Min hunkat tisser overalt
Fra : Louise Hansen

Dato : 22-06-04 10:41

Hej Allesammen!

Jeg har et spørgsmål vedrørende min 14 mdr. gamle birmahun...Hun er for
cirka 3 måneder siden gået i løbetid for første gang, og har siden da
tilegnet sig den skrækkelige uvane at tisse alle mulige mærkelige steder
udenfor bakken. Det startede i sofaen, og trods diverse forsøg på at
forebygge og forhindre, har det nu bredt sig til stolene, gulvtæppet,
sengen og enddog klædeskabet. Jeg har forsøgt at vaske af, og skælde ud,
men uanset hvor godt, jeg vasker, er der stadig lidt lugt tilbage,
hvilket er ubehageligt for os mennesker, men som helt sikkert også er
medvirkende til, at jeg bare slet ikke kan få hende til at holde op
igen. Det går fint så længe min kæreste og jeg er sammen med hende, men
lige så snart, vi har været væk, er der gule tissepletter og lugt rundt
omkring, når vi kommer hjem igen, hvilket er problematisk, da min
kæreste har skole og jeg et arbejde at passe, så vi kan jo altså ikke
være over hende 24 timer i døgnet!

Jeg har hos dyrlægen fået hende undersøgt for urinvejsinfektioner, men
har fået at vide, at hun er ganske sund og rask - hun har heller ikke
udvist andre tegn på, at der skulle være noget fysisk i vejen med hende;
spiser og drikker normalt, har normal urin og afføring og er tillidfuld,
legesyg og kælen som altid! Derfor har jeg nu talt med min dyrlæge om
evt. at lade hende få p-piller (hvad jeg dog kun overvejer af nød)
indtil, hun kan blive parret, når jeg har fundet mit eget sted at bo
(bor p.t. sammen med kattene på et stort værelse - ca. 30 kvadratmeter -
hos min mor, som ikke vil have killinger i huset), men vil dette
overhovedet hjælpe på andet, end hendes frustration over de gentagne
løbetider uden parring??? Vil det evt. hjælpe at stille endnu et
kattetoilet op (jeg har p.t. grundet den begrænsede plads kun et enkelt
toilet fremme)? Og har I et forslag til et middel, som evt. vil kunne
fjerne lugten fra tæpper og møbler som forebyggelse mod problemet?

Jeg er meget i vildrede, da lugten og tisset ødelægger mit tæppe og mine
møbler totalt, og jeg samtidig meget nødig vil være nødt til at skille
mig af med min lille prinsesse pga. hendes nykker, og jeg håber meget,
at der er nogen herinde, der kan hjælpe??

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-06-04 11:46

Hej Louise

Det er bestemt ikke ualmindeligt at fertile hunkatte tisser
og/eller strinter, det er en af "omkostningerne" ved at have
fertile katte, kun en enkelte af mine hunkatte reagerede
positivt da hun fik p-piller de andre fortsatte med tisseri/
strinten på trods af p-pillerne, indtil de blev neutraliserede
så desværre har jeg ingen positive erfaringer at dele med dig.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Louise Hansen

Dato : 22-06-04 13:23

> [...]
> strinten på trods af p-pillerne, indtil de blev neutraliserede
> så desværre har jeg ingen positive erfaringer at dele med dig.

Hej Marianne!

Huha, det lyder ikke godt! Desværre er det ikke blot strinten, den
lille dame udøver - det må mindst være Niagara Falls med de pøle, der
ligger rundt omkring efter hende! Og det, jeg synes er underligt, er at
hun kun gør det, når vi ikke er der - det må jo betyde, at hun udmærket
godt ved, at det er forbudt, men gør det alligevel??? Kan det mon være
en form for demonstration over, at vi ikke længere er så meget hjemme
hos hende som tidligere? Da jeg boede sammen med min tidligere kæreste
(hvilket dog var før, hun blev fertil), var der altid nogen hjemme,
fordi han arbejdede om dagen og jeg om aftenen - det var derfor meget
sjældent, at bimserne var alene, og dengang var der ingen ballade af
nogen art! Sådan er det desværre ikke længere, fordi min nuværende
kæreste og jeg ikke bor sammen endnu, og jeg grundet mit arbejde og
kørsel til og fra dette er hjemmefra mindst 9 timer hver dag! Kan
dette være årsagen til hendes tisseri? Og vil dette så evt. gå over, når
min kæreste og jeg har fundet et hus, hvor vi kan bo sammen med kattene
tættere på mit arbejde og universitetet, hvor min kæreste læser, således
at vi vil have mere tid sammen med dem?

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 22-06-04 13:42

Hej Louise

Det kan meget vel være at den mindre tid med kattene
medvirker til hendes tisseri, de bruger jo de måder de kan, til at gøre os
"uintelligente væsner" opmærksomme på at der er noget de er utilfredse med.
Jeg vil mene at i de fleste tilfælde vil det blive bedre når I får mere tid
til dem, men der er katte for hvem det bliver en rigtig dårlige vane som kan
være meget svær at bryde.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Louise Hansen

Dato : 22-06-04 14:01

> [...]
> til dem, men der er katte for hvem det bliver en rigtig dårlige vane som kan

Hej Marianne!

Jamen jeg må jo bare prøve med de midler, jeg har til min rådighed: I
første omgang p-piller og evt. endnu et toilet med lidt catnip eller
baldrian i samt fortsat rensning og forhåbentlig lugtfjernelse fra de
steder, hun tisser - har du evt. et forslag til effektiv fjernelse af
lugt? Andet end Rodalon, altså, som jo desværre kan være meget giftigt
for kattene, hvis de får det i sig, så det tør jeg ikke bruge...

Og så må vi jo så håbe, at den øgede opmærksomhed og et nyt hjem -
forhåbentlig indenfor snarlig fremtid - vil hjælpe med også! Jeg vil i
hvert fald gøre ALT for at afhjælpe problemet på en sådan måde, at
tisseriet holder op og jeg samtidig kan beholde min dejlige prinsesse!

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-06-04 19:55

On 2004-06-22 15:00:40 +0200, Louise Hansen
<lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> said:

> Andet end Rodalon, altså, som jo desværre kan være meget giftigt
> for kattene, hvis de får det i sig, så det tør jeg ikke bruge...

Jeg blander mig lige
Jeg har næsten lige læst på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside, at de
anbefaler at man bruger vaskemiddel m. enzymer til sådan noget. Jeg
synes egt. det lyder logisk, for de midler er jo beregnet til at fjerne
"animalske pletter" som blod, urin, fedt.. Nu tisser mine ikke i
stolene (7-9-13), men jeg har lige købt en biotex- pletfjernerspray til
opkast- og ander sære pletter. Måske det også var noget til dit problem?
Og at det kan være ændrede vaner tror jeg på. Min ene mitte - hende,
der er enormt knyttet til mig - begyndte at strinte i og ud over bakken
i forbindelse med at jeg var syg i en længere periode og på hospitalet
en del af tiden . Og der er det heller ikke småting der sejler ud over
gulvet Heldigvis er hun velopdragen / sippet nok til at blive ude
på flisegulvet.
--
Knus fra Ann R

Fra : Louise Hansen

Dato : 23-06-04 12:36

> [...]
> en del af tiden . Og der er det heller ikke småting der sejler ud over
> gulvet Heldigvis er hun velopdragen / sippet nok til at blive ude

Hej Ann!

Tak for tippet - det vil jeg prøve! Har også fundet sådan noget
særligt "Pet-GO" rensnings- og impreneringsmiddel til min Kirby
støvsuger, som skulle være godt! Tror, jeg bruger dette til den
overordnede rensning og herefter fortsætter med pletfjerneren, hvis der
bliver problemer igen!

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-06-04 13:08

> [...]
> en del af tiden . Og der er det heller ikke småting der sejler ud over
> gulvet Heldigvis er hun velopdragen / sippet nok til at blive ude

Nu har jeg ingen der tisser, så jeg kan ikke svare på om det virker til
netop det. Men til opkast-pletter, kattebakker og missetæer på inventaret,
bruger jeg Matas desinficeret rengøringsmiddel. Det virker perfekt, lugter
ikke af noget, desinficerer og fjerner pletter så nemt som ingenting !

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-06-04 15:16

On 2004-06-23 14:07:43 +0200, "Nina, Tender Tribes"
<mail@NOSPAMtendertribes.dk> said:

> Men til opkast-pletter, kattebakker og missetæer på inventaret,
> bruger jeg Matas desinficeret rengøringsmiddel. Det virker perfekt, lugter
> ikke af noget, desinficerer og fjerner pletter så nemt som ingenting !

Ja, det har jeg osse brugt hidtil. Som pletfjerner synes jeg dog ikke
det er helt så godt som vaskemiddel-pletfjerner spray. Måske det kommer
an på, hvad gulvtæpperne er lavet af?
Men - efter Donna har udviklet sin lille vane, vrider jeg jo hjernen
for en løsning på, hvad der evt. kunne vende mønsteret. Vi har prøvet
nyt grus, ny bakke - med og uden tag - to bakker, ny placering. Så
nyt rengøringsmiddel skal da også lige forsøges

--
Knus fra Ann R

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 24-06-04 07:57

Louise Hansen <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev:

> - har du evt. et
> [...]

Hej Louise.

Jeg har lige fået nyhedsbrevet fra Dyrlægevagten.dk, og der var
følgende reklame:

http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=469/sprog=1/item=
ye=

Måske det var værd at investere i, når nu det er noget der sker
rimelig tit. Krydser dog fingre for, at det bare er en midlertidig
dårlig vane .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : karsten klaaby

Dato : 26-06-04 12:29

klip
> [...]
> evt. at lade hende få p-piller (hvad jeg dog kun overvejer af nød)
> indtil, hun kan blive parret, når jeg har fundet mit eget sted at bo

Klip

Sagde dyrlægen noget om det kunne være hormonelt. Mine forældre har en
gammel hunkat på nu 13 år, hun har altid afmærket territorie som var hun
hankat, og hun blev ellers neutraliseret da hun var et år. Dyrlægen mener i
hendes tilfælde at det er hormonelt. Lykkeligvis for mine forældre foregår
al denne afmærkning udenfor. Bare lidt at tænke over.

MVH Pia