Fra landbrugsnyt...
Fra : Aneteng

Dato : 22-06-04 21:50

Jeg læste i dag i landbrugsnyt at hingste der bliver kastereret ikke mere
kan bruges som menneskeføde pga. der tit bruges Plegicil og Zoletin til
bedøvelse ved kasterationer. Det er for at opfylde EU normer så de er
fælles. Dette gør jo så at vallaker i fremtiden ikke vil indbringe en
slagtepris som ellers hidtil. Istedet for skal man betale for at komme af
med den døde hest til destruktion.

hilsen

Annette

Fra : Louise

Dato : 23-06-04 11:40

Ja, medmindre dyrlægen kan finde et andet middel. Der findes jo mange
andre beroligende en plegicil og jeg tvivler på at de behøver at bruge
det.

Men iøvrigt er det sandt at en hest der har fået plegicil skal
chipmærkes af dyrlægen og have skrevet i sit pas at den ikke må sendes
til slagtning.

Fra : Aneteng

Dato : 23-06-04 14:10

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men iøvrigt er det sandt at en hest der har fået plegicil skal
> chipmærkes af dyrlægen og have skrevet i sit pas at den ikke må sendes

(klip)
Dette var så også problemet fordi ikke alle dyrlæger er startet på det
endnu.

Det ikke kun plegicilen de var ude efter også det middel som der hedder
Zoletin er de ude efter.

hilsen

Annette

Fra : Marlene

Dato : 23-06-04 12:19

"Aneteng" <aneteng@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fælles. Dette gør jo så at vallaker i fremtiden ikke vil indbringe en
> slagtepris som ellers hidtil. Istedet for skal man betale for at komme af

Det var da en dejlig nyhed. Så er der færre heste, der bliver sendt til
Italien

Mvh. Marlene.

Fra : Aneteng

Dato : 23-06-04 14:11

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> "Aneteng" <aneteng@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det var da en dejlig nyhed. Så er der færre heste, der bliver sendt til
> Italien
>
> Mvh. Marlene.

(klip)

Ja, så måske kan vi bruge en større del af vores hestekød selv her i landet.

hilsen

Annette

Fra : kenneth sørensen

Dato : 28-06-04 20:50

Hej gruppe

jeg tror da at vi har brugt plegicil når vi har bedøvet hestene når de
skulle klippes, så der vil da sikkert være mange heste der har fået
plegicil, hvorfor er det så farligt ved i det.
det glæder mig at der skal skrives og chipmærkes heste der bliver
medicineret, hvis det bare bliver gjort.
venlig hilsen dorthe

Fra : Louise

Dato : 29-06-04 12:29

Det er ikke farligt og bruges også stadigvæk. Man skal "bare" have
hesten chippet og have medicinen ført ind i dens pas. Grunden til at
der er de underlige regler er at der ingen tilbageholdelsestid er på
plegicil. Det var den forklaring jeg fik selvom jeg stadig ikke kan
se det logiske i det?

Fra : Aneteng

Dato : 29-06-04 16:17

> [...]
> der er de underlige regler er at der ingen tilbageholdelsestid er på
> plegicil. Det var den forklaring jeg fik selvom jeg stadig ikke kan

(klip)

Det er for at følge EU reglerne og de skulle være sådan.

hilsen

Anet