senil kat
Fra : Battlefield´s

Dato : 21-06-04 12:12

Hej
Vores gamle Pusser, siameser på 10 år og 3 måneder, er ved at blive senil.
Hun mjaver hele dagen og helt umotiveret. Ellers har hun det godt, vi synes
dog at hun er begyndt at være lidt konfus, som for eksempel når hun sidder
midt i stuen og ser ud som om hun tænker; hvad laver jeg egentlig her?
Er der nogle af jer, der har haft en senil kat?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Denise

Dato : 21-06-04 12:30

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> midt i stuen og ser ud som om hun tænker; hvad laver jeg egentlig her?
> Er der nogle af jer, der har haft en senil kat?

Hej Vibeke
Vores Molly på 15½ er også indenfor det sidste års tid begyndt at mjave højt
(ligesom om hun kalder på nogen), og også helt umotiveret. I starten kom de
andre katte farende hen til hende, men det er de holdt op med. Det er nu
ikke hele dagen, men et par gange om dagen og natten. Når vi så kalder på
hende holder hun om eller svarer med normalt mjav. Hun har vækket os af og
til og så henter jeg hende ind i sengen så er alt ok. Hun kan også af og til
falde i staver, men det synes jeg også de andre yngre katte kan. Om hun er
ved at blive senil ved jeg ikke, men der er ikke andre symptomer, synes jeg.

--
Hilsen Denise

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 21-06-04 13:25

Hvordan ved man om de er senile.. findes der symtomer der hentyder til det?

Mine katte gør nemlig som din på 15½ men jeg tror bestemt ikke de er senile
da de henholdsvis er knap 2 og 1½ år... de gør det tit når de kommer ind
udefra og snakker og snakker og kalder.. så skal man bare kalde på dem eller
snakke til dem så holder det op.
Det er som regel når de er i stueetagen og vi i over etagen :)

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 21-06-04 12:30

> [...]
> midt i stuen og ser ud som om hun tænker; hvad laver jeg egentlig her?
> Er der nogle af jer, der har haft en senil kat?

Nix, har ikke haft en senil kat. Men jeg er af den overbevisning at vand kan
gøre meget. Gamle mennesker ... og måske også dyr, drikker ikke så meget som
de burde. Når man ikke har væske nok i kroppen, mister man koncentration ...
og bliver nemt desorienteret. Bare en tanke jeg havde....

Hilsen Nina

Fra : Battlefield´s

Dato : 21-06-04 13:38

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de burde. Når man ikke har væske nok i kroppen, mister man koncentration
> og bliver nemt desorienteret. Bare en tanke jeg havde....

Hej

Tjah... jeg synes nu Pusser drikker ret meget eller rettere drikker som hun
altid har gjort.
Men det kan da nok godt have en betydning med vædske.

Peggy-Sue spørger hvordan man kan se at de er senile. Det ved jeg heller
ikke om man kan, men nu har vi haft Pusser siden hun var 3 måneder og dette
er en ny adfærd. Så et eller andet er blevet anderledes det sidste stykke
tid.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Denise

Dato : 21-06-04 14:06

> [...]
dette
> er en ny adfærd. Så et eller andet er blevet anderledes det sidste stykke

Det samme her, Molly drikker også som hun plejer. Og hun er ikke senil på
andre måder, hun forstår hvad vi siger, kommer når vi kalder, og er som hun
plejer. Men når hun kalder, så kalder hun virkeligt højt med en sjov dyb
lyd, sådan helt nede fra struben med rund mund . Det kan da godt være hun
pludselig får en tanke, hvis de i det hele taget kan få en sådan, og måske
husker sin bror der døde lidt over for 3 år siden. Men det må vi jo bare
leve med.

--
Hilsen Denise

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 21-06-04 14:55

> [...]
> husker sin bror der døde lidt over for 3 år siden. Men det må vi jo bare

Hejsa

Bare en tanke - Kan de ældre katte ikke have tabt noget af hørelsen ? Så de
derfor miawer højere - ligesom mennesker med nedsat hørelse altid taler
meget højt ???

Hilsen Pia

--
Photos: http://community.webshots.com/user/pia_denmark
Website: http://www.sitecenter.dk/dear_jane

Fra : Denise

Dato : 21-06-04 14:58

"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> wrote in message

> [...]
de
> derfor miawer højere - ligesom mennesker med nedsat hørelse altid taler

Hej
Ikke i vores tilfælde. Det er ikke miaw, men en kalden. Heldigvis hører og
ser hun stadig ok

--
Hilsen Denise

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-06-04 15:09

Battlefield´s wrote:
> [...]
> midt i stuen og ser ud som om hun tænker; hvad laver jeg egentlig her?
> Er der nogle af jer, der har haft en senil kat?

Bare for at være på tværs .
Senil betyder blot "gammel" (i forstanden ældre). Mener du dement?

Mærsk McKinney Møller ville nok stå sig noget ved at blive henregnet til
kategorien "rundt på gulvet", blot fordi han har opnået en høj alder

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Nilleslyst

Dato : 21-06-04 16:12

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> midt i stuen og ser ud som om hun tænker; hvad laver jeg egentlig her?
> Er der nogle af jer, der har haft en senil kat?

Hej Vibeke
Jeg opfatter også min gamle huskat på snart 16 år som senildement. Hun er
blevet totaldøv inden for de sidste par år og har i den samme tid næsten
dagligt udstødt flere høje råb - af samme slags som dem, hun i sine
velmagtsdage kom med i bilen på vej til dyrlægen.
Jeg har selv tænkt på, om hun råber så højt, fordi hun har mistet hørelsen.
Hun sidder også af og til og ser ud, som om hun lige er faldet ned fra månen
og virker desorienteret, så jo, jeg tror, hun er dement. Hun drikker
rigeligt og virker ikke dehydreret.
Venlig hilsen
Anelise

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-06-04 06:00

Nilleslyst wrote:

> [...]
> ned fra månen og virker desorienteret, så jo, jeg tror, hun er dement. Hun
> drikker rigeligt og virker ikke dehydreret.

Vi har også en gammel huskat på 15 år der opfører sig sådan, så det er
åbenbart meget normalt. Vores er blevet helt døv, vi kan tænde støvsugeren
lige ved siden af hende, uden hun reagerer.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]