Ejendom dele internet
Fra : Steen

Dato : 20-06-04 18:19

Hej, jeg har fået til opgave at finde ud af hvad det kræver for en ejendom
med 15 lejligheder op til 3. sal at dele internet.

Kan jeg gøre det med bare en router tilsluttet internettet, og så 15
ledninger, eller findes der en måde at bruge færre ledninger?

Hvad er forskellen på en router og en switch?

Er der nogle andre gode forslag, jeg skal tage med?

Jeg ved ikke med email, men det nemmeste vil vel være at vi selv finder ud
af det?

m.v.h.

Steen

--
Right now your PC is bored.   It could be earning you cash instead!
<http://peer.gomez.com/peernetwork/jsp/application.jsp?Referrer=spunk99>

Fra : Sander

Dato : 20-06-04 19:24

Jeg ville nok prøve at finde en udbyder først som vil levere signal til
15 husstande, så der ikke opstår juridiske problemer fordi et abonnement
normalt kun gælder 1 husstand.

Men ellers er det nemt med en router og en switch, evt switch med indbygget
firewall.
Men det optimale er nok linux server til formålet da den så vidt jeg ved kan
programmeres til at fordele båndbredde ligeligt mellem de brugere
der er på.

Sander.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 20-06-04 20:00

Sander wrote:

> http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bolignet

| Vi tilbyder i dag bolignetløsninger til større boligforeninger –
| typisk med 200 eller flere husstande. For de mindre boligforeninger,
| er det ikke interessant at etablere en løsning som den TDC i dag
| tilbyder.

Det var vist ikke lige det han ledte efter.

--
Niels Callesøe - dk pfy

På det digitale natbord: Applied Cryptography, Menezes et al. 1996-2001

Fra : Steen

Dato : 20-06-04 19:39

Sander wrote:

> Men det optimale er nok linux server til formålet da den så vidt jeg ved
> kan programmeres til at fordele båndbredde ligeligt mellem de brugere
> der er på.

vil det sige at hvis der er 3 på, så går hele båndbredden til 3, eller
bliver båndbredden stadig delt mellem 15?

m.v.h.

Steen

Fra : Steen

Dato : 20-06-04 20:00

Steen wrote:

> vil det sige at hvis der er 3 på, så går hele båndbredden til 3, eller
> bliver båndbredden stadig delt mellem 15?

kan man evt. sige lejlighed har 256, lejlighed 2 har 512 og lejlighed 3 har
1024?

m.v.h.

Steen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-06-04 10:16

Steen wrote:

> kan man evt. sige lejlighed har 256, lejlighed 2 har 512 og lejlighed 3 har
> 1024?

Det kan man også, ja.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-06-04 10:16

Steen wrote:

> vil det sige at hvis der er 3 på, så går hele båndbredden til 3, eller
> bliver båndbredden stadig delt mellem 15?

Der kan laves flere forskellige opsætninger.
Een af måderne er at båndbredden fordeles ligeligt og dynamisk imellem
dem, der efterspørger den. 25% pr. bruger hvis der er fire, der
efterspørger lige meget. 10% hvis der er ti og vice versa.

Fra : Erik Jakobsen

Dato : 20-06-04 19:26

Steen wrote:
> [...]
>
> Er der nogle andre gode forslag, jeg skal tage med?
>
> Jeg ved ikke med email, men det nemmeste vil vel være at vi selv finder ud

En router er den, der sørger for forbindelsen fra computerne til din
udbyder. Switchen sørger for at fobinde de forskellige computere i et
netværk.

Erik.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-06-04 20:10

Steen wrote:
> [...]
>
> Er der nogle andre gode forslag, jeg skal tage med?
>
> Jeg ved ikke med email, men det nemmeste vil vel være at vi selv finder ud

Det første du gør er at kontakte een, der ved hvad netværk drejer sig
om. Om det skal være en prof, sort prof, semi-prof, amatør, naboens søn;
det er op til jer selv. Når du spørger hvad forskellen er på en router
og en switch er, så er det bedre at gå til en, der ved hvad det drejer
sig om.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 20-06-04 20:16

On Sun, 20 Jun 2004 19:19:00 +0200, Steen <steengod@jhotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Kan jeg gøre det med bare en router tilsluttet internettet, og så 15
>ledninger, eller findes der en måde at bruge færre ledninger?

Du skal trække minimum en ledning fra hver lejlighed til et centralt
sted (formentlig kælder eller loft). Her skal stå en switch, som
binder det hele sammen.
Du skal bruge en switch med porte nok.
Det vil formentlig sige minimum en til hver lejlighed, plus en til
internetforbindelsen - altså i dit tilfælde mindst 16. 24 ports
switche er almindeligt brugt.

Den internetforbindelse du vælger vil formentlig blive leveret med en
router.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch

>Er der nogle andre gode forslag, jeg skal tage med?

Overvej at kontakte et firma, der kan udføre kablingen for dig og
rådgive dig mht. valg af switch og internetforbindelse.

/Jarlskov

Fra : Qbic - [6400]

Dato : 20-06-04 20:50

Der findes flere forskellige valgmuligheder.

1.
Du kan trække 1 kabel ( Antenne kabel lignende ) på 50 ohm
i en streng til samtlige lejligheder

Denne metoder er nok ved at være forældet, og bør kun bruges hvis i ikke
skal overføre alverdens data.

2.
Som ovenstående, men der trækkes 1 kabel til samtlige brugere, det vil så
kunne bruges med hastigheder op til 10 Mbit

3.
Igen som det første, dom bruges der så en switch i valgfrit miljø
op til 1 Gbit, der skal så trækkes netkabel frem til hver bruger, og
er nok den mest anvendelige form som kan overføre selv store mængder data.

4.
I bruger trådløst udstyr

Jeg vil anbefale jer at bruge dette hardware, men der findes selvfølgelig
mange andre mærker som kan anvendes

http://www.sitecom.com

WL 120 PCMcia til bærbare maskiner.
WL 121 PCI kort til stationær

WL 122 Accespoint som kører fint i spænd med WL 120, og WL 121

Husk på at i deler således alle om den samme forbindelse til nettet, men
i kan således bare tilslutte 1 - 2 stk. mere for at opnå større båndbredde.

/ Qbic

Fra : Andre

Dato : 21-06-04 07:46

> Hej, jeg har fået til opgave at finde ud af hvad det kræver for en ejendom
> med 15 lejligheder op til 3. sal at dele internet.
> Er der nogle andre gode forslag, jeg skal tage med?

Er det noget i selv vil lave ??

Som andre har skrevet, et netværkskabel til hver lejlighed. Disse samles et
sted i en swits, denne forbindes til en router som forbindes til
internettet. Det er hvad der kræves. Får i problemer med forbruget af
forbindelsen kan i senere bygget noget belastningsudjævning på.