Hvad er der fanget en Haværred eller Bækør~
Fra : mikkel paulsen

Dato : 23-06-04 15:14

hej
en af mine venner tog i dag en ørred på knapt 1200 gram og 48 cm i
Vore å, mit spørgsmål er: Hvad er der mest sandsynlighed for det er?
en havørred i farver eller en bækørred?

jeg så den ikke selv men hans bror mente bestemt det var en bækørred?
jeg mistænker den nemlig for at være en havørred, da bækørreder i den
størrelse er ret sjældne. Jeg har ofte før set havørreder som
fuldstændig ligner bækørreder, den eneste mulighed i de sager hvor de
er så farvet er vel en skæl-prøve, eller kan man se forskel?

Fra : Peter Schroeder

Dato : 24-06-04 09:04

"mikkel paulsen" skrev
> en af mine venner tog i dag en ørred på knapt 1200 gram og 48 cm i
> Vore å, mit spørgsmål er: Hvad er der mest sandsynlighed for det er?
> en havørred i farver eller en bækørred?

En bækørred. Der er næppe farvede havørreder i åerne
lige nu.

> [...]
> fuldstændig ligner bækørreder, den eneste mulighed i de sager hvor de
> er så farvet er vel en skæl-prøve, eller kan man se forskel?

Jeg er ikke sikker på at en skælprøve beviser noget.
En bækørred og en havørred er jo den samme fisk og
forskellen er vel kun at havørreden har lidt større tilvækst.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : mikkel paulsen

Dato : 25-06-04 22:47

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message news:<40da8ad9$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> forskellen er vel kun at havørreden har lidt større tilvækst.

hvilket også ville kunne ses tydeligt på en skælprøve.

Fra : Per Knudsen

Dato : 25-06-04 00:12

mikkel_paulsen@hotmail.com (mikkel paulsen) skrev:
> [...]
>fuldstændig ligner bækørreder, den eneste mulighed i de
sager hvor de
>er så farvet er vel en skæl-prøve, eller kan man se

Per

Fra : Poul Lehmann

Dato : 17-07-04 05:30

On 24 Jun 2004 23:12:01 GMT, Per Knudsen
<pkbasti3bkbuller@0YZLQmail.tele.dk> (slet 0YZLQ) wrote:

>48 cm i
>for det er?

>en bækørred?
>bækørreder i den
>som
>sager hvor de
>forskel?

Det kan være en havørrede hvis den er fanget i nærheden af
å-udløbet til havet. Hvis den er fanget længere oppe i å-systemet
er det sikkert en bæk-ørrede eller en regnbue-ørrede som er undsluppet
fra et dambrug.

Hilsen
PL.

Fra : Per Knudsen

Dato : 25-06-04 00:15

> [...]
>fuldstændig ligner bækørreder, den eneste mulighed i de
sager hvor de
>er så farvet er vel en skæl-prøve, eller kan man se

Det er meget vanskelig at udtale sig om, det kab være begge
dele