AMD XP 2000, MSI 754Ultra bios opsætning -~
Fra : Kim Rasmussen

Dato : 22-06-04 15:51

Hej,

Jeg har et MSI 745Ultra bundkort med en AMD XP 2000 og PC2700 DDR ram.

Hvis jeg loader bios' standard bios default, så kører maskinen med 1275 MHz
og hukommelse kører ikke med optimal hastighed.

Hvis jeg i stedet loader high performance defaults, så kører maskinen med de
rigtige 1667 MHz og hukommelsen lader til at kører med 333 MHz....det har så
bare den ulempe, at maskinen bliver ustabil i f.eks. Fifa2004 og Battlefield
1942.....crasher uden med blå skærm eller blot afslutter spillet efter et
stykke tid. Hvis jeg går tilbage til de 1275 MHz kører alt stabilt igen.

Jeg har installeret nyeste MSI bios og sis agp drivere. Windows XPs
fejlanalyse siger efter genstart (hvis crash gav blå skærm) at fejlen
skyldtes en device driver.....

Nogen der har oplevet lignende? Evt. en opsætning af bios for at få systemet
til at kører stabilt (og hurtigt) ?

På forhånd tak for hjælpen,
Kim

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-06-04 18:08

"Kim Rasmussen" <kimr1@NOSPAMPLEASEmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg i stedet loader high performance defaults, så kører maskinen med
de
> rigtige 1667 MHz og hukommelsen lader til at kører med 333 MHz....

Det kunne tænkes at din CPU ikke vil være med til at køre de 333 Mhz på
forside bussen.
Prøv at køre med 266 Mhz som den oprindeligt er lavet til og se hvad der
sker.
Du kan så prøve at sætte hastigheden gradvist i vejret..

Mvh
Benjamin

Fra : Leony

Dato : 23-06-04 08:31

> [...]
> eller blot afslutter spillet efter et stykke tid. Hvis jeg går
> tilbage til de 1275 MHz kører alt stabilt igen.

Hvis den kun har problemer i spil, så er det næppe indstillingerne i
BIOS der er problemet (jeg går ud fra at intet er clocket).

Hvis du har problemer i spil, så kunne det skyldes et varmeproblem på
GPU.
Det kunne også være driveren til grafikkortet der er problemet. Der har
især været problemer med Detonator, det er ikke altid den nyeste version
der er den bedste (det er dog lang tid siden der har været meldinger om
dette - versioner i starten af 40'erne, svjh).

> Jeg har installeret nyeste MSI bios og sis agp drivere. Windows XPs
> fejlanalyse siger efter genstart (hvis crash gav blå skærm) at fejlen
> skyldtes en device driver.....

Hvilken driver var det?

Hvad står der på den blå skærm?
Dette er vigtigt, da det hjælper med opklaringen. Du kan se
fejlmeldinger og løsningsforslag her:
http://www.aumha.org/kbestop.htm

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kim Rasmussen

Dato : 23-06-04 17:22

Så har jeg fået indstillet hukommelsen til at kører 266 MHz, som det nævnes
i en anden artikel.

> Hvilken driver var det?

En driver fra MSI's hjemmeside:
SiS AGP Drivers version 7.2.0.1170 (nyeste)

> Hvad står der på den blå skærm?
> Dette er vigtigt, da det hjælper med opklaringen. Du kan se
> fejlmeldinger og løsningsforslag her:
> http://www.aumha.org/kbestop.htm

Tak for linket.

Fejlen jeg just har oplevet er (igen under Fifa):
0x000000D1: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
(Click to consult the online Win XP Resource Kit article.)
The system attempted to access pageable memory using a kernel process IRQL
that was too high. The most typical cause is a bad device driver (one that
uses improper addresses). It can also be caused by caused by faulty or
mismatched RAM, or a damaged pagefile.

Ved opstart har jeg BIOS til at teste RAM'ene og der meldes ikke om fejl.

Mit grafikort er et Asus 7700Deluxe og kører med nyeste nvidia driver. Jeg
kan dog se, at Asus har udgivet en driver i marts, som jeg ikke har prøvet,
at kører med.

Kim

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-06-04 19:35

> [...]
> mismatched RAM, or a damaged pagefile.
>
> Ved opstart har jeg BIOS til at teste RAM'ene og der meldes ikke om fejl.

Den finder typisk ikke fejl ved denne test.

Det kan godt være din ram, som er defekt. Prøv at teste med memtest86.
Bemærk at memtest ikke entydigt viser, om det er ram fejl, men
sandsynligheden vil være stor. Memtest kan også vise fejl på ram, selv om
det i virkeligheden er cpu eller mb som har en fejl.
Men prøv også at skifte nogle af dine drivere. Da det er i et spil, var det
en god ide at starte med en anden grafikkortdriver - og den behøver ikke
nødvendigvis at være nyere.

Kurt

Fra : Leony

Dato : 24-06-04 14:13

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Det kan godt være din ram, som er defekt. Prøv at teste med memtest86.
> Bemærk at memtest ikke entydigt viser, om det er ram fejl, men
> sandsynligheden vil være stor.

Til Kim:
Hvis du har 2 blokke, så prøv dem enkeltvis. Hvis spillet crasher med
den ene og ikke den anden, så ved du hvilken der er defekt.
Hvis du kun har en blok, så lån en af en kollega/ven/fætter og test.