decibell ???
Fra : Filip

Dato : 21-06-04 23:20

Jeg har været ved at chekke mit trådløse netværk i huset, men resultatet
kommer frem som mellem -40dbm og -70dbm. Mit spørgsmål er bare hvad der lige
er grunden til at man måler signalet i negativ decibell??? hvordan er det
lige decibell skalaen fungerer ved de små størrelser. Jeg ved den er
logaritmisk på en eller anden måde, men hvordan. Jeg har lært at når man ved
lyd måler en styrke på over 85 decibell skal have høreværn. Er det forkert,
eller skal der i virkeligheden et minus foran???

Filip

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-06-04 00:40

Hej Filip, du skrev i dk.videnskab:

> hvordan er det lige decibell skalaen fungerer ved de små størrelser.
> Jeg ved den er logaritmisk på en eller anden måde, men hvordan.

Enheden er Bell (B), og deciBell (dB) er simpelthen 1/10 Bell.

Det er titalslogaritmen, der er anvendt, og Bell er forholdet mellem to
størrelser, dvs. ikke noget absolut mål for noget (i modsætning til fx
meter, gram o.m.a.)

Forholdet mellem 10 og 1 er 1 Bell (=10 dB), fordi 10^1 er 10
Forholdet mellem 100 og 1 er 2 Bell (=20dB), fordi 10^2 er 100
Forholdet mellem 1000 og 1 er 3 Bell (=30dB), fordi 10^3 er 1000
.... etc.

Små størrelser (under 1) bliver nødvendigvis negative, fordi
eksponenten er negativ.

> Jeg har lært at når man ved lyd måler en styrke på over 85
> decibell skal have høreværn. Er det forkert, eller skal der i
> virkeligheden et minus foran?

Nej, det er korrekt (omend jeg ikke ved, om tallet lige er 85 dB).

Dog mangler der en oplysning, da de (i eksemplet) 85 dB udtrykker
forholdet til en eller anden referencelysstyrke. Bell er ikke noget
udtryk for lydstyrke (skønt mange tror det) men for forholdet mellem to
størrelser. I dette tilfælde forholdet mellem et bestemt lydtryk
(referencen) og det lydtryk, som er 8,5 Bell større end
referencelydtrykket.

Lydstyrke i absolut mål kan jeg ikke på stående fod huske, hvad bliver
målt i. Men det er vist Fon (?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-06-04 00:54

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.videnskab:

> Lydstyrke i absolut mål kan jeg ikke på stående fod huske, hvad
> bliver målt i. Men det er vist Fon (?)

Glem dette. Det er lidt ved nærmere eftertanke lidt mere spooky.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 22-06-04 08:04

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> wrote in message news:<Xns951010F828409RudiStegen@katie.ellegaard.dk>...

> Enheden er Bell (B), og deciBell (dB) er simpelthen 1/10 Bell.
> [.....]

Enheden hedder 1 bel (B), og 1 decibel (dB) er lig 1/10 bel.

Enheder som er dannet af et personnavn skrives med lille
begyndelsesbogstav: 1 farad, 1 henry, 1 volt, osv. Men de tilsvarende
forkortelser har stort bogstav: 1 F, 1 H, 1 V.

Enheden bel hentyder til Alexander Graham Bell. At det ene "l" er
bortkastet, er ikke mere underligt end at det hedder 1 farad (af
"Faraday") eller 1 ampere (uden accent, af "Ampère").

Sebastjan

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-06-04 09:40

Sebastjan in Malta wrote:

> Enheden bel hentyder til Alexander Graham Bell. At det ene "l" er
> bortkastet, er ikke mere underligt end at det hedder 1 farad (af
> "Faraday") eller 1 ampere (uden accent, af "Ampère").

Eller volt (af Volta).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-06-04 14:04

Hej Sebastjan in Malta, du skrev i dk.videnskab:

> Enheden hedder 1 bel (B), og 1 decibel (dB) er lig 1/10 bel.

Argh! Det er en dårlig ide at skrive sent, når man er træt... Jeg
syntes nok, at *noget* forkert ud, da jeg skrev.

Tak for rettelsen.

> Enheden bel hentyder til Alexander Graham Bell.

Ja, det var ham og ikke han bel, jeg havde for meget i tankerne, da jeg
klaskede bøffen ned.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-06-04 09:54

Rudi Stegen wrote:

> Lydstyrke i absolut mål kan jeg ikke på stående fod huske, hvad bliver
> målt i.

Man kan fx angive lydintensiteten i W/m².

Hvis man bruger intensiteten 10^-12 W/m² som reference, gælder der

-60 dB =~ 10^-18 W/m²
-30 dB =~ 10^-15 W/m²
0 dB =~ 10^-12 W/m²
30 dB =~ 10^-9 W/m²
60 dB =~ 10^-6 W/m²
90 dB =~ 10^-3 W/m²
120 dB =~ 1 W/m²
150 dB =~ 10^3 W/m²

En anden måde at angive lydstyrke på, er som amplituden af trykbølgen
(»lydtrykket«). Denne størrelse måles i pascal (Pa).

Intensiteten I er proportional med kvadratet A² på amplituden.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 25-06-04 19:52

Hej Flip

dBm har normalt noget med en effekt afsat i en impedans (modstand). Hvis du
ønsker den eksakte sammenhæng, skal jeg lige have det slået op i en bog på
arbejde.
Jeg ved ikke lige hvad der menes med denne enhed i trådløse sammenhæng, men
i forbindelse med 75 Ohm (antenneanlæg), er 0 dBm = 108,75 dB/uV
Ved 50 Ohm er det lidt anderledes, men hvis vi går ud fra de 108,75 ved 75
Ohm, er -40 dBm så 68,75 dB/uV, og de - 70 dBm så 38,75 dB/uV.
Det er altså en feltstyrke, som opgives logaritmisk; 120 dB/uV er 1 Volt, og
60 dB/uV er så 1/1000 V, altså en millivolt og 0 dB/uV er så 1/1000000 V,
altså en mikrovolt.
Typisk ligger TV signalet på en antennestikdåse på 60 - 75 dB/uV, hvis du
gerne vil have noget at forholde det til.

Så grunden til at tallene er negative er altså, at signalet er lavere end
grundenheden 1 dBm.

Håber at det ikke forvirrede for meget

/Svend Åge

Fra : T. Liljeberg

Dato : 01-07-04 14:55

On Fri, 25 Jun 2004 20:51:46 +0200, "Svend Åge Sørensen"
<svaage@post7.tele.dk> wrote:

>dBm har normalt noget med en effekt afsat i en impedans (modstand). Hvis du
>ønsker den eksakte sammenhæng, skal jeg lige have det slået op i en bog på
>arbejde.

dBm betyder bare effekt.

Som allerede påpeget af andre, så er dB et relativt mål - "m" i dBm
betyder at det er relativt til 1mW.
Så:
0dBm = 1mW
3dBm = 2mW
10dBm = 10mW
20dBm = 100mW
-10dBm = 0.1mW
osv

Tom

--
Faber quisque fortunae suae.
- Appius Claudius

Fra : Anders Henriksen

Dato : 10-07-04 17:07

"T. Liljeberg" <tl_dpFJERN@cox.net> skrev i en meddelelse

> dBm betyder bare effekt.

Det kan jo altså også være en spænding - dB over en millivolt...

Mvh.
Anders

Fra : T. Liljeberg

Dato : 10-07-04 20:47