Vidste du det ?
Fra : shadow

Dato : 20-06-04 12:22

Det område i en hunds snude som er beregnet til at spore dufte, er ca. 37
gange større, end det er i menneskets næse.
De dele af hjernen, som bearbejder inkommende signaler fra snuden, er langt
større og komplekse hos en hund end hos et menneske

--
M.V.H
Jimmy

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 20-06-04 13:35

"shadow" <.shadow)@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
langt
> større og komplekse hos en hund end hos et menneske

hej - det er da mange ting du fortæller om hunde - så vil jeg spørge dig om
du ved hvordan hunden fik sin våde snude?

hilsen Pia

Fra : shadow

Dato : 20-06-04 13:50

jeg spørge dig om
> du ved hvordan hunden fik sin våde snude?
>
> hilsen Pia

Hej Pia
Nej det ved jeg ikke, men det kan du jo så fortælle mig :)

--
M.V.H
Jimmy

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 20-06-04 16:31

> jeg spørge dig om

> Hej Pia
> Nej det ved jeg ikke, men det kan du jo så fortælle mig :)

> [...]

jeg kan da prøve - om det er sandt skal jeg lade være uvist - jeghar brugt
historien i en årbog jeg har lavet

"Da en mand ved navn Noah startede med at bygge en båd midt i ørkenen,
grinede alle. De troede han var blevet tosset. Men Noah lyttede ikke til
dem, han lyttede til Hebraernes gud, der havde sagt, at han skulle bygge en
båd. Så Noah byggede en båd.

Noah kaldte sin båd en Ark. Da han var færdig, samlede han alle dyr, to og
to, så de kunne rejse med arken. Folk grinede af hansnæsedyr, pantere og
pingviner. De grinede af hans cheetaher og chinchillas, giraffer og gazeller
og næsehorn og flodhesteInd i arken gik alle dyrene, to og to. Snart
begyndte det at regne. Det regnede og det øsede og det regnede igen. Folk
holdt op med at le og Arken begyndte at sejle.

Noah og hans familie og alle dyrene, to og to, sejlede sikkert på vandet.
De sejlede i 40 dage og 40 nætter.

Da det stoppede med at regne, kom Noah og hans familie og alle dyrene to og
to ud af Arken. På nær en. Ingen kunne finde den lille hund. Noah ledte alle
vegne. Han ledte på øverste dæk, han ledte på midterste dæk og han ledte på
nederste dæk. Endelig, i det fjerneste hjørne på det nederste dæk, fandt han
den lille hund. Hunden rystede og stod med sin næse presset hårdt mod siden
af båden

"Kom her, lille hund!" kaldte Niah. " Det er tid at komme ud" "Kom-så,
kom-så lille hund!". Den lille hund ville ikke flytte sig. Noah trak ham
forsigtigt væk.

"Hvad er det?" sagde Noah. "Et hul i Arken! Arken kunne have sunket! Lille
hund, du har holdt os i live - mig, min familie og alle dyrene, to og to,
med din lille næse!"

Den lille hund var stolt. Men mest af alt, var den sulten.
"Lille hund," sagde Noah, mens han fandt et saftigt ben, "hele verden og
alle
generationer vil kende til din store bedrift og din næse vil altid være kold
og våd, ligesom den er idag".

Dette er grunden til at hunden har sin kolde og våde snude
Når du mærker på den, så husk på den lille hund, som brugte den til at passe
på Noah, hans familie og alle dyrene, to og to

forfatter ukendt

hilsen Pia

Fra : MGA

Dato : 20-06-04 18:18

Ih en smuk og sød historie

Mette

Fra : Pwh

Dato : 20-06-04 18:57

MGA wrote:
> Ih en smuk og sød historie
>
> Mette

Og så er den oven i købet sand )

/Jens (som tror på alt han læser her i gruppen)

Fra : shadow

Dato : 22-06-04 00:32

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Ih en smuk og sød historie
>
> Mette

Hej Mette
Jeg har kigget lidt på det der med phppb til dch-skagen's side er det lige
så nemt som det ser ud til ?
Der er flere der har opfordret til et forum på siden.
Ellers kan det godt være jeg vil gøre brug af dit tilbud tidligere på
sæsonen hvis det stadig står ved magt.

Fra : MGA

Dato : 22-06-04 07:57

> Hej Mette
> Jeg har kigget lidt på det der med phppb til dch-skagen's side er det lige
> så nemt som det ser ud til ?

Nemmere! Hvis du har php og MySql på serveren kan den sættes op på 5
minutter og tilpasses på et par timer og der er stort set ikke det du ikke
kan.
Se her: http://www.phpbb.com/support/tutorials/ de hjalp mig SÅ meget. Hvis
du alligevel får brug for hjælp må du sige til.

Mette

Fra : Broegger

Dato : 20-06-04 21:35

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> skrev

<snip en længere historie om Noah og arken.>
> Dette er grunden til at hunden har sin kolde og våde snude
> Når du mærker på den, så husk på den lille hund, som brugte den til at
> passe på Noah, hans familie og alle dyrene, to og to

Kanon....

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 20-06-04 21:58

20 Jun 2004 20:35:07 GMT, Broegger wrote:
>"Pia Palmblad Wright" skrev:

<snip en længere historie om Noah og arken.>

>Kanon....

Ja, det var en sød historie.

--
Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-06-04 22:13

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
[klip]
> Dette er grunden til at hunden har sin kolde og våde snude
> Når du mærker på den, så husk på den lille hund, som brugte den til at
passe
> på Noah, hans familie og alle dyrene, to og to

Aaaaj, hvor var det altså en sød, sød historie

Med venlig hilsen
Karina,
der synes, vi alle skal give vores hund(e) et ekstra kærligt nus i dag

Fra : shadow

Dato : 21-06-04 13:34

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> jeg kan da prøve - om det er sandt skal jeg lade være uvist - jeghar brugt
> historien i en årbog jeg har lavet

Hej Pia
Tak for det, så blev jeg/vi så meget klogere, fin lille historie.
hilsen Jimmy

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-06-04 17:48

On Sun, 20 Jun 2004 13:21:41 +0200, "shadow" <.shadow)@post4.tele.dk>
wrote:

>Det område i en hunds snude som er beregnet til at spore dufte, er ca. 37
>gange større, end det er i menneskets næse.

,,,,,,,,hva så hvis det er en chiutjaua på 2kg ? dens krop er jo
næsten ikke større end visse tyrkiske damers næser, som man ser nede i
netto

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : fam. Ager

Dato : 20-06-04 20:46

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]

almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en
person, som har fuldt herredømme over dem.

HA-HA-HA KLUK GRIN HA.....
-Marie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-06-04 14:42

On Sun, 20 Jun 2004 21:46:03 +0200, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en
>person, som har fuldt herredømme over dem.

hehe ja og når man tænker lidt dybere over det, burde man måske spare
bistanden og tilbyde tyrkerkonerne jobs som sporhunde, det kunne se
meget sjovt ud og de ville samtidig arbejde for deres bistand,
underholde, og lave noget nyttigt med deres kæmpehorn, istedet for at
skræmme os andre der bare skal ned efter en liter mælk

Fra : malle-brok

Dato : 20-06-04 18:54

Hej.

> Det område i en hunds snude som er beregnet til at spore dufte, er ca. 37
> gange større, end det er i menneskets næse.

Hvor har du dette tal fra ???

Hos f.eks. redningshundetjenesten og politiet snakker man om at en sulten
hund i gennemsnit har en lugtesans, der er 2,4 mill. gange bedre end et
menneskers og at tallet har ændret sig til ca. 800.000 gange for en mæt
hund. Desuden mener man at hunden kan skelne ca. 2000 dufteindtryk af
gangen. Disse tal er taget fra forholdsvis nye forsningsrapporter fra bla.
Finland, hvor man forsker en del i dette emne.

Hundens lugtesans er dog også afhængig af hundens størrelse, køn og farve -
således at en stor langsnudet mørk tæve har den bedste lugtesans.

At netop hundens pigmentering har betydning for hundens lugtesans, er
faktisk beskrevet helt tilbage i William G. Syrotucks bog "Scent and the
scenting dog" fra 1972 (ISBN 0-9700494-2-0), og som vel stadigvæk kan
betragtes som "biblen" blandt hundeførere der arbejder med
eftersøgningshunde. Syrotuck skriver:

[
Macrosomatic animals (dogs) have a richer brown pigment in the olfactory
areas, whereas, microsomatic (humans) have a yellowish pigment. This
reprensents a sound reason for retaining the richness of pigment in working
breeds of dogs.
[

- Altså giver det måske ikke så meget mening at sammenligne størrelserne for
hund og menneske, når funktionen ikke er ens. Netop Syrotuck har faktisk en
god pointe i starten af sin bog mht. at sammenligne hunde og menneskers
lugtesans (bogen kan helt klart anbefales for dem der gerne vil vide meget
mere om hundens lugtesans):

[
Since it is impossible to communicate with an animal, much of our
information on smell comes from studies of man. Accurate interpretation of
human experiments is rather difficult since many odors provoke strong
emotional reactions. the sense of smell is considered to be a very primitive
one in that it can evoke very early memories ... It is the best developed of
the senses in newborns, enabling them to root for milk. In humans, the other
senses eventually become more dominant. Nevertheless, what we can learn from
human experience and practical observation of animals can provide us with
the background to approach scent work more intelligently.
]

- Men helt at forstå hundens lugtesans, det kommer vi nok aldrig til ...
selvom det IMHO er et enormt spændende emne

Hilsen
Carina

- - -
Danske redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : MGA

Dato : 20-06-04 20:15

> [...]
> areas, whereas, microsomatic (humans) have a yellowish pigment. This
> reprensents a sound reason for retaining the richness of pigment in

Det passer også på mennesker - jeg er mørkhåret og har en rigtig god
lugtesans!

Mette

Fra : malle-brok

Dato : 20-06-04 20:46

> Det passer også på mennesker - jeg er mørkhåret og har en rigtig god
> lugtesans!

*GGGG*

- Jeg synes faktisk det er lidt tankevækkende, for netop indenfor schæferne
er det jo typisk de grå/sorte schæfere der bruges som tjeneste/brugs-hunde,
og så vidt jeg ved, er mange af de gode jagt-goldens også de gyldne frem for
den mere lyse (hvide) type ... måske en tilfældighed eller måske noget der
bunder i et eller andet biologisk/kemisk noget ?!?

/Carina
- Lyshåret

Fra : Pwh

Dato : 20-06-04 20:53

malle-brok wrote:

> *GGGG*
>
> /Carina
> - Lyshåret

Så lugter du måske ikke lige så godt som Mette )

/Jens (kommunefarvet blah-hår)

Fra : MGA

Dato : 20-06-04 23:05

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Så lugter du måske ikke lige så godt som Mette )
>
> /Jens (kommunefarvet blah-hår)

Åh nej - en dum blondine - der lugter!
/fnis

*undskylder den grove humor*

Mette

Fra : Broegger

Dato : 20-06-04 21:39

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev

<snip en masse spændende>
> - Men helt at forstå hundens lugtesans, det kommer vi nok aldrig til
> ... selvom det IMHO er et enormt spændende emne

Jeg har også hørt den med de 37 gange større lugte OMRÅDE. Men deres evner
til at lugte/skelne er nok så meget størrer som du skriver.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : shadow

Dato : 21-06-04 13:47

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

37

> Hvor har du dette tal fra ???

Det tal har jeg læst i en bog engang, man kan også formulere det på en anden
måde, hvis man tog en mikroskopisk kniv og skar menneskets lugtesans ud i
tynde mikroskopiske skiver, ville det fylde et frimærke og hvis man tog
hundens og gjorde det samme vil det fylde en hel fodboldbane.
Så vil den hurtige nu sige jamen 37 gange et frimærke fylder ikke en
fodboldbane, nej det er rigtigt, men det er også to forskellige ting jeg
beskriver.
Det er også megeyt velkendt at en sulten hund, er bedre til at optage fært
end en mæt hund, man taler om ca. 3 gange so god.
Det er også en kendt sag, at politiets ID hunde kan lugte et jernrør med
menneskefært på 6 meter dybt vand.
og jeg kunne fortsætte længe endnu, fordi hundens næse er en meget
komplikeret sag, som man kan få mange lange diskutioner til at gå med.

KILDE = MIG SELV

Fra : Eifelvuf

Dato : 22-06-04 06:25

"shadow" skrev d. 21-06-04 13:47 dette indlæg :

*snip*
> Det er også en kendt sag, at politiets ID hunde kan lugte et jernrør
med
> menneskefært på 6 meter dybt vand.

Politiet har ikke ID hunde mere og har ikke haft det i snart flere år.

KILDE = POLITIET SELV

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : shadow

Dato : 22-06-04 09:25

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >
> *snip*
> med
>
> Politiet har ikke ID hunde mere og har ikke haft det i snart flere år.

Hej Eifel
Det er jeg udmærket klar over, at de ikke har id hunde mere, ( så vidt jeg
husker, er det fordi domstolene ikke vil anerkende id hundene som
bevisførelse.)
Jeg bliver jævnligt informeret om politiets hundarbejde,
da en i omgangskredsen selv er politimand samt vi har politifolk i familien.

Fra : shadow

Dato : 22-06-04 10:46

*klip*

> Hej Eifel
> Det er jeg udmærket klar over, at de ikke har id hunde mere, ( så vidt jeg
> husker, er det fordi domstolene ikke vil anerkende id hundene som
> bevisførelse.)
Næææ det var vist pga. manglende resurcer ( kan ikke helt huske det ).

Fra : Pwh

Dato : 22-06-04 17:09

Eifelvuf wrote:
> [...]
>>
> *snip*
>
> Politiet har ikke ID hunde mere og har ikke haft det i snart flere år.

Dig synes jeg ikke vi har hørt fra længe, skal du så til at
tæve stakkels Punish igen

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 21-06-04 14:42

On Sun, 20 Jun 2004 19:53:56 +0200, "malle-brok"
<ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> wrote:

> [...]
>
>Hundens lugtesans er dog også afhængig af hundens størrelse, køn og farve -
>således at en stor langsnudet mørk tæve har den bedste lugtesans.

,ja og vel i høj grad dens race, min hund som i tidernes morgen blev
avlet til kamphund, hvor de lagde vægt på nogle helt andre ting end
lugtesans og jagtinstinkt, han kan sku ikke lugte sig frem til særlig
meget, det tager meget lang tid hvis han ikke kan se en godbid for ham
at finde den, og han kan gå lige forbi en andefamilie uden at jage
dem, desuden har han prøvet at vække en ræv der sov men han kom da jeg
kaldte på ham, det er der vist ikke mange andre hunde der havde gjordt
men så er han god til andre ting jo, men han kunne ikke få job som
sporhund det er helt sikkert

der er vel en grund til at de bruger labradors eller hvad det nu er
til sådan noget, det må da i høj grad være forskel på racerne

Fra : shadow

Dato : 21-06-04 17:54

> [...]
> der er vel en grund til at de bruger labradors eller hvad det nu er
> til sådan noget, det må da i høj grad være forskel på racerne

*klip
Ja der er stor forskel på hvilke racer der er bedst egnet til spor arbejde,
men som udgangspunkt kan alle hunde lære at gå et spor, selvfølgelig har
nogle racen en fordel frem for andre, her tænker jeg på dem der er genetisk
udviklet med henblik på jagt, som fx. Labradore, Retrievere, eller sagt på
en anden måde, de fleste jagthunde,har et fortrin frem for andre racer der
ikke er udviklet med henblik på jagt, Når man ser at til eftersøgning bruges
primært Labradore, Schæffere og Belgiske hyrdehunde samt Blodhunde ligger
en del i at de har en fremragende næse men også i at de er nogle meget
lærenemme hunde og at de har fysiken til den slags opgaver, men i DcH ser vi
fx, en del D/S gårdhunde samt fox terrier og en del andre små hunde som går
fremragende spor i DcH regi, jeg har selv oplevet at se en Toypuddel hund gå
et fremragende fært spor.
Så alle hunde lære at gå spor, den oplever det meste af sin dagligdag
igennem snuden, og en hund der ikke får lov til at bruge snuden , kan meget
nemt gå hen og blive en understimuleret hund, så tænk over det når du er ude
at gå en tur med din hund , og ikke rykke den væk når den snuser til en
lygtepæl osv. En hund der får lov til at snuse til alting på en luftetur på
ca 30 min, får opfyldt mere af sine egoistiske behov, end en hund der går en
lufte tur på 5 km uden at få lov til at snuse.

Kilde = Mig selv.

Fra : Battlefield´s

Dato : 21-06-04 18:03

Hej Jimmy

> [...]

> udviklet med henblik på jagt, som fx. Labradore, Retrievere, eller sagt

> en anden måde, de fleste jagthunde, (klip)

Bare til orientering, så hedder det Labrador Retriever ( altså ikke to
racer), foruden denne findes der 5 andre Retrieverracer.

> fremragende spor i DcH regi, jeg har selv oplevet at se en Toypuddel hund

> et fremragende fært spor.

Det er der faktisk ikke noget mærkeligt i, Pudler er oprindelig jagthunde,
med nogenlunde samme brug som Retrievere.

Hilsen Vibeke, Labradorejer siden 1966

---

Fra : shadow

Dato : 21-06-04 18:13

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er der faktisk ikke noget mærkeligt i, Pudler er oprindelig jagthunde,
> med nogenlunde samme brug som Retrievere.

Hej Vibeke
Det er jeg udmærket klar over, at det heder Labradore Retriever, men jeg
tænkte på Golden Retriever, Nova Scotia Tolling Retriever, Chesapeake Bay
Retriever, Flatcoated Retriever, Da jeg nævnte Retrievere. og Labradoren for
sig.
Men jeg skal prøve at være mere specifik næste gang.

Fra : Battlefield´s

Dato : 21-06-04 19:52

> [...]
for
> sig.
> Men jeg skal prøve at være mere specifik næste gang.

Fint nok!
Husk lige Curly Coated Retriever næste gang, ikke?
Hilsen Vibeke

---

Fra : shadow

Dato : 21-06-04 22:06

> Hej Jimmy
> Fint nok!
> Husk lige Curly Coated Retriever næste gang, ikke?
> Hilsen Vibeke

Hej Vibeke
Ja Ja det skal jeg nok, jeg har lavet hele gruppen en gang med beskrivelse
af deres historie osv.
hvis du ikke er klar over det så kan du jo besøge min hjemmeside på linket
neden under.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-06-04 09:16

Nova Scotia Tolling Retriever, Chesapeake Bay
>Retriever,

,,,,,,,,,,,hva faen er det for noget hund ? var de løbet tør for
"ikkemærkelige" racenavne ?

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-06-04 09:43

> Nova Scotia Tolling Retriever, Chesapeake Bay
>
> ,,,,,,,,,,,hva faen er det for noget hund ? var de løbet tør for
> "ikkemærkelige" racenavne ?

Tjah.... Det er som ikke racernes skyld, de er opkaldt efter de områder i
USA, hvor de stammer fra. Beklageligvis er det så ret så lange navne.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-06-04 09:16

>Så alle hunde lære at gå spor,

,,,,,ja måske bare ikke særligt efiktivt med min

kilde mig selv

> [...]
>ca 30 min, får opfyldt mere af sine egoistiske behov, end en hund der går en
>lufte tur på 5 km uden at få lov til at snuse.

,,min han får lov til en gang om ugen at snuse til alt, hvis jeg
skulle lade ham gøre det hver dag så ville jeg jo ikke nå nogen
steder, da han ville snuse for hver 5meter og pisse lige så tidt

Fra : Eifelvuf

Dato : 22-06-04 06:25

"malle-brok" skrev d. 20-06-04 18:54 dette indlæg :
*snip*
> Hvor har du dette tal fra ???

Ja - det ville jeg også gerne vide meget mere om......

> [...]
bla.
> Finland, hvor man forsker en del i dette emne.

Enig.

M.v.h.

Eifel & Co.

www.politihund.dk - siden hvor infoen vælter ud fra

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-04 08:33

"shadow" <.shadow)@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
langt
> større og komplekse hos en hund end hos et menneske

Faktisk har jeg hørt at den eneste sans som hunden stoler 100% er den
lugtesans.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : shadow

Dato : 21-06-04 22:08

> [...]
37
> langt
>
> Faktisk har jeg hørt at den eneste sans som hunden stoler 100% er den

Hej Christian
Det er korrekt at hunden først og fremmest bruger næsen, dernæst ørene og
øjnene.

Fra : shadow

Dato : 22-06-04 00:13

En hunds vigtiste sans er dens lugtesans, og hunde har sådan en utrolig ferm
lugtesans, at de kan finde ud af alt muligt om en person eller et sted, som
vi aldrig ville opdage, blot ved at snuse. Alle dufte bliver hængende i lang
tid, når først de er afsat og for en hund er det at snuse lige som for os at
se en video om alt det der kan være sket på dette sted før vi kom. Mange
hundeejere bliver sure og irriterede på deres hund når den snuser for meget
på gå turen. Men det er hundens væsentligste måde at orientere sig på i sin
verden, på samme måde som vi mennesker orienterer sig på med brugen af vores
vigtigste sans nemlig synssansen.

Kilde = Mig selv

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-06-04 07:40

> [...]
sin
> verden, på samme måde som vi mennesker orienterer sig på med brugen af

Faktisk kan de bare udfra lugten finde ud af hvilken vej et menneske er gået
simpelt hen fordi luften bliver stærkere i den rigtige retning.

Fra : Leyna

Dato : 22-06-04 08:54

On Tue, 22 Jun 2004 01:12:34 +0200, "shadow" <.shadow)@post4.tele.dk>
wrote:

>Mange
>hundeejere bliver sure og irriterede på deres hund når den snuser for meget
>på gå turen.

Jeg plejer at kalde det "at læse aftenavisen"!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-06-04 09:17

> Hej Christian
>Det er korrekt at hunden først og fremmest bruger næsen, dernæst ørene og
>øjnene.

det gælder bare ikke alle racer stadig !! husk nu lige at der altså
findes andet end labradors i verden ikke min hund bruger
udelukkende ørene og øjene hvis han skal søge efter børn i familien
der gemmer sig fra ham, eller hvis vi andre skulle finde på at lege
gemmeleg han har ikke en eneste gang brugt næsen til det, da han
ikke er god til det og ved det selv, men han løber rundt og stopper op
står vildt konsentreret og lytter med ørene, og finder altid hvad han
søger måske lidt langsommere, men hvis han er tålmodig nok , som han
jo er, så kommer der en lille lyd fra den der gemmer sig før eller
senere

så der er stadig stor forskel på racerne, der er sikkert andre racer
der gør tingene på andre måder, jeg kan godt blive lidt træt af at
folk generaliserer og tror at alle hunderacer er ens bare fordi de har
læst det i en bog engang.

Fra : shadow

Dato : 22-06-04 09:36

> det gælder bare ikke alle racer stadig !! husk nu lige at der altså
> findes andet end labradors i verden ikke min hund bruger
> udelukkende ørene og øjene hvis han skal søge efter børn i familien
-------------------------------
Hej Punish
Det har du så ganske ret i der er fx de hurtigt drivende jagthunde, de
bruger udelukkende øjne når de jager, men man er jo nødt til at generalisere
lidt for ellers bliver man jo ikke færdig med at skrive sit ind læg i år
hvis man skal beskrive mere end 1000 hunderacer eller bare de mest gængse
af de ca 150 vi har herhjemme.

Fra : Battlefield´s

Dato : 22-06-04 09:41

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

Hej Punish

> det gælder bare ikke alle racer stadig !!> (klip)

Det er rigtigt, Mynder f.eks. jager med øjnene, deres næse er slet ikke så
god som andre racer. Og f.eks. Blodhunden har en bedre næse end de fleste.
Så ens er de bestemt ikke.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Pwh

Dato : 22-06-04 17:15

> [...]
> der gør tingene på andre måder, jeg kan godt blive lidt træt af at
> folk generaliserer og tror at alle hunderacer er ens bare fordi de har

Hold nu op med det pjat Punish og indrøm bare at Pluto er en mærkelig hund )

/Jens (hvis hunde har en utrolig god lugtesans)

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-04 17:24

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> Hold nu op med det pjat Punish og indrøm bare at Pluto er en mærkelig hund
)

Fniiiis - er jeg i øvrigt den eneste, der synes, det er helt vildt sjovt, at
Punish har døbt sin hund Pluto?

Karina,
der /godt/ ved, at det er derfor, Punish ikke vil sige, hvad hans hund
hedder - for den hedder nemlig rigtig Pluto

Fra : Pwh

Dato : 22-06-04 17:34

> Fniiiis - er jeg i øvrigt den eneste, der synes, det er helt vildt
> sjovt, at Punish har døbt sin hund Pluto?

Det er da et fint nok hundenavn, jeg kender faktisk ikke andre hunde
der hedder det, bortset fra Mickey mouse's )

> Karina,
> der /godt/ ved, at det er derfor, Punish ikke vil sige, hvad hans hund
> hedder - for den hedder nemlig rigtig Pluto

Det fortalte Punish mig nu pænt engang jeg spurgte ham, men det kan jo
værer han har fylt mig med løgn og den faktisk hedder Killer eller Brutalis )

/Jens (hvis hund Tyson der blev grinet meget af da han var lille pgr navnet)