Klyngeanalyse
Fra : Dennis C

Dato : 19-06-04 19:28

Hej NG

Er i tvivl om det er off-topic, men tager en chance, da I jo behandler
en del matematiske spørgsmål.

Jeg er ved at foretage en klyngeanalyse vha. SPSS, og er i tvivl om,
hvordan jeg bedst kan fastlægge antallet af klynger.

Har læst at en god værdi at arbejde med er BIC (Bayesian Information
Criterion) som man kan få frem i SPSS vha. Twostep cluster analysis.
Mit problem er dog, hvordan man skal fortolke BIC.

Er der nogle, der har benyttet BIC, som kan forklare mig, hvordan jeg
kan bruge den til at vurdere antallet af klynger.

mvh
Dennis

Fra : Thanks Fresh Prime S~

Dato : 20-06-04 12:15

"Dennis C" <ikke@oplyst_pga_spam.dk> wrote in message
> [...]

> Er der nogle, der har benyttet BIC, som kan forklare mig, hvordan jeg
> kan bruge den til at vurdere antallet af klynger.

Hejsa.

Jeg har ikke benyttet BIC til præcis det du beskriver men til lignende
modelselektion.

Man udregner BIC for en række modeller, i dit tilfælde med forskellige antal
klynger, og vælger så den model med laveste BIC værdi. For eksempel:

Antal klynger 1 2 3 4 5
BIC -800 -820 -850 -840 -830

Her vurderes altså modellen med 3 klynger at være den bedste.

Håber det fik dig videre.

Kasper