MSSQL: ugedage i et view
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 20-06-04 21:20

Jeg har en tabel med et felt(AccessDate) der automatisk bliver udfyldt med
GetDate() når der bliver indsat en ny post.

Jeg kunne godt tænke mig at lave et view der viser hvor mange indlæg der er,
fordelt på ugedage. Men jeg er helt blank.

Har prøvet det her:
SELECT DATEPART(dw, AccessDate) AS weekday, COUNT(DATEPART(dw,
AccessDate)) AS hits
FROM dbo.StatsUser
GROUP BY AccessDate

Men det giver bare '1' i hits ud for alle ugedagene.
Kan man ikke gøre det på en fiksere måde?

Det jeg vil opnå, er lidt A'la det her:
-------------------
| weekday | hits |
-------------------
| Mandag | 73 |
| Tirsdag | 42 |
| Onsdag | 53 |
| Torsdag | 12 |
| Fredag | 39 |
| Lørdag | 7 |
| Søndag | 12 |

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-04 22:53

"Kasper Katzmann" wrote

> [...]
> fordelt på ugedage. Men jeg er helt blank.
>
> Har prøvet det her:
> SELECT DATEPART(dw, AccessDate) AS weekday, COUNT(DATEPART(dw,

Du er lidt på sporet

SELECT
DATEPART(dw, AccessDate) AS weekday,
COUNT(*) AS hits
FROM dbo.StatsUser
GROUP BY
DATEPART(dw, AccessDate) AS weekday
ORDER BY
DATEPART(dw, AccessDate) AS weekday

Problemet er så at datepart returnere 1-7 og undlader "tomme" ugedage

For at få navnet med skal du lave lidt mere
SELECT
DATEPART(dw, AccessDate) AS WeekDay,
DATENAME(dw, AccessDate) AS WeekDayName,
COUNT(*) AS hits
FROM dbo.StatsUser
GROUP BY
DATEPART(dw, AccessDate),
DATENAME(dw, AccessDate)
ORDER BY
DATEPART(dw, AccessDate)

Det kan betale sig at lægge beregningerne op i et view

Har du ikke adgang til BOL (Books Online)?

- Peter

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 21-06-04 06:20

....og så var det jo at Peter Lykkegaard sagde:
> [...]
> DATEPART(dw, AccessDate)
>
> Det kan betale sig at lægge beregningerne op i et view
>
> Har du ikke adgang til BOL (Books Online)?

Det virker fantastisk. Jeg har lagt det i et view da jeg jo helst vil have
sql serveren til at udføre arbejdet fremfor mine asp-sider.

Jo jeg har adgang til BOL og det var også der jeg havde fundet frem til den
smule jeg selv havde forsøgt mig med.

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk