Hjælp - en eller anden :(
Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 20-06-04 14:56

Hejsa

Indy - min knap to-årige hunkat - satte sig i fredags op i en sofa og
tissede for øjnene af min kæreste som stod og var på vej udaf døren..
desværre nåede han ikke at få hende væk inden hun var færdig.
Igør aftes satte hun sig for øjnene af mig op i sofaen og satte sig til at
tisse.. jeg nåede så at se hun lige begyndte at tisse og må indrømme jeg
greb et blad og gav hende en i enden..

hun har ALDRIG gjort det før og jeg ved ikke hvorfor hun pludselig gør det..
nogen foreslag til hvad jeg skal gøre? Er der noget specielt jeg skal lægge
mærke til.. eller noget jeg kan gøre for at få lugten udaf sofaen igen?

Håber en venlig sjæl kan hjælpe

Peggy-Sue

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-06-04 15:29

Hvis en ellers renlig kat pludselig bliver urenlig, bør første
ting være et dyrlægebesøg, at slå den hjælper lige så lidt som at "dyppe
næse" det eneste man risikere ved det er en urenlig *og bange kat*, det kan
være en urinvejsbetændelse og det gør ondt og katten forbinder smerten med
bakken derfor sætter den sig andre steder.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : M&M's mor

Dato : 20-06-04 15:37

<klip> Indy - min knap to-årige hunkat - satte sig i fredags op i en sofa og
> [...]
> tisse.. jeg nåede så at se hun lige begyndte at tisse og må indrømme jeg
</klip>

Hej
Det er ihvertfald min mening at hvis man vipper katten én, så bliver der kun
værre!!

Min Miver, også pt. kaldet "Piss'Mary" er også ved at drive mig til vanvid,
så jeg har nu opsat to forstøvere med Feliway og så sprayer jeg med noget
fra Maxizoo der hedder "Wash og Get Off spray" [Neutraliserer urinlugt og
holder hunde og katte fra at besørge indendørs og udendørs] - det dufter
iøvrigt rimeligt godt, sådan lidt friskt rengøringsmiddelagtigt.

Hun har gjort det før i perioder, og jeg aner ikke hvorfor. Hun er
neutraliseret og snart 5 år.

Men giv hende ekstremt meget opmærksomhed og skæld for Guds skyld ikke ud,
da hun jo så bliver bange for dig! Tag hende op når du ser hende tisse og
sæt hende ud i kattebakken, ganske stille og roligt og uden at hæve stemmen.
Fortæl hende nogle søde ting, så hun bliver beroliget og får 100%
opmærksomhed.

Jeg har aldrig fundet ud af hvad der udløser Piss'Marys strinterier, men jeg
har en idé om at det er de mange fertile hankatte der kredser rundt om vores
bolig. Men det kan være alt muligt andet og endda kombinationer, så ....

Jeg har valgt at leve med tisseriet, for jeg går aldrig af med hende -
verdens værste mokke *G*

Held og lykke med hende - det skal nok gå, med tålmodighed og
opmærksomhed...*smil*

Hilsen M&M's mor Heidi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-06-04 15:58

"Peggy-Sue Rønnow" <psr.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
> [...]
lægge
> mærke til.. eller noget jeg kan gøre for at få lugten udaf sofaen igen?

Hvis den ikke er neutraliseret, så kan det være grunden. De fortæller nemlig
ofte på den måde at de vil have killinger.
Ellers kan det være en urinvejssygdom eller anden sygdom, og katten gør jer
opmærksom på det
Tror ikke at i får meget ud af at skælde den ud. Der er noget den vil
fortælle jer, så det må i finde ud af hvad er... ellers havde den været
urenlig før.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 20-06-04 18:56

Indy blev ikke bange for mig.. hun lå og kiggede på at jeg vaskede sofa og
lagde sig hen til mig med det samme igen og var kælen. Hun har aldrig været
bange for mig og er det stadig ikke

er der andre symptomer på at det kan være urinvejs et eller andet?

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-06-04 19:11

> Indy blev ikke bange for mig.. hun lå og kiggede på at jeg vaskede sofa og
> lagde sig hen til mig med det samme igen og var kælen. Hun har aldrig
været
> bange for mig og er det stadig ikke

nej nej, det regnede jeg da heller ikke med.

> er der andre symptomer på at det kan være urinvejs et eller andet?
Eventuelt mange toilet besøg, fordi hun ikke kan komme af med det pga
smerte, måske blod i urinen.
Men du svarede ikke på om katten er neutraliseret?

Nina

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 20-06-04 20:41

den er neutraliseret det blev hun som 9 mdr gammel :)

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-06-04 21:12

> den er neutraliseret det blev hun som 9 mdr gammel :)

Ja så er det jo ikke grunden
Du bliver nød til at tage hende en tur til dyrlægen, og få tjekket op på at
hun er rask.
Hun sætter sig jo og glor på jer og foretager sig noget hun godt ved at man
ikke gør ... = hun vil fortælle jer noget. Det kan være 1.000.000
forskellige ting.
Hvis det viser sig at hun ikke fejler noget, så må i igang med at tænke over
hvad der har ændret sig derhjemme. Det kan være alt fra hvornår
skraldemanden kommer, til børn, til ændringer i vaner, naboens dyr, ændret
grus, osv osv.
Hun gør det ikke bare fordi hun ikke ved bedre, for det gør hun ...

God jagt

Nina

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 21-06-04 18:33

Hej igen

Hun har ikke gjort det siden så jeg ved ikke om det er fordi jeg måske har
givet den "lille" ( hankatten på 1½ - 6kg) for meget opmærksomhed? Hun har
været meget kælen siden jeg tog hende i det i lørdags. Hun går ude hele
dagen så det er svært for mig at følge hende og se om hun har problemer med
at tisse eller noget.
Gruset har været det samme i over 1 år så det tror jeg heller ikke er
årsagen.
MEN jeg har de sidste to måneder været væk hver anden uge to overnatninger..
kan det være at hun gør det i protest over at mor her ikke er hjemme? For
når jeg endelig kommer hjem er hun noget så kælen og vil gerne nusse og sove
i min arm om natten. Før var jeg ikke væk så tit - kan det være at det kan
genere hende at den vane er anderledes?

Peggy-Sue

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 21-06-04 20:24

> MEN jeg har de sidste to måneder været væk hver anden uge to
overnatninger..
> kan det være at hun gør det i protest over at mor her ikke er hjemme?

Ja da Det er da en glimrende grund.

> [...]
sove
> i min arm om natten. Før var jeg ikke væk så tit - kan det være at det kan

jep!

Men du kan spekulere dig gul-grøn, det kan være meget svært at finde ud af.
Prøv at give hende lidt ekstra opmærksomhed den næste periode.
.... men hold øje med at det ikke er et helbredsproblem....

Hilsen Nina

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 21-06-04 21:21

Hej igen

Hun har stadig ikke gjort noget igen og går i bakken som hun plejer..så ejg
kunne måske godt forestille mig at det var problemet..

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-06-04 19:14

> er der andre symptomer på at det kan være urinvejs et eller andet?

Her står det vist meget godt beskrevet hvad det kan skyldes
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_urenlighed.html

Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Mette B

Dato : 20-06-04 19:28

> [...]
> tisse.. jeg nåede så at se hun lige begyndte at tisse og må indrømme jeg

Hey Peggy-Sue

Vil lige tilføje i tråd med de andre, at begge vores katte til tider har
været urenlige indenfor - først troede vi de var "uartige" - især fordi
vores gamle kastreret hankat gloede på os mens han gjorde det. Men men
men alle gange har det vist sig at være blærebetændelse hos begge
katte... og flere gange som følge af foderskifte - de kunne bl.a. ikke
tåle IAMS og billig foder

Men hvis det fortsætter vil jeg gå til dyrlæge og få hende tjekket for
det fysiske først

Med venlig hilsen
Mette B
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 20-06-04 20:42

ja jeg holder også MEGET stærkt øje med min lille søde pige.. hun var noget
så kælen igår.. jeg synes hun er som hun plejer pånær i fredags sad hun og
tissede og kiggede på kæresten og igår hos mig.. men har ikke gjort det
siden.

Fra : dpl

Dato : 20-06-04 20:55

Peggy-Sue Rønnow wrote:
> [...]
> mærke til.. eller noget jeg kan gøre for at få lugten udaf sofaen igen?

Rodalon er det vi bruger til at tage tisse-lugt, hvis uheldet har været
ude. Det kan købes i de fleste supermarkeder.

Som andre har sagt, bør I smutte forbi en dyrlæge med katten, for at
finde ud af, om der er fysiologiske grunde til hendes tisseri.

Er dette ikke tilfældet, må I derefter undersøge, om der er noget hun
f.eks. er utilfreds med, noget I ikke umiddelbart har tænkt over. Vi har
en tidligere vildkat, som nu lever som huskat her hos os, og hun tisser
også indenfor med mellemrum. I starten tissede hun på gæsternes ting,
deres tasker, jakker, gæstedyner osv., ikke just fedt, men hun gad bare
ikke fememde mennesker! Det er hun heldigvis holdt op med nu. Men
stadigvæk kan hun heller ikke trives som indekat, og kræver at komme
udenfor hver dag. Ellers sætter hun sig resolut og tisser på (i!) vores sko.

Så der kan også være adfærdsmæssige ting involveet, men tjek med
dyrlægen først. En kat kan godt have meget ondt, uden at man opdager det!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-06-04 21:27

On 2004-06-20 21:55:09 +0200, dpl <dplahrmann@hotmail.com> said:

> Rodalon er det vi bruger til at tage tisse-lugt, hvis uheldet har været
> ude. Det kan købes i de fleste supermarkeder.

Lige et indskud. Tidligere idag sad jeg og kiggede på Dyrenes
beskyttelses side om katte og urinmarkering. De skrev at man ikke
skulle bruge klorin eller salmiak - det vidste jeg - men heller ikke
desinfektionsmidler! De anbefaler at bruge et vaskemiddel med enzymer
(biotex, måske?) Nogen der har prøvet om det er bedre?

<http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/dfe6e756cc2140abc1256eb7003bd26c>

Knus fra Ann R

Fra : Kate

Dato : 22-06-04 22:22

Ann Rudbeck <webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote in news:40d5f31a
$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> De skrev at man ikke
> skulle bruge klorin eller salmiak - det vidste jeg -

Det vidste jeg godt. De tror vidst at klorin-lugten indikerer at "en
fremmed har markeret her og det må jeg hellere overdøve", så derfor
risikerer man selv, uforvarende, at forværre problemet.

> men heller ikke
> desinfektionsmidler!

Det vidste jeg tilgengæld ikke.
Doughnut har tisset her to gange siden hun flyttede ind 15/5-03.
Første gang på en sofapude lige for øjnene af mig mens jeg talte i
tlf med min mor. Anden gang var til kronprinsebrylluppet. Da satte
hun sig og lige for øjnene af mig og overtissede min ene sofa, og det
var ikke en lille markeringstår nogle af gangene, men en ordentlig
tår. Ikke som da Lante havde blærebetændelse. Han rendte rundt og var
rigtigt urolig, var på bakken flere gange og da han så satte sig i
kaninens tissebakke og intet skete, vidste jeg den var gal.
Hvorfor Doughnut så har gjort det ved jeg stadig ikke, men 2 gange på
1½ år er vel "nådig".

Kate