Ang. skift fra MS winxp til Linux?
Fra : Bong

Dato : 23-06-04 16:26

Hej.
Jeg er idag windows xp bruger, men er træt at de problemer som altid kommer
i tide og utide. Og har overvejet at skifte til en Linux variant. Men kan
det lade sig gøre, når man bruger sin maskine til spil, musik, web browsing,
billede behandling, video klip, ja og faktisk alt hvad man kan bruge en
computer til.

Af hardware er den en AMD XP maskine med tilslutning af forskellige usb
enheder og usb2 enheder.

Vil det give en masse problemer at skifte og kan jeg bruge det data jeg
allerede har nu på en linux variant? Og hvis ja hvilken skal man vælge?
Debian-Gentoo-mandrake SUSE eller hvad!? Jeg har aldrig rigtig brugt linux
ud over feks FreeBSD for et par år siden på arbejde. Men er ikke meget inde
i det.

Håber i kan hjælpe

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-06-04 16:34

Bong wrote:
Cut.

Specielt spillene kan give problemer.
Du må oplyse i meget mere detaljer om hvilke spil og
hardware du har, hvilke USB enheder etc, og hvad du
skal bruge maskinen til.

Martin.

Fra : Bong

Dato : 23-06-04 16:57

AMD XP 1700+
MSI KT3 Ultra ARU( 4 usb 1.1 + 4 usb 2.0)
GF3 grafik
SB audigy lydkort
768MB DDR PC2700 Ram
160GB Harddisk
Netkort

120 GB USB 2 harddisk fra maxtor
Brother Laser printer
Optisk USB mus
Webspeed Internet
USB2 digital kamera

Den bruges som sagt til Spil, kontor, billedebehandling, mp3 musik,
videoklip, lidt videoredigering, m.v.

Er det nok?

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-06-04 17:17

Bong wrote:
> AMD XP 1700+
> MSI KT3 Ultra ARU( 4 usb 1.1 + 4 usb 2.0)
> GF3 grafik
> SB audigy lydkort
> 768MB DDR PC2700 Ram
> 160GB Harddisk
> Netkort

Dette bør virke fint i Linux.

> 120 GB USB 2 harddisk fra maxtor
Burde ikke være problemer, så vidt jeg ved.

> Brother Laser printer
Ikke alle Brother printere fungerer i Linux, gå
ind på www.linuxprinting.org og find din model.

> Optisk USB mus
> Webspeed Internet
Ok.
> USB2 digital kamera
Her kommer det an på hvilket kamera det er tale om.
De fleste vil virke.

> Den bruges som sagt til Spil, kontor, billedebehandling, mp3 musik,
> videoklip, lidt videoredigering, m.v.
Kontor: Openoffice.
Billedbehandling: Gimp eller hvis du har Photoshop i forvejen kan
du få det til at virke med et program fra www.codeweavers.com.
mp3: masser af afspillere til Linux
videoklip: Masser af afspillere, de bedste er Mplayer og Xine.
Videoredigering: Ved ikke.
Spil: De fleste nye spil kan nok ikke komme til at køre i Linux, men
prøv at kig på winex, www.transgaming.com.
DoomIII vil køre i Linux, men ikke Half-Life 2

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-06-04 19:25

On Wed, 23 Jun 2004 18:17:05 +0200, Martin Andersen wrote:

> Burde ikke være problemer, så vidt jeg ved.

Det er intet problem. Sådan en spiller max i Linux

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-06-04 17:30

Bong uttered:
> [...]
> Webspeed Internet
> USB2 digital kamera
>
> Den bruges som sagt til Spil, kontor, billedebehandling, mp3 musik,

Det er alt rigeligt! Mit system kører udemærket, og det er "kun" en
600MHz PIII. Det eneste i dit setup jeg kan bekymres over er Webspeed;
der var for et stykke tid siden en længere tråd her i gruppen med én der
havde problemer med det...

Dine gamle, velkendte Windowsprogrammer kan du formentlig uden problemer
finde gratis ækvivalenter (eller bedre) til. Det eneste er spillene, der
nok bliver svære at få til at køre under Linux. Kig evt. på Transgamings
hjemmeside (transgaming.com), de lever af at sælge en ActiveX-emulator
og gør det faktisk godt.

Men hvis man (som jeg gjorde engang) vænner sig til Linux og det eneste
man savner er spillene, så er det altså intet problem at afsætte en
20-30GB til en Windowspartition man så kan boote når man trænger til en
omgang Europa Universalis :)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Bong

Dato : 23-06-04 17:39

Vil det sige at der ikke er noget problem med at køre flere styresys. bare
de har en ledig partition eller en anden harddisk!?

Hvilket system ville være bedst for mig som ikke har formeget erfaring med
Linux systemer??

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-06-04 17:45

Bong uttered:
> Vil det sige at der ikke er noget problem med at køre flere styresys. bare
> de har en ledig partition eller en anden harddisk!?

Nej ... eller ja ... jeg mener: Der er ingen problemer :)

Jeg kører med to systemer på hver sin harddisk: En gentoo-installation,
og så en "spillekonsol" med det der bolsje-OS fra Microsoft på. No
problems.

> Hvilket system ville være bedst for mig som ikke har formeget erfaring med
> Linux systemer??

Det, som en af dine venner bruger.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Bong

Dato : 23-06-04 17:58

Desværre er der ingen i vennekresen som bruger linux systemer, jeg er den
som har mest styr på det med computere osv. af dem så der er ingen hjælp at
hente.
Så nogle fordele og ulemper til de forskellige systemer jeg skal være
opmærksom på eller er der noget der er bedre end det andet som er godt at
starte med!?

..

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 23-06-04 18:19

Bong wrote:

> Desværre er der ingen i vennekresen som bruger linux systemer, jeg er den
> som har mest styr på det med computere osv. af dem så der er ingen hjælp at
> hente.

Så kan det anbefales at melde sig ind i en LINUX/UNIX user group, hvis
en sådan findes i dit opland.

Der vil de sikkert tage det som en udfordring, at du kan alt på din nye
LINUX installation, som du kunne på WinXP. ;-D

Fra : Bong

Dato : 23-06-04 18:32

Jeg bor i Holstebro, hvor kan man finde sådanna grupper?

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 23-06-04 18:42
Fra : Jesper Gaardbo Langh~

Dato : 23-06-04 18:29

Bong wrote:

> [...]
> Så nogle fordele og ulemper til de forskellige systemer jeg skal være
> opmærksom på eller er der noget der er bedre end det andet som er godt

Hvis du vil hurtigt igang, så kast dig over distributioner som Fedora
Core eller Mandrake. Dem er der en del her i gruppen, der bruger, så du
kan få masser af hjælp. Hvis du på et senere tidspunkt har lyst til at
fordybe dig i Linux, så prøv Debian eller Gentoo. Dermed ikke sagt, at
det ikke er til at få hjælp til de to sidstnævnte. Tværtimod.

Du kan eventuelt prøve Knoppix til at starte med. Der booter du bare på
en cd, hvorefter du har et Linux system, du kan prøve, inden du
installerer the real thing. Din harddisk bliver slet ikke rørt.

Hvis jeg begynder at tale om fordele og ulemper ved de forskellige
distributioner, kommer jeg bare til at starte en distributionskrig, og det
er ikke passende her. Det vigtigste er, om den distribution, du vælger,
er noget for dig. Linux er i bund og grund Linux. Det er
typisk pakkesystemer og brugervenlighed, der adskiller de forskellige
distributioner.

SSLUG har lavet nogle gratis Linux-bøger, heriblandt:

<http://www.linuxbog.dk/distro/bog/index.html.php>

--
Jesper Gaardbo Langhoff

Fra : Bong

Dato : 23-06-04 18:40

"Jesper Gaardbo Langhoff" <jesper@hp23c.dk.REMOVE> wrote in message

> [...]
> distributioner.
>
> SSLUG har lavet nogle gratis Linux-bøger, heriblandt:

Tak for det uddybende svar. De distributioner jeg har hørt mest og bedst om
er Debian og Mandrake.

Jeg er hellere ikke ude efter "fordele" Men et lille prej omkring hvad ville
være bedst for mig som ikke har brugt det så meget. Det vil sige det system
som har en rigtig god brugervenlighed da jeg så nemmest finder ud af at
bruge det :)

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 24-06-04 10:12

Bong wrote:

> [...]
> som har en rigtig god brugervenlighed da jeg så nemmest finder ud af at

Mandrake er en glimrende dist for en begynder, den er nem at
installere og nem at konfigurere bagefter.
Du kan finde en mirror her og hente iso'erne.
http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3

Ellers er det jo heldigvis sådan at du kan prøve lige så mange
distributioner som du har lyst til :)
--
Magnus Pedersen
No trees were killed in the sending of this message.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 24-06-04 09:24

> Jeg kører med to systemer på hver sin harddisk: En gentoo-installation,
> og så en "spillekonsol" med det der bolsje-OS fra Microsoft på. No
> problems.

Det lyder som en løsning jeg kunne tænke mig.

Men jeg er lidt i tvivl om hvordan man sætter det op i praksis mht. lilo.

Hvordan kan man få lilo til at boote vinddåsen?

Er du stødt på en god guide f.eks. eller er det p.o.c.?

Fra : Kristian Thy

Dato : 24-06-04 09:41

Klaus Petersen uttered:

> [...]
>
> Hvordan kan man få lilo til at boote vinddåsen?
>
> Er du stødt på en god guide f.eks. eller er det p.o.c.?

Det skete næsten automagisk da jeg i sin tid installerede Red Hat 7.3 -
bare sørg for at have installeret Windows først, så finder Red
Hat-installatoren selv Windows og foreslår en dual-boot menu.

Og brug grub i stedet for lilo...

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-04 19:11

On Thu, 24 Jun 2004 08:40:48 +0000, Kristian Thy wrote:

> Og brug grub i stedet for lilo...

Hvorfor det?

Fra : Kristian Thy

Dato : 24-06-04 21:04

Martin Johansen [6000] uttered:

> Hvorfor det?

Det er fremtiden!

Og den kan vise splashscreens i 800x600 i stedet for lilos ynkelige
320x240 ;)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-06-04 21:26

On 2004-06-24, Kristian Thy <thy@it.edu> wrote:
> Martin Johansen [6000] uttered:

> Det er fremtiden!
>
> Og den kan vise splashscreens i 800x600 i stedet for lilos ynkelige
> 320x240 ;)

Hov hov, det er en bootloader. Bag grub står samme "firma" som står bag
Emacs. Siger det ikke alt?! Det næste bliver at grub kan afspille musik
under boot

Thomas (der bruger begge dele)

Fra : Klaus Petersen

Dato : 25-06-04 10:51

> Hov hov, det er en bootloader. Bag grub står samme "firma" som står bag
> Emacs. Siger det ikke alt?! Det næste bliver at grub kan afspille
musik
> under boot

Det ku satme edme være kool. Jeg har det fedste supermarkedsmusik der ville
passe perfekt dertil. :o]

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-04 07:22

On Thu, 24 Jun 2004 20:04:21 +0000, Kristian Thy wrote:

> Det er fremtiden!
>
> Og den kan vise splashscreens i 800x600 i stedet for lilos ynkelige
> 320x240 ;)

Det må jeg lige prøve

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-06-04 18:45

Due some reason Kristian Thy <thy@it.edu> happened to write:

> Det er fremtiden!
>
> Og den kan vise splashscreens i 800x600 i stedet for lilos ynkelige
> 320x240 ;)

Damn, jeg er åbenbart gammeldags så, når jeg ikke savner 800x600

Jeg har en enkelt, hvor jeg satte grafisk boot op for at prøve det -
resten af mine maskiner kører text-menu (hvis de har skærm) eller ren
tekst (hvis de kører serielkonsol)

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds

Fra : Bong

Dato : 23-06-04 18:52

forresten virker Danske Netbank med Mandrake?

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-06-04 20:20

Bong uttered:
> forresten virker Danske Netbank med Mandrake?

Om din netbank virker eller ej har ikke noget med distributionen at
gøre, men din browser (eller mere specifikt hvilken javaversion den
bruger) og din banks intelligensniveau.

Jeg kan så fortælle dig af smertelig erfaring at det endnu ikke er
lykkedes mig at få Danske Netbank til at virke i andet end IE under
Windows. Men det er så også en ting der kan klares, hvis man har et
dualboot system (og ikke har brug for netbanken _vildt_ tit).

Det er faktisk en ting jeg må indrømme at jeg er glad for ved Win XP -
den hurtige startup-tid ;)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Bong

Dato : 23-06-04 22:08

Er lige kommet til at tænke på en ting mere jeg har en Kiss DVD afspiller
DP-1500 som er tilsluttet mit netværk så jeg kan se videoklip, høre musik,
webradio og se billeder igennem den og ind i stuen, Men softearen til den
findes kun til win og MAC ifølge deres hjemmeside... Kan der så slet ikke
findes noget software der kan bruges under feks mandrake?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 24-06-04 01:39

Bong wrote:
> [...]
> findes kun til win og MAC ifølge deres hjemmeside... Kan der så slet ikke
> findes noget software der kan bruges under feks mandrake?

Daniel Hartmeier har skrevet en daemon til OpenBSD, der kan bruges med
hans DP-500. Softwaren fungerer maaske ogsaa med dit setup (Linux, og --
vigtigere -- DP-1500):

   http://www.benzedrine.cx/kissd.html

Tag et kig paa det og meld tilbage, hvad du finder ud af.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 23-06-04 23:33

Kristian Thy wrote:

> Det er faktisk en ting jeg må indrømme at jeg er glad for ved Win XP -
> den hurtige startup-tid ;)
>
> \\kristian

Tilgengæld forekommer Linux mig at starte hurtigere op (selvom den
ivirkeligheden nok er en anelse langsommere en win98SE), fordi man kan
se hvad den foretager sig under opstart, istedet for en stribe der køre
hen over skærmen. Det eneste der er nedtur er når det er tid til en fsck.

m.v.h. Mikael

Fra : Bong

Dato : 23-06-04 23:44

hvad en en fsck!?

Fra : Kim Emax

Dato : 24-06-04 12:21

Bong wrote:
> hvad en en fsck!?

Linux sprog for scandisk

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 23-06-04 23:53

,----[ man fsck ]

> [...]
| fsck [ -sACVRTNP ] [ -t fstype ] [filesys ... ] [--] [ fs-specific-
| options ]
|
| DESCRIPTION
| fsck is used to check and optionally repair one or more Linux file sys-
| tems. filesys can be a device name (e.g. /dev/hdc1, /dev/sdb2), a
| mount point (e.g. /, /usr, /home), or an ext2 label or UUID specifier
| (e.g. UUID=8868abf6-88c5-4a83-98b8-bfc24057f7bd or LABEL=root). Nor-
| mally, the fsck program will try to run filesystems on different physi-
| cal disk drives in parallel to reduce total amount time to check all of

`----

Mvh.

Adam

P.S. Læs venligst <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html#nedenunder>

--
"Kom låna törnekronan min Adam Sjøgren
Lid för konsten eller brinn" asjo@koldfront.dk

Fra : Keld Thomassen

Dato : 24-06-04 17:59

Hm! ... Hvis du har netbank, så check lige at din bank understøtter
linux. Ikke alle gør, og ikke alle browsere kan anvendes.
Og selv om de gør er det ikke sikkert at det virker alligevel. Min bank
understøtter linux, men jeg kan ikke få det til at virke. Så min løsning
er indtil videre, at netbank bliver på samme partion som spillene -
nemlig en windows partion. Men det er lidt træls at skulle genstarte
hvergang man lige får løst til at besøge banken.
Ellers velkommen i kluben, har selv en 2 mdr. gammel linux installation
som jeg er ved at blive glad for.

mvh. keld

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-04 18:50

On Thu, 24 Jun 2004 18:59:18 +0200, Keld Thomassen wrote:

> [...]
> lige får løst til at besøge banken. Ellers velkommen i kluben, har selv
> en 2 mdr. gammel linux installation som jeg er ved at blive glad for.

Hvad med cross-over office?
Jeg afvikler fint min netbank gennem cross-over. Netbanken er Danske Bank,
som nok har ry for at være den mest linuxfjendtlige bank i Danmark.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
Your lucky number is 3552664958674928. Watch for it everywhere.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-04 19:12

On Thu, 24 Jun 2004 19:50:11 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Hvad med cross-over office?
> Jeg afvikler fint min netbank gennem cross-over. Netbanken er Danske Bank,
> som nok har ry for at være den mest linuxfjendtlige bank i Danmark.

Er det ikke noget med en 1500,- en licens koster?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-04 19:44

On Thu, 24 Jun 2004 20:12:21 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Er det ikke noget med en 1500,- en licens koster?

CODE WEAVERS, INC, ST. PAUL
USD 39,95 249,19

--
[...]

Your true value depends entirely on what you are compared with.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-04 07:23

On Thu, 24 Jun 2004 20:43:37 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Næ
> CODE WEAVERS, INC, ST. PAUL
> USD 39,95 249,19

Okay... damn... mener bare sidst jeg kiggede der lå den på omkring
1500DKK

Fra : Bong

Dato : 24-06-04 20:33

Gider du fortælle lidt mere om det med banken og hvordan det virker.

Nu her i løbet af i morgen installere jeg Mandrake 10

Og win xp på en lille partition. Som jeg regner med skal installeres først
ikke? Og så mandrake bagefter!?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-04 21:08

On Thu, 24 Jun 2004 21:32:41 +0200, Bong wrote:

> Gider du fortælle lidt mere om det med banken og hvordan det virker.

Nemt nok. Bestil cross-over office online, og installer den på din linux.
Mener sågar der findes versioner til Mandrake. Du har nu to muligheder:
1) Installer gennem cross-over; der er en færdigpakket version af
explorer 6.0
2) Installer MS-office - den installerer automatisk explorer 5.01

Når du har installeret cross-over, fremkommer et menupunkt under KDE og
GNOME: Windows Applications. Heri kan du finde iconer til alle
installerede windowsprogrammer
To råd:
1) Benyt den engelske version af programmerne, da danske tegn i menuer
får GNOME til at crashe. Har rapporteret fejlen til cross-over.
2) Brug IKKE windows update gennem explorer!

http://www.codeweavers.com/site/store/?cat=cxof;view=prod-cxoffice-std-dl
> Nu her i løbet af i morgen installere jeg Mandrake 10
>
> Og win xp på en lille partition. Som jeg regner med skal installeres
> først ikke? Og så mandrake bagefter!?
Helt korrekt. Hvis du vil fremtidssikre dig selv, skal du gøre følgende:
1 partion på 5GB til Windows. Filsystem NTFS
1 partion til data mv som kan benyttes af både windows og linux.
Størrelse er op til dig selv. Filsystem FAT32
1 partion på min. 5 GB til Linux. Filsystem EXT3 (fordi du så også kan
anvende Partition Magic på den)

Ovenstående er udfra den betragning, at Linux er primær, mens Windows er
sekundær. Hvis dit behov er omvendt, ændrer du blot på
partitionsstørrelsen for henholdvis windows og linux. Det allerbedste er
en harddisk til hver. Husk blot på, hvis du vil dele data, er det nemmest
og det mest enkle, hvis partitionen er formateret som FAT32.

--
[...]

Make input easy to prepare and output self-explanatory.
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 25-06-04 06:24

> [...]

> Jeg afvikler fint min netbank gennem cross-over. Netbanken er Danske Bank,
> som nok har ry for at være den mest linuxfjendtlige bank i Danmark.
Og du er stadig kunde???

/Kasper

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-06-04 20:46

Keld Thomassen wrote:

> Hm! ... Hvis du har netbank, så check lige at din bank understøtter
> linux. Ikke alle gør, og ikke alle browsere kan anvendes.

Nej... check om deres netbank er baseret på åbne web-standarder. De
færreste banker vil sige at de "understøtter Linux", men flere af dem
har netbanker, der er generelt anvendelige med alm. klienter. F.eks.
Jyske Bank.

Peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-04 20:49

Keld Thomassen wrote:

> Hm! ... Hvis du har netbank, så check lige at din bank understøtter
> linux. Ikke alle gør, og ikke alle browsere kan anvendes.

Den slags detaljer kan få mig til at skifte bank. Der er alligevel så
lille forskel, så hvis de ikke lytter til mine krav, så får de mig ikke
som kunde

> Og selv om de gør er det ikke sikkert at det virker alligevel. Min
> bank understøtter linux, men jeg kan ikke få det til at virke.

Hvilken netbank er det? Problemet er måske nemt at ordne. Jeg troede
f.eks. at Nordea's netbank ikke virkede med Linux, men det viste sig
bare at jeg brugte en Java implementering der ikke spillede godt med
netbanken. En 'emerge sun-jdk && java-config -S sun-jdk-1.4.2.04'
senere spillede det bare.

> Så min løsning er indtil videre, at netbank bliver på samme partion
> som spillene - nemlig en windows partion.

Det er selvfølgeligt også en løsning, bare ikke en så holdbar én ...

> Men det er lidt træls at skulle genstarte hvergang man lige får løst
> til at besøge banken.

Det gør det også langsommere at komme i gang med Linux hvis man hele
tiden er fristet til at boote tilbage for et eller andet behov. Tiden
burde i stedet bruges på at finde ud af hvordan behovet ellers kan
dækkes.

> Ellers velkommen i kluben, har selv en 2 mdr. gammel linux
> installation som jeg er ved at blive glad for.

Hvis den har overlevet så længe, så er der gode chancer for at Linux
kommer til at leve længere på din harddisk end Windows. Jeg synes ikke
jeg hører særligt mange historier om folk der frivilligt skifter tilbage
til Windows efter at have vænnet sig til Linux

--
PeKaJe

I can just imagine a cluster of Windows machines. They'd have to have a team
of MCSE's equipped with roller skates, just to keep pressing reset buttons ...

Fra : Kristian Thy

Dato : 24-06-04 21:06

Peter Jensen uttered:
> [...]
> bare at jeg brugte en Java implementering der ikke spillede godt med
> netbanken. En 'emerge sun-jdk && java-config -S sun-jdk-1.4.2.04'

Kørte du med blackdowns java før? I så fald skulle man måske også lige
prøve... ;)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-04 22:08

Kristian Thy wrote:

> Kørte du med blackdowns java før? I så fald skulle man måske også lige
> prøve... ;)

Det var nøjagtigt hvad jeg gjorde. Det virkede godt nok indtil en
transaktion bliver sat i gang. Så låste Mozilla med 100% CPU forbrug.
Da jeg skiftede til Sun's Java virkede det, omend linjeafstanden nogle
steder i netbankens applet af en eller anden grund blev fordoblet ...

--
PeKaJe

Learning French is trivial: the word for horse is cheval, and everything
else follows in the same way. -- Alan J. Perlis

Fra : Bong

Dato : 24-06-04 20:34

Samtidig... når jeg har installeret. Hvilkepogram kan jeg så bruge til newz
så jeg kan få svaret på mine evt,. spørgsmål her i gruppen!?
Indtil videre har jeg været meget glad for jeres hjælp og tid til at give de
tip jeg har haft brug for og får nok endnu mere brug for det når jeg har
installeret mandrake. Så tak for det

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 24-06-04 20:57

On Thu, 24 Jun 2004 21:34:26 +0200, Bong wrote:

> Samtidig... når jeg har installeret. Hvilkepogram kan jeg så bruge til newz
> så jeg kan få svaret på mine evt,. spørgsmål her i gruppen!?
Du kan evt. kigge her
http://www.newsreaders.com/unix/clients.html

Persolig er jeg glad for PAN
http://pan.rebelbase.com
men Thunderbird og Sylpheed er også gode .
--
Mikkel Bundgaard
Ph.D. student in the Theory Department

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-06-04 21:02

Bong wrote:

> Samtidig... når jeg har installeret. Hvilkepogram kan jeg så bruge til
> newz så jeg kan få svaret på mine evt,. spørgsmål her i gruppen!?

Hvis du ender med at bruge KDE (den der ligner Windows), så er der
indbygget en newsreader der hedder 'KNode'. Den er ret simpel at sætte
op. Den minder en del om OE, men uden alle problemerne

Ellers er der også 'Pan' og min personlige favorit, 'slrn'. Den
sidstnævnte er dog ikke den nemmeste at sætte op, og den er også i ren
tekst (Usenet er ren tekst, så det passer da meget godt sammen .
Til binære nyhedsgrupper kan jeg kun anbefale BNR2.

--
PeKaJe

BOFH Excuse #389:
/dev/clue was linked to /dev/null

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-06-04 20:48

Bong wrote:
> Samtidig... når jeg har installeret. Hvilkepogram kan jeg så bruge til newz
> så jeg kan få svaret på mine evt,. spørgsmål her i gruppen!?

Der er talrige. Mozilla er er ikke tosset.

Peter

PS: Som en eller anden skrev i sin signature: Dette er ikke Jepardy...
skriv svaret efter spørgsmålet.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 24-06-04 23:21

Peter Mogensen wrote:

> Der er talrige. Mozilla er er ikke tosset.

Det er også hvad jeg bruger

> Peter
>
> PS: Som en eller anden skrev i sin signature: Dette er ikke Jepardy...
> skriv svaret efter spørgsmålet.

Denne holdning kan jeg kun tilslutte mig

m.v.h. Mikael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-06-04 21:11

> [...]

> Indtil videre har jeg været meget glad for jeres hjælp og tid til at
> give de tip jeg har haft brug for og får nok endnu mere brug for det når
Jeg bruger Pan, men der findes også en glimrende nyhedslæser i Mozilla.
Du kan eventuelt prøve den først på din windows.

--
[...]

Parenthesise to avoid ambiguity.
- The Elements of Programming Style (Kernighan & Plaugher)

Fra : Bong

Dato : 25-06-04 21:58

Hej igen. Ja her sidder jeg så på en nyinstalleret Mandrake installation.
Men jeg har nogle spørgsmål.
Jeg skulle bruge flash under mozilla og ville downloade det, men så skal det
jo også pakkesud, hvordan gør jeg det? Og jeg har også en *.run fil jeg har
hentet der skal bruges hvordan gøres det?

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-06-04 22:40

Bong wrote:

> Hej igen. Ja her sidder jeg så på en nyinstalleret Mandrake
> installation.

Tillykke med den.

> Men jeg har nogle spørgsmål.

Jeg ville være overrasket hvis der ikke var

> Jeg skulle bruge flash under mozilla og ville downloade det,

Har Mandrake ikke den på en af CD'erne? Den hedder måske noget med
netscape-flash.

> men så skal det jo også pakkesud, hvordan gør jeg det?

Hvilken slags fil er det? .tar? .tar.gz? .tar.bz2? .tgz? .zip? .rpm?

> Og jeg har også en *.run fil jeg har hentet der skal bruges hvordan
> gøres det?

Jeg går næsten ud fra at en .run fil bare skal eksekveres. Typisk er
det en selvudpakkende tarball (som f.eks. dem lavet med 'makeself').
Først skal du så typisk gøre den eksekverbar. Dette gøres med 'chmod
a+x <filnavn>' i konsollen. I KDE er det et højreklik -> Properties ->
Permissions -> Is executable. Derefter er det bare at køre programmet.
Evt. som 'root' bruger hvis det er en global installation, men *kun*
hvis du stoler på kilden!

--
PeKaJe

You have an unusual equipment for success. Be sure to use it properly.

Fra : Niels Beenfeldt

Dato : 26-06-04 12:49

Den Wed, 23 Jun 2004 17:25:48 +0200. skrev Bong:
Et spørgsmål mere.

Er der nogle muligheder for at bruge MSN messenger sammen med mandrake? Da
alle vennerne bruger dette får jeg nok ikke dem til at skifte til noget
andet.

Fra : Christian Iversen

Dato : 26-06-04 13:01

Niels Beenfeldt wrote:

> [...]
> alle vennerne bruger dette får jeg nok ikke dem til at skifte til noget

Selvfølgelig kan du det - og der er faktisk flere muligheder. Her er nævnt
tre forskellige:

Kopete: Ét af programmerne til IM hedder Kopete. Det kan klare både ICQ,
MSN, Yahoo m.fl, endda i samme vindue.
Installeres med kommandoen "urpmi kopete" som root.

KMess: Også til KDE-desktoppen findes programmet KMess (KDE Messenger).
Screenshots her: http://kmess.sourceforge.net/index.php?page=screenshots
Det installeres med "urpmi kmess" som root.

SIM: Igen til KDE-desktoppen har vi SIM.
Screenshots her: http://sim-icq.sourceforge.net/sshots.shtml
Det installeres med "urpmi sim" som root. Kan du se et mønster? ;)

Jeg bruger selv Kopete som jeg er godt tilfreds med, og har derfor kun
prøvet kopete og SIM. Begge er gode klienter.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Niels Beenfeldt

Dato : 26-06-04 13:05

Den Sat, 26 Jun 2004 14:01:11 +0200. skrev Christian Iversen:

> [...]
>
> Jeg bruger selv Kopete som jeg er godt tilfreds med, og har derfor kun
> prøvet kopete og SIM. Begge er gode klienter.

----------
Hejsa. Ja jeg fandt lige ud af det og bruger Kopete... Må lære at kikke
først og spørgen bagefter

Fra : Christian Iversen

Dato : 28-06-04 13:33

Niels Beenfeldt wrote:

> ----------
> Hejsa. Ja jeg fandt lige ud af det og bruger Kopete... Må lære at kikke
> først og spørgen bagefter

Nej, det er i orden. Man spørger for at lære :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Anders Lund

Dato : 26-06-04 13:13

Christian Iversen wrote:

> [...]
> Screenshots her: http://sim-icq.sourceforge.net/sshots.shtml
> Det installeres med "urpmi sim" som root. Kan du se et mønster? ;)

Ej at forglemme Gaim: http://gaim.sourceforge.net/ Det er vist også
rimelig populært.

--
Anders Lund - spam2004@andersonline.dk

Fra : Benny Pedersen

Dato : 21-07-04 17:32

Niels Beenfeldt wrote:

> Er der nogle muligheder for at bruge MSN messenger sammen med mandrake? Da
> alle vennerne bruger dette får jeg nok ikke dem til at skifte til noget
> andet.

ikke at forglemme centericq hvis man er til textmode

menner den er en del af mandrake

Fra : Niels Beenfeldt

Dato : 26-06-04 14:52

Jeg har 2 harddiske og den ene med en masse forskellig data. Nu har jeg
lige gjort så jeg kan se den under linux da det er en windows partition.
Men så er den låst og den siger jeg ikke kan få adgang til den. Det
samme er min root mappe. Og jeg kan ikke lave ændringer så jeg kan få
adgang til disken hvad skal jeg gøre?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-04 16:47

Due some reason Niels Beenfeldt <bong@none.nl> happened to write:

> [...]
> Men så er den låst og den siger jeg ikke kan få adgang til den. Det
> samme er min root mappe. Og jeg kan ikke lave ændringer så jeg kan få

Er det NTFS eller VFAT? Hvis det er NTFS kan du ikke skrive til den;
hvis det er VFAT skal du nok kigge på dmask, fmask, uid og gid
(options til mount, som kan skrives i fstab).

Din root-mappe - hvad vil du med den? Den er naturligvis sat til at
kun root kan tilgå den og sådan bør det være. Data kan jo gemmes i dit
eget hjemmekatalog.

/Rasmus

Yeah and we all know that Tolkien barely sold a copy before the film came
out.
-- Betagam7 on alt.fan.douglas-adams

Fra : Niels Beenfeldt

Dato : 26-06-04 17:01

Den Sat, 26 Jun 2004 17:46:39 +0200. skrev Rasmus Bøg Hansen:

> [...]
>
> Din root-mappe - hvad vil du med den? Den er naturligvis sat til at
> kun root kan tilgå den og sådan bør det være. Data kan jo gemmes i dit

Jeg vil heller ikke noget i root mappen, men det var for at fortælle at
det var på samme måde. Det er NTFS system på den harddisk jeg ikke kan
komme på! Det gør ikke noget jeg ikke kan skrive til den, skal bare
læse på den... men det kan man måske ikke

Fra : Mikael Hansen

Dato : 26-06-04 17:35

Niels Beenfeldt wrote:

> [...]
> komme på! Det gør ikke noget jeg ikke kan skrive til den, skal bare
> læse på den... men det kan man måske ikke

Hvis root mounter din ntfs disk, kan root også læse fra disken, du kan
måske angive noget i /etc/fstab så andre brugere kan mounte disken
reed-only, der kan måske være noget ang. cd-rom der kan inspirerer dig
til at tæste med.

m.v.h. Mikael

Fra : Niels Beenfeldt

Dato : 26-06-04 18:11

Den Sat, 26 Jun 2004 18:35:01 +0200. skrev Mikael Hansen:

> [...]
> måske angive noget i /etc/fstab så andre brugere kan mounte disken
> reed-only, der kan måske være noget ang. cd-rom der kan inspirerer dig

Tak for det jeg fandt sku ud af det :)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-06-04 20:12

> [...]

> komme på! Det gør ikke noget jeg ikke kan skrive til den, skal bare
> læse på den... men det kan man måske ikke

Jo. Jeg formoder, den er mountet?

Kig på uid, gid og umask, og sæt dem passende...

/Rasmus

A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.