Linux vs DHCP-server
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 20-06-04 13:30

Hej.

Er der noget i den måde en Linux klient kommunikerer med en given
DHCP-server, der gør at serveren ikke uddeler en IP?

Jeg spørger fordi jeg har problemer med at få tildelt en IP til min
Linksys WRT-54G WLAN router, der kører en eller anden form for Linux.
Jeg har tidligere haft et par maskiner med dual-boot konf. med Fedora
Core 1 og Windows XP og her var der også problemer med at få tildelt
IP'er under Linux mens det virkede (virker) fint under Windows XP. Kan
DHCP-serveren være (fejl)konfigureret således at den ikke "forstår"
Linuxs anmodning om en IP?
DHCP-serveren er min ISP's og der er tilsyneladende ingen begrænsning på
antallet af tilgængelige IP'er - jeg har tidligere haft 4-5 IP'er på
samme tid uden problemer så det har næppe noget at gøre med leasetime.

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-06-04 14:27

Jesper Rasmussen wrote:
> [...]
> Core 1 og Windows XP og her var der også problemer med at få tildelt
> IP'er under Linux mens det virkede (virker) fint under Windows XP.

Noget firewall-snask på Fedora maskinen?

Skriver den noget i logfilerne?

Prøv at sætte en ethereal til at køre for at snuse
på pakkerne, når hhv. w2k og fedora beder om en lease.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 20-06-04 15:32

On Sun, 20 Jun 2004 15:27:10 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Noget firewall-snask på Fedora maskinen?
>
> Skriver den noget i logfilerne?

Aner det ikke - har ikke Linux på maskinerne mere så jeg har ikke
mulighed for at tjekke.

> Prøv at sætte en ethereal til at køre for at snuse
> på pakkerne, når hhv. w2k og fedora beder om en lease.

?

Hvis det er på DHCP-serveren du vil have mig til at køre noget så bliver
det nok lidt svært - den står jo hos min ISP så den har jeg ikke adgang
til...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-06-04 15:33

Jesper Rasmussen wrote:

> ?
>
> Hvis det er på DHCP-serveren du vil have mig til at køre noget så bliver
> det nok lidt svært - den står jo hos min ISP så den har jeg ikke adgang
> til...

Nej... Ethereal er en netværks-analyzer (sniffer om du vil). Den kan
vise dig hvad der foregår på netværket og dermed hvilke dele af
DHCP-protokollen, der faktisk bliver udført. Det kræver godtnok bare en
smule viden om netværk og DHCP for at få noget ud af det.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 20-06-04 16:44

On Sun, 20 Jun 2004 16:33:05 +0200, Peter Mogensen wrote:

> [...]
> DHCP-protokollen, der faktisk bliver udført. Det kræver godtnok bare en
> smule viden om netværk og DHCP for at få noget ud af det.

OK - nok næppe noget jeg vil få alverden ud af med min begrænsede viden
om netværk/DHCP

Egentlig vil jeg jo også bare gerne have Linksys routeren til at få en
IP via DHCP og ville i den forbindelse høre om der er noget med Linux
der kan få en evt. fejlkonfigureret DHCP-server til ikke at uddele IP'er
selvom det virker med Windows.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-06-04 15:41

Jesper Rasmussen wrote:
> Aner det ikke - har ikke Linux på maskinerne mere så jeg har ikke
> mulighed for at tjekke.

Det er nok nemmest at fejlsøge, hvis du lagde en
Linux på en maskine igen.

> ?
>
> Hvis det er på DHCP-serveren du vil have mig til at køre noget så bliver
> det nok lidt svært - den står jo hos min ISP så den har jeg ikke adgang
> til...

Nej, selvfølgelig ikke. Sæt en Linux maskine op, se om den kan
få en lease. Sæt en pakkesnuser op på den, så du kan følge med i hvad
der sker.

Ellers findes der vel pakkesnusere til w2k?

Mogens

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 20-06-04 16:45

On Sun, 20 Jun 2004 16:41:00 +0200, Mogens Kjaer wrote:

> Det er nok nemmest at fejlsøge, hvis du lagde en
> Linux på en maskine igen.

Det kan der være noget om. Nu er det dog egentlig ikke så vigtigt at få
DHCP-en til at du' med Linux maskinerne da jeg for det første som sagt
slet ikke har Linux på dem mere og for det andet vil de jo nu få IP'er
fra routeren (hvilket jeg går ud fra virker - det har det da i hvert
fald gjort tidligere med en anden router).

Sikkert - kender ikke alverden til det.

Fra : torben

Dato : 20-06-04 20:07

Jesper Rasmussen wrote:

> Jeg spørger fordi jeg har problemer med at få tildelt en IP til min
> Linksys WRT-54G WLAN router, der kører en eller anden form for Linux.

Hvorfor spørger du ikke din udbyder, om de understøtter DHCP på en
Linksys WRT-54G WLAN router ?

Linksys er der et rimeligt respekteret firma, og det ville da være
underligt at have en udbyder, som ikke vil understøtte Linksys produkter.

Mvh. Torben

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 23-06-04 12:01

On Sun, 20 Jun 2004 21:06:34 +0200, torben wrote:

> Hvorfor spørger du ikke din udbyder, om de understøtter DHCP på en
> Linksys WRT-54G WLAN router ?

Jeg har haft lånt en Asus WL500G router - den fik heller ingen IP via
DHCP. Svjv kører Asus'en også med en eller anden form for Linux, men om
det er det der problemet kan jeg ikke gennemskue...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-06-04 15:56

Jesper Rasmussen <mejr@privacy.net> wrote:

>Jeg har haft lånt en Asus WL500G router - den fik heller ingen IP via
>DHCP. Svjv kører Asus'en også med en eller anden form for Linux, men om
>det er det der problemet kan jeg ikke gennemskue...

Dine linux maskiner får ikke IP-adresse, din Linksys router heller ikke, og nu en Asus router....

Hvis problemet skulle ligge hos din udbyder var der næppe heller andre der ku' komme på - Og udbyderen ville blive kimet ned af
vrede kunder. Det er svært at forestille sig det ville køre ret lang tid....

Altså må problemet jo ligge hos dig

Der er åbenbart ingen problemer når du opsætter fast ip-adresse, men DHCP virker ikke. Jeg vil fortsat mene du har opbrugt din
kvote af ip-adresser.

<mlr>

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 24-06-04 13:44

On Wed, 23 Jun 2004 16:55:30 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Der er åbenbart ingen problemer når du opsætter fast ip-adresse, men DHCP virker ikke. Jeg vil fortsat mene du har opbrugt din
> kvote af ip-adresser.

Der er noget der tyder på at du har ret. Jeg har rodet lidt med MAC
adress clone i routeren og da jeg klonede min ene PC's MAC adresse fik
routeren fint IP fra DHCP-serveren (samme IP som PC'en kørte med
tidligere). Efterfølgende kunne routeren nu også få en IP med sin "egen"
MAC adresse! For sjov prøvede jeg at klone et par ekstra adresser, men
kunne ikke få flere IP'er. Det kunne jo tyde på at en af mine leases er
udløbet og routeren så har overtaget denne - hvorfor det først virkede
efter jeg klonede MAC adressen til en "kendt" ved jeg ikke. Det passer
dog fint med at leasetiden, svjh, er en uge. Routeren blev sat på om
aftenen sidste torsdag så de sidste leases burde udløbe i løbet af det
næste døgns tid.

Tak for inputs - både her og i netværk-gruppen!