Automobilnumre
Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-06-04 19:02

Vi har et par gamle fotos af biler - sandsynligvis i slægtens eje, fra
omkring 1930, hvorpå man tydeligt kan se nummerpladerne.

Vi ringede til Centralregistret for Motorkøretøjer for at høre om vi kunne
få oplyst ejeren af dytten.
Jo da, - vi skulle bare skrive et brev pr. snailmail.

Et par dage efter ringede en dame og fortalte at man kun havde tilbage til
omkring 1966, og selv om de vidste hvem der ejede bilen, ville de ikke
oplyse os om ejeren, med mindre der var tale om et retsligt krav.

Spørgsmålet er nu, om nogen her i panelet ved om arkivet før 1966 er
tilintetgjort, eller om det skulle være afleveret til et arkiv?
I bekræftende fald hvor.

Hilsen Clara & Flemming Svendsen

[Fjern 'FJERN' fra e-postadressen]

Fra : Michael Erichsen

Dato : 22-06-04 19:32

Flemming Svendsen wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er nu, om nogen her i panelet ved om arkivet før 1966 er
> tilintetgjort, eller om det skulle være afleveret til et arkiv?

Der er muligvis et alternativ. Hvis der har været lån i bilen, kan den
have været opført i Tingbogen. Tinglysningsregisteret går nok ikke så
langt tilbage heller, men de gamle Tingbøger må vel kunne findes?

Mvh Michael Erichsen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-06-04 22:10

Min Alzheimer light kan snyde mig, men jeg har en erindring om, at der en
gang var en tråd her om en, der havde adgang til 'nummerpladebøger', som
man udgav i bilismens barndom.

Monstro andre kan huske lidt bedre..

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-04 22:42

Flemming Svendsen spurgte:

Gert Krabsen forsøgte sig med et svar:

> [...]
>gang var en tråd her om en, der havde adgang til 'nummerpladebøger', som

Nu ved jeg ikke om man ved artilleriet ligefrem blev trænet i at
fortrænge alle vigtige oplysninger, således at man - som noget helt
naturligt og uundgåeligt i det værn - var ude af stand til at røbe
noget, når man blev taget til fange og underkaster forhør

Må en ydmyg garder, årgang 1974, tillade sig at kaste lys over dette
spørgsmål:

Automobil-Ejernes Bog : Nummerfortegnelse over samtlige i Danmark
indregistrerede private Person-Automobiler. Sylvester Hvids Forlag.

www.bibliotek.dk findes fire årgange: 1919, 1922 og 1924 til
hjemlån via ens lokale bibliotek.

For 1926 findes desuden:
Automobil-Ejernes Bog : Nummerfortegnelse over samtlige i København og
Omegn indregistrerede private Person-Automobiler. Sylvester Hvids
Forlag.

Hvorvidt der er udgivet flere, må kunne besvares af Det royale
Bibliotek (hedder det vel nu om dage?).

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : Flemming Jakielski

Dato : 23-06-04 11:22

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> Flemming Svendsen spurgte:

> Gert Krabsen forsøgte sig med et svar:

KLIP
> [...]
> Forlag.
>
> Hvorvidt der er udgivet flere, må kunne besvares af Det royale

Uden dog at være helt sikker på hvad jeg så for meget nyligt, så var der en
på Landsarkivet for Sjælland, der havde bestilt nogle store sager frem
omkring motorregisteret for Storkøbenhavn omkring 1963. Det lå under
reserveret materiale, så jeg bed ikke nærmere mærke i det. Men der findes
altså noget, der er til at få fat i

Venlig hilsen

Flemming J

Fra : Gert Krabsen

Dato : 23-06-04 19:37

Tue, 22 Jun 2004 23:42:05 +0200, Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk>
skrev:

> [...]
> naturligt og uundgåeligt i det værn - var ude af stand til at røbe
> noget, når man blev taget til fange og underkaster forhør

Nej, man blev derimod trænet i _selv_ at afgøre, hvilke oplysninger der er
vigtige for personen selv, hans batteri og den opgave, han er sat til at
skal varetage..

En strategi, der ikke var begrænset til 12AA, men omfattede hele Bornholms
Værn. Formentlig derfor var det, at Livgarden holdt årlige øvelser på
Bornholm - det sted i kongeriget, de kunne få mest kvalificeret modstand..

Ak ja, det var tider i '74. Gad vide, om vi mødtes derovre..

> Må en ydmyg garder, årgang 1974, tillade sig at kaste lys over dette
> spørgsmål:

Endelig en garder, der har erkendt behovet for ydmyghed

mvh
Krabsen

...der åbenbart huskede rigtigt!

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 22-06-04 23:31

Flemming Svendsen skrev:

> Spørgsmålet er nu, om nogen her i panelet ved om arkivet før
> 1966 er tilintetgjort

Før 1966 var motorregistrene lokale og blev ført af det stedlige politi
(indtil 1919 dog af "jurisdiktionerne").

Om registrene er bevaret, er nok tvivlsomt.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Steven

Dato : 23-06-04 14:52

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (indtil 1919 dog af "jurisdiktionerne").
>
> Om registrene er bevaret, er nok tvivlsomt.

---------------

Bilen har vel, som alle andre biler i dag, været forsikret. Mon det er
muligt at finde ud af noget den vej rundt?

Det kan vel aldrig skade at ringe til Forsikringsoplysningen og spørge!

Falck og Zonen var jo også de redningsselskaber man havde på den tid, og der
kunne møske også være en mulighed i automobilklubberne. Er der ikke noget,
der hedder D.A.K.?

Endelig er der så en mulighed for at finde frem til hvem importøren i sin
tid var. Satans Bilinspekrion eksisterede vel også dengang

m.v.h.

Steven

Fra : Bondemand

Dato : 23-06-04 21:06

> [...]
>
> Endelig er der så en mulighed for at finde frem til hvem importøren i sin
> tid var. Satans Bilinspekrion eksisterede vel også dengang

Eller Toldvæsnet måske..

Mvh.
Jan Grinderslev

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-06-04 22:11

Den Wed, 23 Jun 2004 15:52:05 +0200, skrev Steven:

>Falck og Zonen var jo også de redningsselskaber man havde på den tid, og der
>kunne møske også være en mulighed i automobilklubberne. Er der ikke noget,
>der hedder D.A.K.?

Mon ikke det er K.D.A.K. du tænker på? = Kongelig Dansk Automobil
Klub. Den oprindelige K.D.A.K. eksisterer ikke mere, men er genopstået
som "Classic" - se: http://www.kdakclassic.dk/kdak.htm

Fra : Steven

Dato : 24-06-04 15:42

> [...]
> "Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
> - ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"
---------

Jo - det var lige netop den jeg tænkte på

Syntes da også at der manglede et bogstav!

Med venlig hilsen

Steven

Fra : J.Kobel

Dato : 24-06-04 16:50

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har haft automobil siden 1953 og har selvfølgelig udskiftet
køretøjerne mange gange.

Omkring slutningen af ½tresserne gik der mode i at få tiltusket sig 3
sifrede
numre f.eks K 123.

K var København og man var allerede oppe på 5 -6 cifre, men jeg havde
en bekendt på motorkontoret som skaffede mig et 4 cifret nr.

Jeg fik K 2399 og det var jeg meget stolt over. De 3 cifrede var opbrugt.

Det var tider dengang (;--))

Mvh. J.Kobel

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-06-04 08:02

Kobel Skrev:
> Jeg fik K 2399 og det var jeg meget stolt over. De 3 cifrede var opbrugt.
>
> Det var tider dengang (;--))
>
> Mvh. J.Kobel
*********
Det får mig til at tænke på, at da jeg blev udlært og skulle ha' "Den sorte
bog" - Dansk Smede og Maskinarbejderforbund" fik jeg et ufatteligt lavt
nummer.
Det var der nogle kolleger der blev sk. . . sure over, hvad jeg ikke
fattede, men som ganske ung skulle jeg åbenbart til at lære helt andre
værdinormer end min socialdemokratiske far havde banket ind i mit hoved!

Flemming,
(nu desværre forlængst ude af arbajsmarkedet.)

Fra : J.Kobel

Dato : 25-06-04 12:40

"Flemming Svendsen" <zeus2FJERN@FJERNmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Flemming,
> (nu desværre forlængst ude af arbajsmarkedet.)

Flemming og jeg har altid gode historier men vi er også gamle Artillerister
(;--))

Nesa, hvor jeg henslæbte 28 år af mit liv, havde fortløbende numre på 10 KV
transformerstationerne.
Dengang hed det Transformatorstationer men samtidig med at man indførte
Dus-idiotiet (;--)) og Fornavne, så tog man Trfst. med.
Da jeg blev ansat i 1960, så var jeg med til at idriftsætte station nr.
1960.
Senere blev numre på nedlagte stationer genoptaget som nye men der er vist
ca. 7000 10 KV stationer her i 2004, så det har været en stor udvikling på
de
forløbne 44 år.

Med munter hilsen

J. Kobel

Fra : Christiansen

Dato : 02-07-04 22:46

Hej Kobel , Krabsen og ikke mindst Flemming !

Gerts hukommelse fejler skam intet ; det er ham Per fra Hillerød der har
tre årgange af automobilejernes bog.

Jeg har ikke kigget i nyhedsgruppen det seneste halve år, dette var bare
et hurtigt kig...

Pudsigt nok er det nummer K 2399 som Kobel omtaler i 1924 ejet af Frk.
Clara Larsen, Præstegaards Alle 13

Flemming, har du nummeret på bilen, så skal jeg prøve at slå den op i
bogen. Gerne på en direkte mail, da jeg ikke kan være så ofte på gruppen
for tiden.

Automobilejernes bog er et opslagsværk sorteret efter bogstav og nummer,
som f.eks ovenstående med nr. K 2399 og ejerens navn. Der er ingen andre
oplysninger så som hvilken bil det var m.m.

Ydermere er erhvervsbiler ikke beskrevet ( lastbiler, taxaer m.m.) Ej
heller motorcykler.

Som et kuriosum kan jeg nævne at der de seneste år er åbnet mulighed for
at veteranbilejere som jeg selv kan få det samme gamle nummer som bilen
havde ved første indregistrering. Det skal selvfølgelig dokumenteres ud
fra en gammel registreringsattest. Uden attesten fra den gang kan du med
en bil fra f.eks 1929 købe en nummerplade fra den gang med samme
udformning men her vælger motorkontoret nummeret. Bogstavet tages ud fra
det amt du bor i.

Hilsen Per Christiansen, Hillerød

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 25-06-04 08:07

> Spørgsmålet er nu, om nogen her i panelet ved om arkivet før 1966 er
> tilintetgjort, eller om det skulle være afleveret til et arkiv?
> Hilsen Clara & Flemming Svendsen
Vi takker ydmygt for interesen og kan oplyse at vi har ringet til
Landsarkivet for at forhøre os, og minsandten, der har de det vi skal
bruges!

Hvis andre skulle få lyst, så husk at skrive i forvejen da det skal hentes
fra fjernarkivet.