Bundkort siger sirene lyd(!)
Fra : Flare

Dato : 21-06-04 13:39

Hejsa

Min svigerfar havde forsøgt selv at sætte en ny køler på hans CPU. Efter
denne operation siger speakeren blot ....ja barbu. altså høj/lav/høj/lav.
Denne fejllyd er ikke beskrevet i manulen (et ASUS P3V 4X).

Det er jo højst sandsynlig CPU eller CPU holder eller hvad den nu hedder.
Det er den type hvor CPU´sidder på et lodret printkort på MB.

Er denne sirene lyd en genrel fejl for "Du har virkelig fucket i det?"
eller? Mit største problem er at jeg ikke har dele der er så gamle at de kan
kører i hans puter.

Har prøvet at strippe edn for alt hardware der ikke behøver at være der.
Nongen forslag til lyden eller hvad jeg kan fejlsøge?

Anders

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-06-04 14:29

Flare wrote:
> [...]
> Efter denne operation siger speakeren blot ....ja barbu. altså
> høj/lav/høj/lav. Denne fejllyd er ikke beskrevet i manulen (et ASUS

Jeg kender ikke lige det nævnte bundkort. Prøv at checke om han har monteret
køleren rigtigt, og om CPU'en er monteret ordentligt i bundkortet.

Fra : Flare

Dato : 21-06-04 14:45

> Jeg kender ikke lige det nævnte bundkort. Prøv at checke om han har
monteret
> køleren rigtigt, og om CPU'en er monteret ordentligt i bundkortet.

Det er den. Jeg har lige fundet et hak på det print CPU´en er monteret på.
Mon ikke det er problemet!

Det bliver vist en ny pc med de priser der er idag.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 15:16

"Flare" <none@at.all> skrev i en meddelelse
> monteret
>
> Det er den. Jeg har lige fundet et hak på det print CPU´en er monteret på.
> Mon ikke det er problemet!

Lyder som en knækket Core. Som sker for mange AMD cpu. Man skal være utrolig
forsigtig med at montore køleren på en AMD cpu.
Men gudske lov, så koster cpu'er fra AMD ikke så meget mere i dag. Du kan få
en barton 2500+ til 550 kr.. Er et godt køb til de penge.

/Kim

Fra : Egil Solberg

Dato : 21-06-04 15:29

Kim Sørensen wrote:
> [...]
> Men gudske lov, så koster cpu'er fra AMD ikke så meget mere i dag. Du
> kan få en barton 2500+ til 550 kr.. Er et godt køb til de penge.

Nu er det altså en Intel CPU han nødvendigvis har med det bundkort.
Så spørs det om det er en ren SLot-1 CPu eller om det drejer sig om en FCPGA
socket 370 via en slotconverter. Er det slotconvereteren der gået i stykker
kan det reddes ved at udskifte denne.
Sikkert endel der ligger inde med brugte, selv har jeg desværre givet min
bort forlængst.

Fra : Leony

Dato : 21-06-04 17:02

"Kim Sørensen" <kim_s_dkSNApelAhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lyder som en knækket Core. Som sker for mange AMD cpu. Man skal være
> utrolig forsigtig med at montore køleren på en AMD cpu.

Hvad har det med Flare's situation at gøre?

I øvrigt er det også noget vås. Sådan var det en kort overgang, men det
er blevet ændret.

> Men gudske lov, så koster cpu'er fra AMD ikke så meget mere i dag. Du
> kan få en barton 2500+ til 550 kr.. Er et godt køb til de penge.

Det er jo fint nok at processoren er billig.
Det ærgelige er jo blot at, Flare's svigerfar også skal have nye RAM, ny
køler, nyt bundkort og måske en ny strømforsyning.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Flare

Dato : 21-06-04 17:18

> Det er jo fint nok at processoren er billig.
> Det ærgelige er jo blot at, Flare's svigerfar også skal have nye RAM, ny
> køler, nyt bundkort og måske en ny strømforsyning.

Ja det er jo lige det. Men nu har jeg lidt droppet ideen. Han høbte en 300 W
atx PSU for 3 månder siden. Så jeg har besluttet at købe et asRock bundkort
til 250 og en Barton 2500+ box og så 256 PC3200 ram som samlet koster 1200
kr. Resten kan jeg bruge.

Det eneste jeg skal have afklaret er om han grafikkort som er et

ASRock K7S8X og så hans gamle Inno3D gf mx400 kort kan kører sammen.

AsRock skulle være 4x/8x AGP og gfxkortet skulle være 2x/4x AGP. Men jeg har
hørt noget om at der findes forskellige AGP std.

Jeg vil jo ikke switche noget pga. uvidenhed. Nogen der kender et svar på
dette mht til disse 2 komponenter?

Mvh
Anders

Fra : Egil Solberg

Dato : 21-06-04 18:05

Flare wrote:

> [...]
>
> Jeg vil jo ikke switche noget pga. uvidenhed. Nogen der kender et
> svar på dette mht til disse 2 komponenter?

Har til nu ikke hørt om tilfælde hvor det har været umuligt at køre et
AGP2.0 (=2X/4X) kort på AGP3.0 (4X/8X) bundkort. Gør det selv, dog på
nforce2.

Fra : Aksel

Dato : 21-06-04 19:59

> [...]
>
> Har prøvet at strippe edn for alt hardware der ikke behøver at være der.
> Nongen forslag til lyden eller hvad jeg kan fejlsøge?

Sirenelyden på Asus bundkort betyder at bundkortet tror at CPU køleblæseren
ikke kører, skyldes normalt at pulserne fra motoren ikke passer til Asus
standard.

Man kan disable denne advarsel i BIOS, jeg kan ikke huske nøjagtigt hvordan,
har ikke længere Asus.

Hilsen Aksel

Fra : Per Nielsen

Dato : 21-06-04 20:44

Aksel wrote:
> Sirenelyden på Asus bundkort betyder at bundkortet tror at CPU
> køleblæseren ikke kører, skyldes normalt at pulserne fra motoren ikke
> passer til Asus standard.

Eller kan det ikke være at blæseren er tilsluttet det forkerte stik? På en
del bundkort skal CPU-køleren tilsluttes et bestemt stik, ellers får BIOS
ikke oplysning om omdrejningstallet for blæseren, og derved tror bundkortet
at der ikke kører nogen blæser på CPU+køler og "hyler" til advarsel herom.
Jeg ville checke manual og hvilket stik blæseren er tilsluttet.

Fra : Flare

Dato : 21-06-04 21:06

Det lyder jo ret interesant. Men det er bare mærkleigt da det er en ny men
almindelig blæser. Men jeg har ikke andre blæsere at teste med og det er jo
lidt sært at gå ind i BIOS når computeren alldrig når at boote. Der er
angiveligt ingen jumper man kan disable dette heller.

> [...]
> at der ikke kører nogen blæser på CPU+køler og "hyler" til advarsel herom.
> Jeg ville checke manual og hvilket stik blæseren er tilsluttet.

Jeg har sat den i stikket til Cpu_fan...så jeg tror den er god nok. Den
anden er chasis_fan men det skulle undre mig at det var den.

Anders

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-06-04 00:37

"Aksel" <akselj@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> standard.
>
> Man kan disable denne advarsel i BIOS, jeg kan ikke huske nøjagtigt

Det kan også være at den nye køler simpelthen kører for langsomt. Nogle
bundkort har en "min. fanspeed" og mange nyere blæsere kører jo ofte en del
langsommere end de gamle "jetjager" blæsere.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Morten Trab

Dato : 22-06-04 06:21

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
del
> langsommere end de gamle "jetjager" blæsere.

Ja, Asus og ECS ved jeg har noget med mindst 2500 rpm, fundet ud af ved at
maskiner netop ikke vil starte op med blæsere på under 2500 rpm...Den jeg
har nu kan endda lave problemet fra tid til anden...
Den ligger på ca. 2800 - 3000 rpm på et ECS, men af og til starter den under
2500 da den er termostatstyret :D

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 22-06-04 06:18

> [...]

> Denne fejllyd er ikke beskrevet i manulen (et ASUS P3V 4X).

> Nongen forslag til lyden eller hvad jeg kan fejlsøge?

Sidst min sagde sådan var det fordi CPU'en havde rundet 80 grader (køleren
var ikke god nok til en AMD 1,3 GHz varmeovn)...

Maskinen stoppede alt hvad den lavede og begyndte at lyde som en ambulance
:D Først anede jeg ikke hvad det var, men da jeg genstartede den stod den og
blinkede med over 80 graders varme på CPU i BIOS...

Prøv en anden køler til den inden du invisterer i ny maskine ;)

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : kk

Dato : 23-06-04 13:25

"Flare" <none@at.all> wrote in message
> [...]
>
> Har prøvet at strippe edn for alt hardware der ikke behøver at være der.
> Nongen forslag til lyden eller hvad jeg kan fejlsøge?

Hej,
For snart flere år siden samlede jeg adskillige computere. Den beskrevne
fejl forekom af og til.
Det viste sig altid at være en kortslutning på MB. Forstået på den måde, at
en lodning på undersiden af MB kom i forbindelse med stel. F. eks., hvis der
var for mange afstandsstykker på kabinettet til hullerne i MB. Og jeg ikke
var vågen nok til at få dem vippet af.
Håber ovenstående er forståeligt.
mvh
kk