Tale og SMS til/fra udlandet?
Fra : Jakob Munck

Dato : 22-06-04 15:00

Jeg bruger Telmore/Nokia 3410 og har et par spørgsmål vedr. tale og sms
til/fra udlandet:

1. Er det rigtigt, at hvis jeg er i udlandet og sender en SMS til en
mobiltelefon i Danmark, så betaler jeg typisk omkring 2 kr. for at sende
denne SMS?

2. Er det rigtigt, at hvis en mobiltelefon i Danmark sender en SMS til min
mobiltelefon, som befinder sig i udlandet, så betaler ejeren af den første
mobiltelefon normal SMS-takst, og jeg, som er i udlandet, betaler ca. 2 kr.
for at modtage denne SMS?

Jeg betaler altså ikke kun for at sende, men også for at modtage SMSer?

3. Hvis jeg er i udlandet med min mobiltelefon og en dansk mobilabonnent
ringer til den, så betaler den danske abonnent normal takst for samtalen,
medens jeg betaler taksten fra DK-grænsen og til det land, hvor min
mobiltelefon befinder sig?

4. Er udlandstaksterne de samme, uanset om man ringer til Sverige, Tyskland
eller Ægypten?

v.h.
Jakob Munck

Fra : MigSelv

Dato : 22-06-04 15:06

Har Telmore ikke en oversigt over hvad de forskellig ting koster ??

/MigSelv

Fra : Bjarne Nørskov Saack

Dato : 22-06-04 15:51

In article <40d83b73$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
j.munck_fjern_dette@webspeed.dk says...
> Jeg bruger Telmore/Nokia 3410 og har et par spørgsmål vedr. tale og sms
> til/fra udlandet:

Alt det kan du læse om her:
"http://www.tdcmobil.dk/portal/privat/priser/udland/med_abonnement/verde
nskort/index.jsp",
men det er korrekt at det er dig som er i udlandet, der betaler den dyre
regning.

* mvh *
* Bjarne Nørskov Saack *
* www.saack.dk *

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-04 17:35

> 1. Er det rigtigt, at hvis jeg er i udlandet og sender en SMS til en
> mobiltelefon i Danmark, så betaler jeg typisk omkring 2 kr. for at sende
> denne SMS?

Du betaler den til hver en tid gældende takst i det pågældende land.

> [...]
> mobiltelefon normal SMS-takst, og jeg, som er i udlandet, betaler ca. 2

Nej. Du betaler aldrig for at modtage. Har brugeren i Danmark SONOFON eller
et selskab derunder betaler han alm. SMS-takst - har han TDC eller lignende
betaler han noget i retning af 2,70 kr.

> [...]
> ringer til den, så betaler den danske abonnent normal takst for samtalen,
> medens jeg betaler taksten fra DK-grænsen og til det land, hvor min

Ja, det er rigtigt.

> 4. Er udlandstaksterne de samme, uanset om man ringer til Sverige,
Tyskland
> eller Ægypten?

Nej. Se din udbyders hjemmeside.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Rainer Schöbe \(prep~

Dato : 23-06-04 09:08

Hej Jeppe.

Jeppe Vestergaard wrote:

> Nej. Du betaler aldrig for at modtage. Har brugeren i Danmark SONOFON
> eller et selskab derunder betaler han alm. SMS-takst - har han TDC
> eller lignende betaler han noget i retning af 2,70 kr.

Det er ikke korrekt.

Her gælder det samme som ved samtaler, dvs. den der sender beskeden til
et dansk nummer betaler indenrigs takst, fordi han kan jo ikke se om
modtageren er i udlandet eller ej. Modtageren betaler prisen for
"videresendelen" til udlandet ("fra DK-grænsen") og det er p.t. gratis.

Vodafone D2 i Tyskland vil fra den 01/07-2004 starte med at beregne sine
egne kunder denne videresendelse.

Prisen du omtaler gælder kun hvis der sendes besked med TDC/Telmore fra
Danmark til et udenlandsk nummer (f.eks. til mit tyske nummer) - uanset
hvor tilhørende mobil befinder sig. Det kan derfor forekomme at man får
beregnet kr. 2,70 (hos Telmore) for at sende en besked til en udenlandsk
ven, selvom han står direkte ved siden af én selv. Den udenlandske ven
kan komme til at måtte betale for modtagelsen.

> Ja, det er rigtigt.

Jo, det er det.

I den ovennævnte situtation betaler danskeren udenlandsk takst for at
ringe til en udenlandsk ven, selvom han står direkte vid siden af ham.
Her skal udlændingen betale for opkaldets modtagelse.

> Nej. Se din udbyders hjemmeside.

Det kan forekomme at priserne er de samme (vel ikke for danske
abonnementer).

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-04 14:01

> [...]
> modtageren er i udlandet eller ej. Modtageren betaler prisen for
> "videresendelen" til udlandet ("fra DK-grænsen") og det er p.t. gratis.

Hvilket så også resulterer i, at det jeg skriver er rigtigt. En af årsagerne
til, at der ikke bliver takseret for det er f.eks, at jeg ikke kan afvise en
indgående SMS. Se eksempel:

Jeg er i Danmark, du er i Tyskland. Jeg hader dig og har Telia Xpress - jeg
vælger derfor at sende 1.000 SMS'er til dig, som er gratis for mig - du kan
ikke afvise en indkommende SMS (som du kan med et indgående opkald), og
derfor modtager du dem alle, og bliver takseret for dem - f.eks. 2 kr. pr.
stk. Således kan jeg meget nemt sørge for, at din telefonregning løber
løbsk.

Derfor bliver der ikke opkrævet for modtagelse af SMS.

> Vodafone D2 i Tyskland vil fra den 01/07-2004 starte med at beregne sine
> egne kunder denne videresendelse.

Dumt af dem.

> Det kan forekomme at priserne er de samme (vel ikke for danske
> abonnementer).

Ja, det kan forekomme, men ikke for danske abonnementer - hvilket jeg
antager at vi taler om i dette tilfælde.

Fra : Rainer Schöbe \(prep~

Dato : 23-06-04 17:05

Hej Jeppe.

Jeppe Vestergaard wrote:

> Hvilket så også resulterer i, at det jeg skriver er rigtigt. En af
> årsagerne til, at der ikke bliver takseret for det er f.eks, at jeg
> ikke kan afvise en indgående SMS. Se eksempel:

Nej, du skrev at en TDC abonnent skal betale kr. 2,70 (plus x) [i
virkeligheden er det almindelig sms-takst plus kr. 2,50] for at sende en
besked til en anden dansk abonnent der befinder sig i udlandet. Jeg
skrev at denne TDC abonnent betaler kun sin almindelig sms-takst og den
der befinder sig i udlandet betaler for viderestillingen til udlandet og
at denne viderestilling er gratis ved de danske abonnementer (endnu!).

> [...]
> indgående opkald), og derfor modtager du dem alle, og bliver takseret
> for dem - f.eks. 2 kr. pr. stk. Således kan jeg meget nemt sørge for,

Det er muligt at afvise alle indkommende sms ved hjælp af tjenesten
"spærring for indgående
opkald under ophold i udlandet". Jeg kender ikke til nøjagtige gsm-codet
fordi min mobil har denne funktion integreret i menuen, men jeg er
sikker at Claus E. kender det.

Det er sagtens ikke muligt at skelne mellem ønskede og uønskede sms'er.

> Derfor bliver der ikke opkrævet for modtagelse af SMS.

Det vil ændre sig på bred front hvis operatørerne beslutter at kræve
"interconnect" som de allerede gør ved opkald.

Dvs. at Movistar i Spanien kræver pengene for at de udsender en besked
til en dansk abonnent der opholder sig i deres net.

Du har ret i at (næsten) alle operatører ikke beregner modtagelsen af
sms i udlandet, men det vil komme.

> Dumt af dem.

Hvorfor? Det vil komme at de udenlandske operatører kræver pengene for
videresendelsen, så det er dig der skal betale modtagelsen og ikke din
hjemmeoperatør. Og heller ikke afsenderen, da den ikke kan se om den
skal betale udlands- eller indlandstakst.

Okay.

Mvh.