Den respekterede leder.
Fra : shadow

Dato : 20-06-04 02:16

"Bare en hund",
er der mennesker, der siger.
Er det "bare", at et andet liv har sluttet sig til mit,
at en hale klapper i gulvet af glæde ved at høre min stemme,
at en snude fortroligt stikker sig ind i min hånd,
at to øjne røber mig verdener af tillid og hengivenhed?
(af Kaj Munk).

For at hunden skal respektere dig som leder, er det nødvendigt, at vide hvad
hunden forventer af en flokleder.
En hundeflok eller ulveflok forventer, at dens leder er dygtig, konsekvent,
autoritær, besindig samt venlig. Opfylder floklederen disse forventninger,
er det unødvendigt at slås for at beholde sit status som leder.

Dermed er det ikke sagt, at lederen aldrig korporligt straffer medlemmer af
flokken. Det sker at et af individerne ikke indordner sig flokkens regler. I
disse tilfælde træder flokkens leder til og sætter urostifteren på plads.
Dette gøres ved at lederen demonstrerer sin autoritet gennem dominans
positurer. Høj haleføring, stive ben, vægten på forbenene, rejste ører,
stirrende blik osv.. Er dette ikke nok, vil lederen gå over til mere eller
mindre korporlig afstraffelse. Altid så lidt som muligt, men så meget som
nødvendigt.

Dette bør en god hundeejer tage ved lære af. Vis hunden at du er dygtigere
end den, vis den, at du er konsekvent, autoritær men samtidig at du er
besindig og ikke mindst kærlig.

Din dygtighed kan du demonstrer gennem øvelse. Øvelser som du finder på og
styrer og som hunden syntes er sjove at udfører. Her er Agility velegnet,
Sporøvelser er også velegnet. Her får du mulighed for at tilrettevise hunden
når den fejler. For du ved præcist hvor sporet ligger.

At vise sin opfindsomhed og sin dygtighed en time om ugen er ikke nok, det
skal ske jævnligt. Ved at bruge din fantasi vil du opdage, at der er masser
af muligheder på de daglige lufte ture. Der er masser af "agility"
forhindringer på legepladser og i skoven. Hjemme er der mange muligheder.
Gem ting hunden skal finde, lav pakker den skal pakke ud, først finde så
pakke ud.

Lær hunden så tidligt som muligt at ét forbud skal overholdes. Her kan det
blive nødvendigt at bruge korporligt afstraffelse i form af at tage hunden i
nakken, for på den måde at lære hunden hvad en kommando for et forbud
betyder. Det er sjældent nødvendigt at tage hårdt. De fleste hunde kender
denne form for straf. Det har den lært af moderen. Har du først givet et
forbud skal det overholdes. Ikke noget med, nu er der lige noget jeg skal se
i TV, så lad den bare så har jeg fred så læge.

Din besindighed viser du ved, aldrig at straffe uden at det er velovervejet.
Aldrig straffe i hysteri Aldrig at give forbud der ikke er nødvendige -
hvorfor, skal hunden absolut ligge i et hjørne. Der sker jo ikke noget ved
at den går rundt.
En nem autoritet øvelse, der samtidig giver god kontakt til hunden, er den
jeg kalder, at spørge om lov. Jo tidligere hunden lære dette jo bedre.

Så snart hunden har vænnet sig til linen, kan man træne denne øvelse. Sæt
linen på hunden og gå til døre. Åben den, og hold fast i linen og vær ellers
neutral, sig ikke noget til hunden men lad den blot forsøge at gå ud. Efter
et stykke tid vil hunden kikke op på dig og nu giver du den lov til at gå
ud. Du slækker linen og giver hunden en kommando. Den samme kommando hver
gang.
På de daglige ture gør du det samme. Hver gang hunden stopper står du stille
og holder i linen. Når hunden ser op på dig slækker du linen og giver hunden
lov til at gå frem. Ligeså når du krydser gaden.

Gennemføre du dette konsekvent, får du en hund der ofte kikker på dig for at
få accept fra dig. Den har lært at det er dig der bestemmer og at det er
nødvendigt at holde øje med dig. Dette gør livet nemmere for dig og det gør
det nemmere at træne hunden.

Tilsammen vil dette gøre, at hunden ønsker at være hos dig. Den vil komme
når du kalder, for du har sikkert fundet på noget sjovt i skal lave. Den vil
overholde dine forbud. Dermed har du en lydig hund. For du er respekteret
som leder.

--
M.V.H
Jimmy