"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:AhIBc.15657$Vf.894958@news000.worldonline.dk...
> Jacob wrote:
>
> >> motivationen er altafgørende ;) bemærk hvad der interesserer ham,
> >> uanset om
> >> det er ko og kylling eller om det er ET, og brug det til at motivere
> > ham....
> >> men derudover.... lad være med at presse ham.... han skal have LYST
> >> til at lære, og synes det er skægt.... ellers bliver det en sur
> >> pligt og dem er der ingen der gider ;)
> >
> > Det har du ret i, men det er svært når klasselæreren siger, at han er
> > så langt bagefter at hendes undervisning i 3. klasse ikke vil "ramme"
> > ham!!!
>
> hmmm.... ej det er bestemt ikke fedt.....
> har hun overvejet om hun måske bør overveje at tilpasse undervisningen til
> eleverne og ikek til hende ;)
Ja, det ville være ønskeligt
> min fornemmelse er klart at børn i 3 klasse ligger MEGET forskelligt i
> nivau... og det generelt er drengene der er længst bagud....
Ja, og det er det som beroliger mig - det skal nok komme..
> jeg var selv meget overrasket over hvor hurtigt min søn lærte at læse da
han
> først havde været igennem de intensive læsekurser hans lærere arrangerede
i
> første halvår af 3.klasse....
> pludselig gik han fra at ligge i bunden til nu at ligge i toppen af
> klassen....
Nøjagtig ligesådan var det med vores 12 årige pige - det kom også overnight
og pludselig skulle alle Harry Potter bøgerne læses.
han har altid været stærk matematisk, men i dansk haltede
> han...... og så pludselig gik det bare meget meget stærkt......
>
> jeg har et par småting jeg er kommet til at tænke på at i kan prøve med
> ham....
> læs med ham..... lav en aftale om at i læser en lille historie hver dag
(på
> hans nivau, eller måske endda lidt lettere feks pixibøger)
Det er netop lykkedes at overbevise ham om at det er en god ide. Så i går
fik han læst lidt småbøger og kom endda selv og spurgte om vi ikke lige
skulle læse en mere.
aftal med ham at
> du (eller din kone) læser den højt igennem med ham, og han læser med....
og
> dagen efter skal han så læse den højt for dig/din kone..... vælg den af
jer
> der har den største tålmodighed med ham :)
> forklar ham at det er vigtigt at i gør det, også selvom han har ferie....
> fortæl ham evt om fordelene..... at han selv kan læse underteksterne på
den
> nye harry potter film (et kæmpehit herhjemme*G*), og når spiderman 2
kommer
> vil han også kunne læse teksterne på den.....
>
> giv ham lidt udfordringer dagligt.... ikke noget vildt, men småting der
> falder naturligt.... som feks hvis han spørger hvordan noget staves, så
> spørg ham hvordan han tror det skal staves.... eller bed ham læse/stave
> navnet på en pose slik, en pose sukker eller et eller andet nemt og
> ligegyldigt ;) og brug tiden på at hjælpe ham hvis det går galt ;)
>
> udnyt enhver chance han giver jer for at lære ham lidt..... så snart han
> åbner op for at lære, så træk tiden ud af kalenderen og sæt jer sammen med
> ham og udnyt det...... brug det som en måde at bruge tid sammen på.....
> smid jer feks i haven med en bog ( en god bog han gider høre og læse med
> i.... harry potter feks*G*) læg jer side om side og lad ham læse med....
> spørg ham indimellem (uden pres) om han ikke kan prøve at læse et let ord
> for dig...... og lad være med at blive irriteret hvis det ikke lige
> interesserer ham der ;)
>
> > Hun anbefaler at han går 2. om (så er hun jo også fri for ham)
>
> noget siger mig at i måske ikke harmonerer så godt med den lærerinde, kan
> det passe??
> kunne det evt være en fordel at få ham flyttet til en anden linie på samme
> skole?
>
> > mens læsekonsulenten siger, at han er fornuftigt med. Og samlet siger
> > de at det er vores beslutning. !!
>
> hvis læsekonsulenten siger det, så ville jeg stole på det.... hun har
større
> belæg for at vurdere det.... men som jane også siger kan det være en
fordel
> at kigge på hvordan han fungerer socialt i klassen..... kik på om han nemt
> distraheres, om han trives og har venner
Han har masser af venner - trives godt.
, på samspillet mellem ham og
> lærerinden....
hun er kontant - og det er nødvendigt - ellers løber han om hjørner med
hende. Det havde vi store problemer med på den anden skole.
> vurder om i synes han er bedst tjent med at blive i klassen,'
Det er det vi synes er bedst for ham.
> eller om det bare er fordi i synes det er "synd" at han går et år om.....
> jeg vil dog sige hellere tage et år om nu, end at skulle gøre det om et år
> eller to.... HVIS det er nødvendigt....
>
> > Men jeg tror personligt at vi ikke skal fokusere så voldsomt på hvor
> > god han er til at læse. Jeg var selv er sløv læser på det tidspunkt -
> > men jeg har da klaret mig fint.
>
> det gør de fleste jo...... som jeg sagde sidst, motivationen skal nok
komme
> lige så snart han ser fordelene i det..... nogle er bare lidt langsommere
> end andre ;)
Ja, heldigvis er vi ikke ens -
Tak for indlægget
MVH Jacob
>
> --
> Knus, Sabina
> Bemærk: vi holder oprydnings salg:
>
http://www.autohenter.dk/flyttesalg/index.html#row12
>
>