Tilfældig sortering af rs
Fra : Erling Sørensen

Dato : 22-06-04 09:40

Hej

Er det muligt at sortere et sql-træk fra Access tilfældig?
Altså ORDER BY [tilfældighedsprincip]

Jeg skal bruge det til visning af varer fra forskellige leverandører på
hjemmeside i ASP

mvh
Erling Sørensen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 22-06-04 12:28

Erling Sørensen wrote:

> Er det muligt at sortere et sql-træk fra Access tilfældig?
> Altså ORDER BY [tilfældighedsprincip]

Aner ikkke noget om Ms Adgang, men i TSQL (mssql server 2000) kan man
skrive ORDER BY GetID.

Mvh
Thomas Damgaard Nielsen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 22-06-04 12:29

Fra : Troels Arvin

Dato : 22-06-04 12:59

On Tue, 22 Jun 2004 10:39:48 +0200, Erling Sørensen wrote:

> Er det muligt at sortere et sql-træk fra Access tilfældig? Altså ORDER
> BY [tilfældighedsprincip]
>
> Jeg skal bruge det til visning af varer fra forskellige leverandører på
> hjemmeside i ASP

SQL-standarden specificerer ikke en funktion til generering af
pseudotilfældige tal, men de facto tilbydes RAND() i de mest udbredte
DBMSer, se http://wiki.astrogrid.org/bin/view/Astrogrid/DBMSmathFunctions

Det kan derfor være, at du kan løse opgaven ved noget i stil med

SELECT ...
FROM relation
ORDER BY RAND();

eller:

SELECT ...,RAND() AS r
FROM relation
ORDER BY r;

Ellers, så findes der en dedikeret Access diskussionsgruppe, og du
bør stille Access-spørgsmål dér.

PS:
Hvis det er vigtigt, at tallene er "meget" tilfældige, så undersøg din
DBMS' rutine til generering af pseudotilfældige tal: Er de i praksis
tilfældige nok? (Tilfældighed er svært at skabe på computere.) Hvis
ikke, så må du ud og hente skaffe dig en bedre kilde til tilfældighed.
Dette kan dels ske ved køb af særlig hardware, eller fx. ved at håbe
på, at data fra http://random.org/ kan stoles på.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-06-04 22:34

Erling Sørensen skrev:

> Er det muligt at sortere et sql-træk fra Access tilfældig?
> Altså ORDER BY [tilfældighedsprincip]

Spørgsmålet har været oppe et par gange i foråret - se nogle af
trådene her: <http://kortlink.dk/75u>.

Der er desværre ikke nogen god og effektiv metode. Til mindre
datamængder kan følgende model bruges:
<http://actuar.dk/torben/show.asp?id=randomrecords>.

Michael Zedeler har i de tidligere tråde argumenteret for en anden
metode, der dog tilsyneladende ikke er helt problemfri.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til