Total knop-forvirring
Fra : Hans B.

Dato : 22-06-04 18:36

Hej NG

Jeg prøver igen, ford jeg faktisk er totalt forvirret.

Jeg har tidligere sendt et par forespørgsler, men uden held.

Min cairn, Victor fik for en måneds tid siden en knop i nakken. Han eller
jeg har måske fået kradset hul på den, ihvertfald kom der er sårskorpe.
Efter en uge gik jeg til dyrlæge, da der var en smule betændelse i
hårsækkene. Vi fik fucidin, med besked om at det lignede et flåtbid og at
holde øje med det.

Efter 10 dage med fucidin var såret helet, men der kom en 5 mm knop,
halvrund. Efter yderligere 5 dage søgte jeg på ny dyrlæge, fordi knoppen
ikke var faldet - tvært i mod. Vi fik nu fucicort med besked om at smørre i
14 dage, da det var en slags hormonknop der i 9 ud af 10 tilfælde ville
forsvinde med fucicort. Typisk rammer dette unge hunde.

Nu har jeg smurt i 9 dage, men der er kun en forandring til det værre. Jeg
kontaktede en net-dyredoktor som gav nogle forskellig bud, lige fra
borreliose til fedknuder, men ikke noget jeg blev klogere af. Ida er knoppen
ca. 8 mm i diameter, skaldet og lidt rødmen, men ikke betændt. Den er meget
lokal(afgrænset med en anelse blodudtrækninger omkring kanten. Jeg har
spurgt opdrætter som ikke kender til det, og flere andre. Uden noget
fornuftigt svar.

2. dyrlæge sagde at hvis den ikke forsvandt efter 14 dage var det operation
(det virker meget voldsomt), 1. dyrlæge sagde biopsi hvis det blev værre.

Jeg smørre naturligvis indtil på mandag.

Er der nogen der har erfaringer/råd eller menin ger hører jeg gerne. Jeg er
temmelig meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.

Nogle siger at flårbid kan vare længe - men jg har ikke fået noget svar på,
hvor længe. 2 dage, 4 uger 6 måneder??? Kan det vokse?

Det skal understreges at den hverken er øm eller betændt. Victor opfører sig
i det hele taget normalt, spiser, er ligeglad med at jeg røre ved knoppen,
leget, gør og har ikke feber.

Men jeg er lidt forvirret

På forhånd tak for hjælpen

mvh

Hans

Fra : fam. Ager

Dato : 22-06-04 18:54

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sig
> i det hele taget normalt, spiser, er ligeglad med at jeg røre ved knoppen,

Hej Hans

Det kunne da godt lyde som en fedtknude, da han ikke virker øm i den. Du
skal ikke være bange for en operation. den er hurtigt overstået,- har fået
fjernet nogle stykker på en hund. men da din cairn er ung, ville jeg nok
have fået taget en biopsi, for at være sikker på hvad det er. Jeg har set
flåtbid, der er blevet ligesom små knuder, men de voksede ikke og forblev
som små knuder.
Men følg dyrlægens anvisning i de dage du skulle, og se så om det er det
samme.

Ellers har jeg ikke nogle bud...
Mvh. Marie.