattenes mad i
fyrrummet, fuglekuglerne til de vilde fugle og helst også hønsenes salat i
hønsegården - det er bare dejligt, synes han. Han bliver aldrig mæt, i
hvertfald ikke så mæt at han ikke gider spise mere, for det kan han altid.
Bøvlet er at han bliver ( er faktisk) for tyk. Og når en Border collie ( og
sikkert også mange andre hunderacer) er for tyk, bliver den også sløv og
ikke i så godt humør som når formen er i orden.

Jo, man kan "bare" øge træningen hver dag - men det er jo lige det med at
finde tid, udover de par timer han får hver dag i forvejen. Han er forøvrigt
blevet helt god til at trave ved siden af cyklen - det nyder vi begge godt
af

/ Anette

Fra : BettinaP

Dato : 25-06-04 14:03

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> wrote in message

> [...]
> heller ikke sulte, vil du???
> Derimod skal man ikk lade den ødelægge ting osv.

HAHAHAHA; det mener du ikke alvorligt vel? Hvis Mocka fik lov til at spise
alt det hun ville, ville hun falde død om inden der var gået en uge. At jeg
bestemmer hvor meget mad hun skal have på en dag er bestemt ikek
ensbetydende med at hun sulter.
Og nej, selvfølgelig skal den heller ikke have lov til at gø når den vil i
alle situationer. Den skal have lov til at gø når der er fare på færde eller
i situationer hvor den har lært at opnå noget ved at gø (f.eks en
hals-kommando).

BettinaP

Fra : Crazy Camilla

Dato : 25-06-04 15:32

"BettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> i situationer hvor den har lært at opnå noget ved at gø (f.eks en

hej.

Det kan du tro jeg mener. Jeg siger ikke noget jeg ikke mener.

En hund er - som alle andre dyr - et intelligent væsen der udmærket ved
hvordan den bør opføre sig for at være en rigtig hund.

Det drejer sig om livskvalitet! HUNDE-livskvalitet.
Skidt da med om hundens liv bliver kort, bare den er LYKKELIG og glad i al
den tid den lever.

Som jeg skrev før: Ville DU bryde dig om at have konstant mavepine pga.
sult? Eller ville DU bryde dig om at blive forhindret i at bruge DIN stemme?

GLÆDE for en hund er efter min mening at den er sammen med mennesker der
elsker den, at den får masser af lækker mad og at den har en dejlig lun seng
at sove i. DYR KAN OGSÅ FØLE KÆRLIGHED!!!!!!!!!

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 25-06-04 18:50

> [...]
>
> Som jeg skrev før: Ville DU bryde dig om at have konstant mavepine pga.
> sult? Eller ville DU bryde dig om at blive forhindret i at bruge DIN

Ville du bryde dig om at være alt for tyk- og døje med det??? Nogle hunde
kan altså ikke tåle at få lov til at spise alt hvad de vil, de bliver
simpelthen for tykke! Jeg har dog ikke disse problemer med min hund, da han
selv kan styre hvad han har brug for, men nogle hunde kan næsten risikere at
æde sig ihjel!

Det er nu ikke alle der kan lide at høre mig synge, hvilket gør mig
forhindret i rigtig at bruge min stemme :0) Så jeg må nøjes med at tale.....
og en hund må gerne kunne nøjes med at små snakke! Min hund gør også, men
det er når han skal gøre mig opmærksom på noget, ellers brummer han ellers
bare der ud af..... :0)

Fra : Crazy Camilla

Dato : 26-06-04 20:53

"Heidi Jensen" <beardie_s@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er når han skal gøre mig opmærksom på noget, ellers brummer han ellers

Hej.

Faktisk er jeg selv meget overvægtig. Jeg vejer omkring 100 kg. og har det
glimrende med det.
Jeg har aldrig prøvet at være på slankekur og har heller ikke lyst til det.
Jeg mener det er tøjet der skal passe til personen og ikke omvendt.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : MGA

Dato : 26-06-04 22:28

> [...]
det.
> Jeg mener det er tøjet der skal passe til personen og ikke omvendt.

Hej Camilla!
Jeg synes det er meget modigt af dig at skrive at du er så overvægtig.
Som du selv skriver et andet sted er det ikke sjovt med andres fordomme om
overvægtige. Udover det er der andre problemer. Hvis din overvægt ikke er
som følge af en sygdom, er det almindeligt accepteret at årsagen er dine
forældres manglende evne til at passe ordentligt på dig. Jeg er ked af det
på dine vegne, hvis det er tilfældet og jeg håber for dig at du engang vil
få den psykiske omsorg du mangler og som nu bliver erstattet af mad. Mad kan
aldrig erstatte kærlighed.
Men fysisk er der også en masse problemer ved overvægt og du kan dø en
tidlig og meget smertefuld død på grund af din overvægt. Se blot her:
(Taget fra netdoktor.dk)
[snip]

Med overvægt og fedme følger en række gener og problemer, som både er af
fysisk, psykologisk, social, sexologisk og egentlig sundhedsmæssig
betydning.

___Overvægtens psykiske konsekvenser___

Fedme hos børn kan være en psykisk invaliderende tilstand med mobning, der
resulterer i en ulykkelig barndom og opvækst. Det er alvorligt for trivslen,
hvis man bliver berøvet en normal barndom, og man kan blive mærket for
livet. Svær overvægt hos børn kan give problemer med fejlstilling i hofte-
og knæled som kræver operation, og risikoen for at udvikle type 2 diabetes i
puberteten er en anden alvorlig følgetilstand.

Dertil kommer, at det er vanskeligt at samle sine ressourcer til at gøre
noget ved overvægten, hvis man samtidig er deprimeret og mest af alt har
lyst til at trøstespise. Mobningen bliver mere avanceret som voksen, hvor
man også bliver udsat for diskrimination, når man søger job og uddannelse.

Med de psykiske problemer, mobning og diskrimination følger den sociale isol
ering, som ofte er dramatisk og invaliderende.

___Fysiske gener___

Hos både børn og voksne knytter de fysiske gener sig til besvær i
forbindelse med fysisk aktivitet. Det kan for eksempel være problemer med at
bevæge sig, udføre sin personlige hygiejne, binde snørebånd, tage tøj på og
køre på cykel, alt afhængig af graden af overvægt og alder. Overvægtige børn
er desuden tidligere åreforkalkede end normalvægtige børn.

___Følgesygdomme___

Hos overvægtige voksne forekommer flere sygdomme langt oftere end hos
normalvægtige.

a.. Type 2 diabetes
b.. hjertekarsygdom
c.. blodpropper
d.. blodpropper i hjernen
e.. galdesten
f.. urinsyre
g.. slidgigt i hånd, knæ og hofter
h.. brystkræft
i.. livmoderhalskræft
j.. tyktarmskræft
k.. nyrekræft
Alt i alt betyder det også, at overvægt, især svær overvægt, koster en
afkortning af levetiden med flere år. Overvægt øger også risikoen for en
række lidelser, som man normalt ikke forbinder med overvægt og fedme. For
eksempel rygsmerter og astma.

___Vægttab forlænger livet___

Selvom det altså er farligt at være overvægtig, har man nogle steder kunne
høre historier om, at det slet ikke er sundt at tabe sig. Dette er en myte.
Nye undersøgelser har tværtimod vist, at man forlænger sin levetid, hvis man
taber sig.

For de fleste er det bedst at tabe sig langsomt, da man risikerer at miste
muskler i stedet for fedt, hvis man går på en underlødig skrap slankur, hvor
man ikke får tilstrækkeligt protein og andre næringsstoffer. Desuden vil
kroppen, hvis man i en periode spiser meget lidt, altid prøve at kompensere
ved at sætte forbrændingen en smule ned, fordi den tror der er hungersnød.

Alt for militante faste- og pulverkure er derfor ikke nogen god ide. Man bør
ikke få mindre end 3.500 kJ (800 kcal) om dagen, ligesom man bør sørge for
at få tilstrækkelige mængder af næringsstoffer, især protein, vigtige
mineraler og vitaminer. Man bør ikke gå på en skrappere slankekur end 3.500
kJ (800 kcal) om dagen, og dette kan eventuelt være i form af en pulverkur
på 4-8 uger.

En fornuftig slankekur kombineret med øget fysisk aktivitet sikrer således,
at vægttabet foregår på en forsvarlig måde og resulterer i øget velvære,
sundhed og forlænget levetid.
[snip]

Det er din ret at kræve at dine forældre hjælper dig med at tabe dig. hvis
de fortsætter med at fodre dig med usund og for meget mad, er de med til at
gøre dig syg - måske endda handicappet.

Jeg ved det ikke er rart for dig at jeg siger alt det her og det er slet
ikke min opgave at blande mig i dit liv og dine forældres måde at opdrage og
elske dig på, men jeg bliver rigtig ked af det, når jeg hører om børn der
ikke har gode opvækstbetingelser.

Mange hilsner

Mette

Fra : Crazy Camilla

Dato : 26-06-04 22:42

[ udeladt en hel masse fra www.netdoktor.dk om fedme ]

> [...]
og
> elske dig på, men jeg bliver rigtig ked af det, når jeg hører om børn der

Hej.

Du har ret i at mine forældre burde have gjort noget for at forebygge det.
Jeg har været overvægtig fra 1-års alderen.
Men nu hvor jeg er blevet voksen er det jo mit eget ansvar om jeg vil gøre
noget ved det, og det har jeg ingen intentioner om at gøre.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Leyna

Dato : 26-06-04 23:23

On Sat, 26 Jun 2004 23:27:38 +0200, "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk>
wrote:

> [...]
>som følge af en sygdom, er det almindeligt accepteret at årsagen er dine
>forældres manglende evne til at passe ordentligt på dig.

Og DET er netop en fordom!
En af dem jeg overhovedet ikke vil finde mig i, men vil du ha' den
debat, så vil jeg hellere henvise til min hjemmeside, for dette er en
hundegruppe!

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 25-06-04 20:49

> [...]
seng
> at sove i. DYR KAN OGSÅ FØLE KÆRLIGHED!!!!!!!!!

ÅH NEJ ÅH NEJ NEJ NEJ, Camilla.
Den KÆRLIGHED du beskriver, er den kærlighed der slår hundene ihjel !!!!!

Det er misforstået godhed.
Hvis du virkelig mener det du skriver, forstår jeg godt du popper op som
:Crazy Camilla, for det er da det mest tåbelige og idiotiske jeg har set, i
mit forholdsvis korte liv. Hvis du behandler dine dyr på denne måde, er du
hvad jeg forstår ved en Blid hundemishandler.
Prøv at spørge overvægtige mennesker om det er behageligt ???

> En hund er - som alle andre dyr - et intelligent væsen der udmærket ved
> hvordan den bør opføre sig for at være en rigtig hund.

Har du overhovedet nogen ide om hvor hunden stammer fra ??? Tydeligvis ikke.
De er vant til at spise FÅ gange i løbet af ugen, bevæge sig mange kilometer
efter byttet. De gør kun under leg, og som advarsel til flokken.
Hvis du ikke er en TROLL, så prøv at læse Eberhard Trumlers Dus med din
hund.

Du ryger med i min aftenbøn, håber virkelig ikke at dine dyr udsættes for
det madorgie, og følgesygdomme til fedme.
Mvh Susanne, som fodre 2 x dagligt pga frygt for maverulning someneste
årsag.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 26-06-04 21:11

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det madorgie, og følgesygdomme til fedme.
> Mvh Susanne, som fodre 2 x dagligt pga frygt for maverulning someneste

Hej.

Som jeg skrev som svar til en anden er jeg faktisk ret overvægtig selv, og
har ingen problemer med det.
Behageligt... tja... det eneste ubehagelige ved at være overvægtig er folks
fordomme omkring overvægtige mennesker.

Jeg tror ikke vi er enige om begrebet "en rigtig hund."
Du mener åbenbart en vildtlevende hund, måske endda en fortidshistorisk
hund?
Jeg mener en familiehund.

Jeg kan glæde dig med at jeg har ikke en hund i øjeblikket, men at mine
forældre har én. Jeg har derimod en kat.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Leyna

Dato : 26-06-04 23:20

On Sat, 26 Jun 2004 22:10:34 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk>
wrote:

>Som jeg skrev som svar til en anden er jeg faktisk ret overvægtig selv, og
>har ingen problemer med det.

Fordi du er overvægtig og har det fint med det, så behøver du altså
ikke at træffe de samme valg for dine dyr.
De stakkels hunde og katte der slet ikke kan røre sig fordi de er for
fede har altså ikke det bedste liv, og som ansvarlig dyre-ejer er det
DIT ansvar at sørge for at det ikke når dertil.

Dem der har fulgt linket i min sig. vil vide, at jeg bestemt hører til
den tunge del af befolkningen, og det trives jeg nu også ret godt med,
men der er godt nok ingen af mine dyr der er ekstremt overvægtige. Må
dog erkende, at en enkelt af kattene er i ret go' foderstand!

Ikke alle dyr kan selv holde igen med spiseriet, og derfor er det
vores ansvar at hjælpe dem. Lige som det ville have været hvis der var
tale om børn. Mine hunde kan vældig godt li' chokolade, men det er
rent faktisk giftigt for dem, og derfor får de det ikke. Jeg er stor
forkæmper af livskvalitet fremfor at vi alle stiger på slankeræset,
men det betyder ikke, at man skal fralægge sig ethvert ansvar. Og da
slet ikke overofr sine dyr!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 26-06-04 23:35

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hej.

Jeg mener at godt humør er det vigtigste, og en hund der konstant har ondt i
maven af sult og går rundt og piber hele dagen på grund af det, det vil jeg
simpelt hen ikke se på. Så hellere en glad, tyk hund.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 27-06-04 15:12

> [...]
jeg
> simpelt hen ikke se på. Så hellere en glad, tyk hund.

Måske du skulle snakke med en dyrlæge om den holdning- for en fed hund, ved
ikke selv at den er for tyk, men vil helt sikket døje med det! Den er vant
til at blive overfodret, derfor vil den pive, da det sikkert er en stor
glæde for den at få alt den mad. Det er ikke ensbetydende med at den er
sulten og lider! Den lider klart mere ved at være for tyk!

Jo mere mad vi mennesker spiser, jo størrer bliver vores mavesæk, og mere
plads bliver der, det ved vi og vi ved, at vi må styre os! Det ved en hund
ikke, men vil automatisk blive ved med at fylde i, da den ikke er proppet,
ikke alle hunde stopper, når sulten er væk, men spiser mens der er plads!
Det er i mine øjne næsten dyreplagerri! INGEN dyr fortjener at være for
fede, heller ikke katte...

Jeg tror nu heller ikke at dine forældres hund kun har ondt i maven og piber
fordi den er sulten- det kan være den savner udfordringer, hunde venner
eller på andre måder stimulering af dens behov! De kunne jo evt. prøve at
kaste maden ud i haven, så den skal arbejde for at finde den, så vil den
også hurtigere få en mætheds fornemmelse, og den vil være aktiveret i et
stykke tid!

Heidi

Fra : Crazy Camilla

Dato : 27-06-04 21:58

> [...]
> kaste maden ud i haven, så den skal arbejde for at finde den, så vil den
> også hurtigere få en mætheds fornemmelse, og den vil være aktiveret i et

Hej.

Nu mente jeg ikke mine forældres hund, da jeg skrev om hunde der sulter, for
det gør den bestemt ikke, den går heller ikke rundt og piber.
Den har et udmærket hundeliv efter hvad vi kan bedømme, det er jo lidt svært
at vide da vi ikke kan spørge den selv.

At kaste maden ud i haven synes jeg er komplet latterligt, desuden kan det
slet ikke lade sig gøre i vores tilfælde, da hunden ikke løber frit i haven.

Jeg mener ikke dyr skal arbejde, trænes, motioneres eller udstilles. En hund
behøver efter min mening ikke at kunne andet end at komme når man kalder,
dertil kommer at den ikke må bide eller ødelægge ting. Ellers skal den bare
gøre som den selv vil.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 28-06-04 06:22

> [...]

haven.

> Jeg mener ikke dyr skal arbejde, trænes, motioneres eller udstilles.

Ha Ha, ja så er jeg da kun glad for at du har en kat! En hund har nu altså
nogle behov, som man som ejer har pligt til at opfylde! At arbejde og
motionere kan du ikke samligne med at udstille. Da en hund har brug for
motion og stimulering af hjernen, den behøver ikke at blive udtillet, eller
trænet på elite niveu. For at forhindre hunden i at bide i- og ødeløgge
ting, så er det nok fordi den ikke får brugt sin hjerne nok, den bliver ikke
aktiveret eller lign. Så selvfølgelig skal den da finde på ting at lave
selv, og hvad er bedre end at tykke i et par gamle sko, eller rive tapet ned
fra væggene?

Fra : René Kofoed

Dato : 28-06-04 08:27

Hej Camilla.
..
..

> for
> svært

Lader dette stå uden at kommenterer det, da det jo er indlysende i sig selv.

Jeg synes du skulle bruge lidt tid på, at gå på biblioteket og låne, og
læse, nogle bøger om hunde
Så kan du egentlig synes hvad du vil, men du får aldrig ret i dine
overbevisninger om at hunde ikke skal "lave" noget.
Hunden har behov for at vide hvilke grænser og retningslinier der gælder for
den, i den flok den lever.
Hunden har et stort behov for at komme ud og gå tur, da den på den måde
"læser avisen".

Hvorfor skal en hund ikke arbejde ??
Hvad med træning ?? Motion ??

Disse5 linier er da det mest selvmodsigende jeg længe har læst. Hvis ikke
hunden skal/må trænes, hvordan skal den så vide, at den skal komme når du
kalder???? Eller at den ikke må bide i tingene, specielt, når den skifter
tænder, og gummerne klør ???
Er det noget den bare ved ???

> haven.

Hvorfor er det latterligt ?? Hunden får brugt sit mest veludviklede organ,
nemlig næsen.
Alle dyrearter er delt op i forskellige organer. Eks: mennesker er øjndyr,
hvor hunden er et næsedyr.
Dette tager du fra hunden, ved at nægte den at lede efter sin mad, på
græsset. Den finder nemlig ikke sin mad med øjnene, men derimod med næsen.
Ved at nægte den det, fratager/understimulerer du et stort behov, som hunden
har for at bruge sin næse.

Desuden hvis ikke man har egen have (bor i lejlighed el. andet), så er der
altid nogle offentlige arealer, lige i nærheden. Der kan man så gå hen, og
udfordre hunden, med maden på græsset. Hunden vil elske det.

Ser frem til dine velbegrundede og ikke mindst velargumenterede svar.

Mvh Susanne, som også selv er en smule overvægtigt pga en graviditet, og
synes at det er absolut GRUSOMT at være i dårlig form!!!

Fra : Leyna

Dato : 28-06-04 09:22

On Mon, 28 Jun 2004 09:26:57 +0200, "René Kofoed" <r-kofoed@email.dk>
wrote:

>Mvh Susanne, som også selv er en smule overvægtigt pga en graviditet, og
>synes at det er absolut GRUSOMT at være i dårlig form!!!

Nu behøver man altså ikke at være i dårlig form fordi man er
overvægtig. Der kan være mange grunde til overvægt, men en aktiv
overvægtig vil altid være mere sund end en inaktiv normalvægtig!

Og det får mig til at tænke på Trunte, som var en hund jeg ofte mødte
når jeg gik tur i Husumparken eller blot kiggede ud af vinduet. Trunte
var allerede dengang (for 5 år siden) en lidt ældre dame på 10-11 år
og hun var i meget go' foderstand. Ikke sådan at hun var tromlefed,
men i hvert fald kunne alle se, at den hund lå en go' sjat over
normalvægten. Til trods for hendes ret store korpus, så spænede hun
flere gange dagligt efter sin bold, og lige som med Duracell kunne hun
bare blive ved og ved og ved...

Jeg fandt det imponerende at denne gamle hund var i så god kondition
når man tog både alder og vægt i betragtning, men det beviste blot, at
man altså godt kan være aktiv og glad selvom man ikke overholder
standardmålene.

Trunte var en blanding af ubestemmelig herkomst, men en stor hund,
(Lidt større end en lab.) og da jeg flyttede fra København for to år
siden var hun stadig i fuldt vigør, og det er faktisk ret godt gået,
synes jeg.

Og så må jeg så lige tilføje at jeg er enig med dig. Hunde skal både
trænes og aktiveres, og man skal også passe på hvad man giver dem at
spise. At lade dem æde ganske uhæmmet er totalt misforstået "godhed",
og tangerer dyreplageri imo.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 28-06-04 15:14

-- > wrote:

> Nu behøver man altså ikke at være i dårlig form fordi man er
> overvægtig. Der kan være mange grunde til overvægt, men en aktiv
> overvægtig vil altid være mere sund end en inaktiv normalvægtig!

Hej Lenya.

Nej det behøver man ikke, men man vil altid være i dårligere form som lidt
overvægtig, end som normalvægtig. Det er det der er mit personlige
sammenligningsgrundlag.

-Og som du skriver, og jeg selv har skrevet er denne form for misforstået
godhed, nærmest dyremishandling, og hvad værre er, at man er klar over hvad
man udsætter hunden for.
Men det er vist desværre ikke kun på det ernæringsmæssige område, at der er
store mangler/uvidenhed om hunden liv og trivsel.

Mvh Susanne, som glæder sig for vildt, til aftens træning, med sin schæfer.

Fra : Crazy Camilla

Dato : 29-06-04 04:54

> Jeg synes du skulle bruge lidt tid på, at gå på biblioteket og låne, og
> læse, nogle bøger om hunde

Jeg har skam læst en del.

> Så kan du egentlig synes hvad du vil, men du får aldrig ret i dine
> overbevisninger om at hunde ikke skal "lave" noget.

Jeg har vel ret til at have MIN mening, ligesom du har ret til at have DIN.

> Hunden har behov for at vide hvilke grænser og retningslinier der gælder
for
> den, i den flok den lever.

Ja, men derfor kan man godt behandle den respektfuldt og ikke kommandere med
den og tvinge den til at udføre tåbelige øvelser.

> Hunden har et stort behov for at komme ud og gå tur, da den på den måde
> "læser avisen".

Jamen jeg holder den skam heller ikke indespæret, hvis du tror det.

> kalder,
>
> Hvorfor skal en hund ikke arbejde ??

Fordi det er at tvinge dyret til noget som det slet ikke har lyst til eller
brug for.
Det synes jeg simpelt hen er dyreplageri.

> Hvad med træning ?? Motion ??

Jeg mener ikke det er nødvendigt for hverken mennesker eller dyr med anden
motion end den man naturligt får ved sine daglige aktiviteter.
Men har man lyst til mere, så står det da frit for. Hunden kan jo bare løbe
en tur, hvis den har lyst.

> [...]
> kalder???? Eller at den ikke må bide i tingene, specielt, når den skifter

Ok, jeg har ikke udtrykt mig præcist nok.
Der er nogle ting som er nødvendige at hunden kan.
Det er at komme når man kalder og ikke at ødelægge ting og den må ikke bide.
Det er hvad man kan kalde en grundtræning som man gør 1 gang i starten af
hundens liv.
DER UD OVER mener jeg ikke at træning er nødvendigt.

> det
>
> Hvorfor er det latterligt ??

Fordi det virker direkte tåbeligt at arrangere den slags underholdning for
hunden. Kan du virkelig ikke selv se det?
Hunden kan da sagtens selv finde ud af at opfylde de behov den har - vi
behøver ikke gøre det for den.
Eksempler på gøremål som mine forældres hund finder på er at grave i jorden,
jagte muldvarpe, fange frøer og skræmme katte væk.
Når den bliver træt elsker den at ligge i min gamle seng (jeg er flyttet
hjemmefra).

> [...]
> græsset. Den finder nemlig ikke sin mad med øjnene, men derimod med næsen.
> Ved at nægte den det, fratager/understimulerer du et stort behov, som

Jeg synes hunden selv skal bestemme om den har lyst til at være aktiv.
Hvis du har en aktiv hund kan du måske opmuntre den til at lege med dig, og
lave noget der ligner træning, og det synes jeg er fint.
Når du oven i købet blander mad ind i billedet, så synes jeg virkelig at du
overskrider grænsen. Så tvinger du jo hunden til at udføre dine ordrer fordi
ellers vil den til sidst dø af sult. Det synes jeg er meget forkert. Jeg
synes ikke man skal tvinge dyr eller mennesker til noget. Ville du sige til
et andet menneske: "du får ingen aftensmad med mindre du selv henter den -
jeg har spredt den ud i hele baghaven!" Nej det ville du næppe. Det drejer
sig om at behandle dyrene med nøjagtig samme respekt, som du -
forhåbentlig - behandler et andet menneske.

> Desuden hvis ikke man har egen have (bor i lejlighed el. andet), så er der
> altid nogle offentlige arealer, lige i nærheden. Der kan man så gå hen, og
> udfordre hunden, med maden på græsset. Hunden vil elske det.

Ja, og man kunne også lade være.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Heidi Jensen

Dato : 29-06-04 07:19

> "René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har skam læst en del.

Nårh- læs dem igen!

> Jeg har vel ret til at have MIN mening, ligesom du har ret til at have
DIN.

Jo men din mening er forkert, og den har vi vores fulde ret til at
kommentere!

> for
>
> Ja, men derfor kan man godt behandle den respektfuldt og ikke kommandere
med
> den og tvinge den til at udføre tåbelige øvelser.

HA HA

> Jamen jeg holder den skam heller ikke indespæret, hvis du tror det.

Man kan jo aldrig vide :0) Nu hvor den ingen motion får eller andet....

> Fordi det er at tvinge dyret til noget som det slet ikke har lyst til
eller
> brug for.
> Det synes jeg simpelt hen er dyreplageri.

Du er helt på afveje......

> [...]
> motion end den man naturligt får ved sine daglige aktiviteter.
> Men har man lyst til mere, så står det da frit for. Hunden kan jo bare

Det gør du måske også selv? Ej, hvis du er for tyk, har dårlig kondi m.m. Ja
så skal du ikke bilde mig ind, at man bare løber en tur, når man har lyst!
Man skal ha' et los bag i, og man skal ha' selvrespekt nok til at fortsætte
med disse ture!

> [...]
> hundens liv.
> DER UD OVER mener jeg ikke at træning er nødvendigt.

Jo jo, vi har skam forstået hvad du skriver- men du er så galt på den, at
man jo lige må forhøre sig 2 gange!

> [...]
> jagte muldvarpe, fange frøer og skræmme katte væk.
> Når den bliver træt elsker den at ligge i min gamle seng (jeg er flyttet

Ha Ha

> [...]
> sig om at behandle dyrene med nøjagtig samme respekt, som du -
> forhåbentlig - behandler et andet menneske.

Jeg får ingen mad, hvis jeg ikke selv henter den :0) Jeg må også selv lave
den :0)

> Ja, og man kunne også lade være.

Det kunne man jo......

Fra : Crazy Camilla

Dato : 30-06-04 05:38

> DIN.
>

> Jo men din mening er forkert, og den har vi vores fulde ret til at
> kommentere!

Jeg mener DIN mening er forkert og det har JEG min fulde ret til at
kommentere.

> med
> >

> HA HA

Hvis du finder tilfredsstillelse ved at gå rundt og kommandere med din hund,
så synes jeg du skulle opsøge behandling.
I så fald kunne noget tyde på at du har en sygelig trang til at dominere
andre, og det er ret alvorligt.

> Man kan jo aldrig vide :0) Nu hvor den ingen motion får eller andet....

Den får al den motion den vil have.
Somme tider tager den sig en ordentlig løbetur gennem alle rummene i huset.

> den

> eller
> >

> Du er helt på afveje......

Afveje? Det er DIG der er på afveje.

> [...]
> så skal du ikke bilde mig ind, at man bare løber en tur, når man har lyst!
> Man skal ha' et los bag i, og man skal ha' selvrespekt nok til at

Min onkel har løbet marathon ganske frivilligt.
Jeg har faktisk også selv løbet (dog ikke marathon men kortere distancer)
for nogle år siden, men det er jeg stoppet med, da det pga. min overvægt
belaster mine led for meget.

> [...]
> bide.
>

> Jo jo, vi har skam forstået hvad du skriver- men du er så galt på den, at

Er du så tungnem?

> kan

> jorden,
> >

> Ha Ha

Hvad griner du af?
Jeg fortæller bare om hvad mine forældres hund kan lide at foretage sig. Det
er der vel ikke noget sjovt i?

> [...]
> til
> >

> Jeg får ingen mad, hvis jeg ikke selv henter den :0) Jeg må også selv lave

Ja men du vælger selv.
Du kunne jo gå på restaurant, ikke?

> der
> og

> Det kunne man jo......

Endnu engang: Med venlig hilsen Camilla.

Fra : René Kofoed

Dato : 29-06-04 09:16

--
VIGTIGT:
Ved besvarelse af denne mail fjern -NOSPAM i email adressen
> [...]
> sig om at behandle dyrene med nøjagtig samme respekt, som du -
> forhåbentlig - behandler et andet menneske.

Hej Camilla.

Nu giver jeg simpelthen op !!!
Jeg er ikke i tvivl om, at du sikkert er et meget godt menneske, men hvad
hundehold angår, har jeg til dato ikke mødt mere stupid og
hunde-naturlig-fornægtende menneske end dig.
Jeg vil ikke kommentere flere af dine indlæg, da jeg snart ikke har mere hår
tilbage !!
Jeg håber og ønsker dig alt godt fremover.
Mvh Susanne.

Fra : Leyna

Dato : 29-06-04 10:06

On Tue, 29 Jun 2004 05:54:22 +0200, "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk>
wrote:

>Jeg synes hunden selv skal bestemme om den har lyst til at være aktiv.
>Hvis du har en aktiv hund kan du måske opmuntre den til at lege med dig, og
>lave noget der ligner træning, og det synes jeg er fint.

Så langt så godt...
>Når du oven i købet blander mad ind i billedet, så synes jeg virkelig at du
>overskrider grænsen. Så tvinger du jo hunden til at udføre dine ordrer fordi
>ellers vil den til sidst dø af sult.

Du skal passe på med at tillæge hunde menneskelige egenskaber. Vilde
hunde nedlægger selv deres bytte, og tamhunde får altså en del ud af
selv at skulle opspore og "nedlægge" sin mad. Det er en stimulering af
hundes naturlige instinkter, og ikke nogen straf. Og tro mig, de dør
IKKE af sult!

>Det drejer
>sig om at behandle dyrene med nøjagtig samme respekt, som du -
>forhåbentlig - behandler et andet menneske.

Fint nok, men så må du lige udvise lidt forståelse for at dyret har
nogle helt andre behov end du har som menneske!
Hunden er sg* ikke specielt interesseret i at ligge foran
flimmerkassen en hel aften, bare fordi der er en go' film. Min hund
vil hellere ud at løbe, også selvom det regner eller sner. Det er jeg
da ikke vildt begejstret for, men hunden har ret til, og krav på, at
jeg som ansvarlig hundeejer tager dens behov alvorligt. Og selvom det
er sk*dekoldt og regner eller sner, så stiger mit humør altså
gevaldigt når jeg ser mine hunde tumle rundt på markerne. Så skidt
være med at jeg ikke lige får set den film i flimmeren. Kvalitetstid
sammen med hundene er trods alt vigtigere for mig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Crazy Camilla

Dato : 30-06-04 05:30

> [...]
> selv at skulle opspore og "nedlægge" sin mad. Det er en stimulering af
> hundes naturlige instinkter, og ikke nogen straf. Og tro mig, de dør

Jamen den kan da bare jagte alle du muldvarpe den vil (eller andre dyr den
kan få fat på, men nu er den jeg kender bedst mest en graver og ikke en
løber).
At fjumre rundt på en græsplæne og lede efter mad som ejeren har lagt ud er
ikke jagt, det er en menneskeskabt, kunstig situation.

> [...]
> være med at jeg ikke lige får set den film i flimmeren. Kvalitetstid
> sammen med hundene er trods alt vigtigere for mig.

Jamen du fatter da heller ikke en brik af det jeg skriver - jeg siger jo
netop at hunden selv skal bestemme hvad den vil lave!

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Irene

Dato : 24-06-04 14:27

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message news:<40da71d6$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> til morgen sad hun for eksempel pludselig ved siden af mig med en bold og
-Kender det med de kloge hunde.. Hihi
> [...]
> vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-vov-
-Enig...

Fra : shadow

Dato : 25-06-04 00:10

> [...]
> hun står derude og bjæffer helt vildt?)
> Tusind tak for de råd og idéer i måtte have lyst til at give

Hej Mette
Gøen som er beregnet på at få opmærksomhed er almindelig hos "forkælede" små
hunde, som forgudes af deres ejer. Hunden kan lide at være centrum for
opmærksomhed, og når den føler sig overset, begynder den at gø der udad kun
afbrudt en gang imellem af korte perioder for lige at komme sig og få luft
igen, når hundens ejer reagere ja så stopper den, hvis den ingen reaktion
får kan hunden blive ved med at gø irriterende længe,

Det er vel ikke det senarie du ønsker Mette?

Jeg har selv lært min egen hund at banke på døren når den vil ind dvs. at
hun lige sætter en pote på terrasse døren, og så bliver hun lukket ind, og
det er ikke noget med at hun skraber helt vildt på døren, men hun sidder
tålmodigt og venter til døren bliver åbnet.
Den anden vej for at komme ud, ja det er en anden snak,
Hun har lært at gå til døren, men hun siger ikke noget, og nogle gange
prøver hun at se om hun kan få far her til at rejse sig og lukke hende ud ,
selvom hun lige kommer fra en lufte tur, nogle gange lykkes det hende, men
det er de færreste gange at det sker.
Hvis vi giver dem den vane, ja så kan vi jo rende og hoppe som det passer
vores hunde, så der skal du passe på.
En hanhund der er kønsmoden kan sagtens holde sig i 24 timer uden at blive
luftet, da hanhunden udskiller nogle enzymer der neutralisere urinen.
En tæve kan ikke holde sig så længe, men snilt 12 timer

--
Hilsen.
Jimmy & Laika

Fra : MGA

Dato : 25-06-04 07:50

> Det er vel ikke det senarie du ønsker Mette?
NEJ! *ser helt forskrækket ud*

> Hvis vi giver dem den vane, ja så kan vi jo rende og hoppe som det passer
> vores hunde, så der skal du passe på.
Ja, det kan jeg godt se - det var også det jeg var lidt bange for - hun FÅR
meget opmærksomhed og derfor kunne hun sagtens udvikle sig til en lille
primadonna - det er en balance som jeg har sat mig for at jeg vil finde
> En hanhund der er kønsmoden kan sagtens holde sig i 24 timer uden at blive
> luftet, da hanhunden udskiller nogle enzymer der neutralisere urinen.
> En tæve kan ikke holde sig så længe, men snilt 12 timer
Det vidste jeg ikke - det er ret overraskende!

Men skal jeg forstå det sådan at du slet ikke synes jeg skal lære hende
noget vedr. at komme ud? Hun skal bare lære ikke at tisse indendørs og så
skal jeg lufte hende regelmæssigt, så er det i orden?

Mette

Fra : shadow

Dato : 25-06-04 09:43

*klip*
> [...]
> noget vedr. at komme ud? Hun skal bare lære ikke at tisse indendørs og så
> skal jeg lufte hende regelmæssigt, så er det i orden?

Hej Mette
Nej det kommer næsten altid af sig selv, altså det der med at skal ud.
En hund skal som regel ud og besørge sig når den lige er vågnet efter en
lang søvn eller efter at den har spist sine hoved måltider( faktisk lige som
mnneskebørn).
Min egen hund skal skide to gange i døgnet, hvilket er meget normalt.
Hvis man har en tæve hund og den er i ,eller på vej til løbetid vil man se
at tæven kan sætte sig lige så ofte som hanhundene løfter ben.
Det skyldes at tæven sætter duftspor for at fortælle "drengene" se
hvor dejlig jeg er og jeg er så langt henne i min cyklus og jeg er parat til
det sjove om så og så lang tid.

Ja Mette regelmæssige lufte ture, så er den i vinkel, men som i et andet
inlæg jeg har komenteret, husk det er os der bestemmer, og hvis hunden lige
har været på en lufte tur to timer før, har den altså ikke behov for at
komme ud og besørge sig ( med mindre den er syg osv.)
--
Hilsen.
Jimmy & Laika

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 25-06-04 11:00

Jeg har altid undret mig over, at folk der har hunde bliver irriteret over
at deres hunde kan gø ! Når dette er accepteret af hundeejeren så skal
hunden også gø på kommando ! færdig arbejde ..........

for ikke så længe siden var der et indlæg hvor en hundeejer vågnede om
natten fordi hunden gøede og han bad irriteret hunden om at holde mund -
morgenen efter viste det sig, at hunden havde gøet fodi hans knallert bleven
stjålen ....

selv kan jeg godt blive irriteret over små hunde og deres skingre gøen - men
det hører til en hund og kan man ikke acceptere dette bør man ikke have
hund - Alternativ kan man anskaffe sig en hund, der ikke kan gø .....

hilsen Pia

Fra : MGA

Dato : 25-06-04 11:51

> [...]
> det hører til en hund og kan man ikke acceptere dette bør man ikke have
> hund - Alternativ kan man anskaffe sig en hund, der ikke kan gø .....

Sikke noget frygteligt vrøvl! Hvorfor er det nødvendigt at slå mig oven i
hovedet med at jeg ikke burde have hund bare fordi jeg ikke mener det samme
som dig? Det er da en underlig holdning at have!
Vi laver om på naturen hele tiden - uden de ændringer ville du ikke have el,
huse, biler, varme, kølediske med udskåret kød osv osv. Hele vores samfund
bygger på at vi laver om på naturen og tilpasser den som vi vil have den. Så
længe hunden er glad, velplejet og lykkelig, så er der ingen ko på isen som
jeg ser det.
Og udover det så havde vi valget mellem puddel og yorkie fordi vi er
allergiske - og puddel har jeg haft (ingen anden puddel kan være som Krølle
), så det blev yorkie.

Babyer tisser når de skal og går ikke på toilettet. Skal vi undlade at få
børn hvis vi ønsker at lave om på det?

Mette

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 25-06-04 15:22

> [...]

> ), så det blev yorkie.
>
> Babyer tisser når de skal og går ikke på toilettet. Skal vi undlade at få

Mit råd var at anskaffe en hund, der ikke kan gø - den race findes jo
.............. jeg ser ikke hvad det har med børn at gøre - og jeg slår dig
ikke oven i hovedet af nogen som helst grund - jeg reflekterer på dit
indlæg - ikke andet

hilsen Pia

Fra : MGA

Dato : 28-06-04 07:36

Jeg mangler stadig nogen gode råd i forhold til emnet hvis nogen skulle
sidde inde med nogen.

Mette

Fra : René Kofoed

Dato : 28-06-04 08:04

> Jeg mangler stadig nogen gode råd i forhold til emnet hvis nogen skulle
> sidde inde med nogen.
>
> Mette

Hej Mette.
Undskyld, men der er vist en der tager opmærksomheden under dit indlæg !!
Kan ikke helt lige huske hvad dit problem gik ud på, helt præcist, men
prøver ud fra det jeg mener, at kunne huske

Hvis du har lært din hund at give hals på kommando, og den er sikker i det,
så træner du Nej-øvelsen, og bruger den i forbindelse med uønsket adfærd,
eks: vedvarende halsgivning.

Camilla skriver side op og side ned, om at hundene selv ved hvordan de skal
opføre sig, men nej. Det eneste de opsøger er grænser for hvad de må og ikke
må. En hund har brug for faste rammer og tryghed fra ejeren, derfor er det
meget vigtigt at vi bruger tid på at "forklare" hvad den må og ikke må.
Dette er en stimuli af hundens intelligens, som hunden har brug for, for at
fungere i hovedet. (hvorfor skulle der ellers være skrevet flere HUNDrede
forskellige bøger om emnet !!??
Håber du kan bruge det til noget.
Mvh Susanne.

Fra : MGA

Dato : 28-06-04 14:11

> [...]
> Kan ikke helt lige huske hvad dit problem gik ud på, helt præcist, men
> prøver ud fra det jeg mener, at kunne huske

Det er helt ok at tage opmærksomhed herinde! Men det er vist ikke dig

Mit problem var at jeg gerne vil vide hvordan jeg får min hund - 15 uger -
til at sige til når hun skal ud og besørge, uden at hun begyndere at blive
sådan en der gør hysterisk. Vi kan ikke høre i stuen hvis hun kradser på
hoveddøren, så jeg er lidt lost mht hvad jeg skal stille op.
En overgang kom hun og gjorde mine til at ville op og bakkede så væk, hvis
hun i virkeligheden ville ud - klog hund, men vi have ikke altid tid til
lige at tage hende ud når hun ville, så det er hun holdt op med =/
Dumme mig, men hvad gør jeg nu?

Mette

Fra : René Kofoed

Dato : 28-06-04 15:08

--
..tele.dk...

> [...]
> hun i virkeligheden ville ud - klog hund, men vi have ikke altid tid til
> lige at tage hende ud når hun ville, så det er hun holdt op med =/

Hej igen Mette.
Nej, det var ikke mig selv jeg mente.
Hmm, hvad gør du nu ?? Giver hun ikke et andet tegn, når hun skal ud ?? Prøv
at sætte nogle timer af til at observere hende. På den måde kan du finde ud
af hvad hun gør når hun vil.
Ellers kan du jo starte forfra med renlighedstræning, med at følge hende ud
hver gang, og på den måde begynder hun at give tegn igen.

Øhh, nu spørger jeg måske lidt dumt, men bær over med mig : Hvad kan være
vigtigere end en lille hvalp der vil ud og besørge, under indlæring af
renligheden ??

Mvh Susanne.

Fra : MGA

Dato : 28-06-04 21:31

> Øhh, nu spørger jeg måske lidt dumt, men bær over med mig : Hvad kan være
> vigtigere end en lille hvalp der vil ud og besørge, under indlæring af
> renligheden ??
>
> Mvh Susanne.

Åh ja - se det er jo miseren. Efterhånden fandt damen ud af at hun jo kom ud
når hun gjorde sådan og så holdt hun op med at gøre noget, men rendte bare
rundt på græsset hver time og havde det herligt. Jeg arbejder hjemmefra, så
derfor kan jeg ikke rende ud i tide og utide, nogen gange sidder jeg med
klienter eller på telefonen. Så jeg besluttede at 6 gange om dagen ville hun
komme ud og så håbede jeg hun kunne forrette det hun skulle. Rigtig dårlig
taktik. Jeg læste nemlig herinde for et par dage siden at hvalpe først kan
holde sig fra uge 14 og det er hun jo kun lige, så det var dumt af mig at
forvente at hun ville "hoppe på" regelmæssig luftning.
Man skal heldigvis lære så længe man lever...
/slår sig selv og håber fejlen kan rettes op.

Mette