skal batterierne aflades?
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 21-06-04 23:45

Hejsa!

Nu har jeg været ude at investere i et trådløst dyr, som står til sin første
opladning. Men hvordan er det lige med sådan nogle genopladelige batterier -
er det en god ide at lade dem helt af for så at genoplade de første par
gange?
Jeg har hørt, at genopladelige batterier skulle have godt af den
behandling - at man på den måde gør, at kapaciteten ikke falder. Gælder det
stadig, og gælder det også for batterier i trådløse telefoner?

mvh. tina

Fra : Leo Havmøller

Dato : 22-06-04 05:45

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> wrote in
message news:40d76501$0$245$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
det
> stadig, og gælder det også for batterier i trådløse telefoner?

Principielt ja, men rent praktisk er det ikke noget du behøver være
opmærksom på (i såfald bør det stå i brugsanvisningen).

Telefonen holder selv styr på hvor meget strøm der er brugt siden den sidst
blev ladet op, så når du putter den i laderen igen, bliver der kun ladet det
der er nødvendigt.

Leo Havmøller.

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 23-06-04 11:54

"Leo Havmøller" <leh@-nospam-rtx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sidst
> blev ladet op, så når du putter den i laderen igen, bliver der kun ladet

Okay, så lader jeg være med at bekymre mig om det.

Tak fra tina

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-06-04 14:34

> [...]
det
> stadig, og gælder det også for batterier i trådløse telefoner?

Det kommer an på, hvilket batteri der sidder i dyret.

I gamle dage var det typisk Ni-Cd batterier, og de skulle helst aflades helt
hver gang, hvilket ikke er så smart i en telefon.

I dag bruger man nok oftes Ni-MH batterier. Disse kan godt "klat-lades", men
har godt af en gang i mellem at blive afladet og opladet helt. Før batteriet
opnår sin fulde kapacitet skal de helst oplades og aflades en 3 gange (min
egen erfaring med alm. AA Ni-MH batterier siger en 5-6 gange).

I dag bruger man også tit Li-Ion batterier, i sær til mobiltelefoner. Disse
skulle kunne klat-lades, som man lyster uden at det skulle have nogen
indflydelse på ydelses.

mvh Frank