Operating system not found...
Fra : Kenneth Felber

Dato : 20-06-04 22:02

Hejsa,

Jeg har fundet min gamle pc frem, som jeg vil prøve at vække til live
igen. Der var processor, bundkort, og grafikkort i. Og jeg kom floppy,
en hd og et cdrom drev i... Og når jeg starter den nu så kommer den frem
om tæller ram... Men lige efter den er færdig kommer der en besked:

PSD data missing or incomplete

hvorefter den bipper 1 gang og skærmen bliver sort hvor der kun står:

Operation System not found

jeg har prøvet med at boote fra cd og diskette, men ligelidt hjælper det...

Jeg er snart på grådens rand

Nogen der kan hjælpe??

MVH

Kenneth Felber

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-04 22:22

Kenneth Felber <kenny@skummer.com> wrote:

>Jeg har fundet min gamle pc frem, som jeg vil prøve at vække til live
>igen.

>jeg har prøvet med at boote fra cd og diskette, men ligelidt hjælper det...

Har du være inde i BIOS opsætningen og bedt den boot'e fra diskette og/eller CD ??

<mlr>

Fra : Kenneth Felber

Dato : 21-06-04 09:18

Michael Rasmussen wrote:

> Har du være inde i BIOS opsætningen og bedt den boot'e fra diskette og/eller CD ??
>
> <mlr>

ja det har jeg...

Men har også opdaget at den i bios ikke kan finde nogen hd... Den er
tilsluttet korrekt....

Hvad kan det være?!?

Fra : SonnyBoy

Dato : 21-06-04 09:29

On Mon, 21 Jun 2004 10:17:30 +0200, Kenneth Felber <kenny@skummer.com>
wrote:

>Men har også opdaget at den i bios ikke kan finde nogen hd... Den er
>tilsluttet korrekt....

>Hvad kan det være?!?

Hvis det er en ældre maskine er harddisken formentlig for stor - PC'en
blev designet tilbage i 1980 (sic !!) og den gang var der ingen der
forestillede sig harddiske på 300 Gb

Du skriver intet om maskinen, men er den fra før sommeren 99 ligger
grænsen på 32 Gb, er den endnu ældre er grænsen måske 8,4 eller 2,1
Gb.

Harddisk problematikken kan løses ved en BIOS opgradering, specielle
værktøjer fra harddisk fabrikanten eller ved at boot på diskette først
(Linux er skide ligeglad med bios, så kan du starte op på diskette
kører maskinen fint linux.)

<mlr>

Fra : Kenneth Felber

Dato : 21-06-04 09:51

SonnyBoy wrote:

> [...]
>
> Du skriver intet om maskinen, men er den fra før sommeren 99 ligger
> grænsen på 32 Gb, er den endnu ældre er grænsen måske 8,4 eller 2,1

Hd'en er på 8gb så jeg tror ikke det er det der er problemet...

> [...]
> værktøjer fra harddisk fabrikanten eller ved at boot på diskette først
> (Linux er skide ligeglad med bios, så kan du starte op på diskette

Hvilke værktøjer kunne det være??

Fra : SonnyBoy

Dato : 21-06-04 10:09

On Mon, 21 Jun 2004 10:51:27 +0200, Kenneth Felber <kenny@skummer.com>
wrote:

>Hd'en er på 8gb så jeg tror ikke det er det der er problemet...

Det kan vi sige lidt mere om hvis du fortæller hva' det er for
bundkort...

En anden mulighed er at du har vendt IDE-kablet forkert, så check lige
kablerne.

Men iøvrigt skal du nok koncentrere dig om at boot'e maskinen på
diskette eller CD-Rom. Og når det fungerer, kan du begynde at rode med
harddisken....

<mlr>

Fra : Kenneth Felber

Dato : 21-06-04 13:27

SonnyBoy wrote:

> [...]
>
> Men iøvrigt skal du nok koncentrere dig om at boot'e maskinen på
> diskette eller CD-Rom. Og når det fungerer, kan du begynde at rode med

hejsa.. har fundet ud af problemet.... Tak for hjælpen...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-06-04 13:35

Kenneth Felber wrote:

> hejsa.. har fundet ud af problemet.... Tak for hjælpen...

Hov! Sådan spiller klaveret ikke

Når du har spurgt om hjælp, er det god tone hvis du oplyser svaret, også
selvom du selv har fundet det.

På den måde har alle glæde af det.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Kenneth Felber

Dato : 21-06-04 16:03

Steen Suder, privat wrote:

> Hov! Sådan spiller klaveret ikke
>
> Når du har spurgt om hjælp, er det god tone hvis du oplyser svaret, også
> selvom du selv har fundet det.
>
> På den måde har alle glæde af det.

Hehe, sorry.

Ville ikke lige skrive det fordi det var en plat fejl

men jeg blev så sur at jeg skilte pc'en ad igen, og rensede den for støv
og kom så få komponenter i som muligt. (undlod netkort og lydkort...) Og
pludselig virkede det, jeg bootede op og så kørte det bare...

Så egentlig lidt unødvendigt jeg skrev herind. Men alligevel tak for
hjælpen;)

Kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-04 22:28

On Mon, 21 Jun 2004 17:02:33 +0200 skrev Kenneth Felber <kenny@skummer.com> .

> [...]
>pludselig virkede det, jeg bootede op og så kørte det bare...
>
>Så egentlig lidt unødvendigt jeg skrev herind. Men alligevel tak for

Netop derfor var det nødvendigt du skrev herind...en anden gang kan en anden
Kenneth måske sidde i samme situation, hvorfor dit svar, også selvom det er lidt
'fejl 40' agtigt, kan genbruges. Dette sagt i den bedste mening, og i håb om at
andre der oplever problemer....og får dem løst lige husker at fortælle om
løsningen til fælles bedste.

VH Martin