Epilepsi
Fra : Poul Frederiksen

Dato : 19-06-04 07:43

Hej vi har en 5 år gammel Cavalier King Charles hanhund, der har haft 5-6
gange Epileptiske anfald der vare 3-5 min., er der nogen der ved noget om
det, hvad det skyldes, og hvad man kan gøre, det er jo ret ubehagelig både
for hunden og os. De kommer sommetider når han er ophidset over et eller
andet.
På forhånd tak.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-06-04 09:23

"Poul Frederiksen" <stor@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for hunden og os. De kommer sommetider når han er ophidset over et eller

Hej Poul

Det er jo noget i hjernen, som pludseligt kammer over, og i grove træk,
kendes der vel ingen kur mod det. Men det kan undertrykkes medicinsk, så
hunden kan leve næsten normalt. Ophidselse eller opstemthed, kan sommetider
forårsage anfald. Man kan så trøste sig med, at de kloge påstår, at det er
værre for dem som ser på, end for den som har dem. Vi må jo så bare håbe,
at de har ret.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 10:35

> [...]
> for hunden og os. De kommer sommetider når han er ophidset over et eller

Vores hund havde for nylig, et mindre epilepsi anfald. Ingen kramper, kun en
masse savlen.
Hun blev behandlet med Fenemal. Vi fik også noget binyrebarkhormon med til
hende, men det skulle vi kun bruge, hvis vi ikke mente hun var helt sig selv
endnu dagen efter. Det var hun dog, så vi undlod, at bruge det, også fordi
hun er overvægtig og det gør hunden enormt sulten.

Vores hund har større tendens til, at få epilepsi, fordi hun havde
hjernehindebetændelse sidste år. Ellers er det jo noget, som kan ramme alle
hunde.
Vores dyrlæge sagde engang, at jo ældre hunden er, når epilepsien kommer,
des mindre hyppige skulle anfaldende være og kan behandles forebyggende,
hvis nødvendigt. Hvis det derimod er en meget ung hund, vil anfaldende
sandsynligvis komme så ofte, at det kan blive nødvendigt, at lade hunden få
fred.

Du kan læse mere om epilepsi her:

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_epilepsi_stanley.html

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Helstrup

Dato : 19-06-04 10:43

Hej.

Har selv haft en hund med epileptiske anfald.

Du skal gå til din dyrelæge og der vil du sikkert få nogle piller med navnet
fenimal, som man givet til gravide kvinder, ja men den er god nok og det
virker.

Fra : shadow

Dato : 20-06-04 01:13

> [...]
> for hunden og os. De kommer sommetider når han er ophidset over et eller

Hej Poul
Dette er en kronisk hjernelidelse, hvor man ikke kender årsagsforholdene.
Det er velkendt, at lidelsen er arvelig.

Symptomerne er anfald, hvor der forbigående er en unormal hjernefunktion.
Anfaldene kan fra hund til hund være meget forskellige. Nogle hunde har kun
let muskelsitren, når de har anfald, hvorimod andre har deciderede kramper,
som kan blive så voldsomme, at de mister bevidstheden. De helt lette
tilfælde af epilepsi kan vise sig som en anfaldsvis savlen.
Epilepsi optræder oftest hos unge dyr på 2-5 år, uden at der kan påvises
nogen sygdom. Drejer det sig om ældre hunde, der pludselig får et epileptisk
anfald, er det ofte en sygdom i hjernen (svulst), der kan være udløsende. Da
sygdomme i bugspytkirflen, levere og, hjertet kan give epilepsilign.
kramper, bør en hund, der første gang får et epileptisk anfald, have en
grundig undersøgelse. Finder man ikke noget unormalt regnes diagnosen for at
være epilepsi. Man stiller altså diagnosen ud fra en slags
udelukkelsesmetode.
Har en hund kun et enkelt anfald om året giver man ingen behandling. Men
kommer anfaldene hyppigt, giver man krampedæmpende medicin. Man anvender
oftest stoffet fenemal. Da optagelsen af dette stof varierer fra hund til
hund, er det vigtigt, at man checker blodet for indholdet af fenemal et
stykke tid efter behandlingen er startet, da man ellers nemt kan komme til
at underdosere, og så opnår man ikke den ønskede virkning.
Det er vigtigt for ejeren at acceptere, at man ikke kan give den epileptiske
hund en 100 procent effektiv behandling. Man kan altså ikke helt undgå
anfald trods medicin. Kommer der anfald trods behandling, vil de dog typisk
være mindre voldsomme, og frem for alt langtfra så hyppige.
Man mener at visse former for stress kan udløse et epileptisk anfald, og i
den sammenhæng skal man altid tænke på de hormonelle svingninger, der kan
være en stressfaktor. Derfor anbefales det, at epileptiske hunde
neutraliseres.

--
M.V.H
Jimmy

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-06-04 08:34

> [...]
>den sammenhæng skal man altid tænke på de hormonelle svingninger, der kan
>være en stressfaktor. Derfor anbefales det, at epileptiske hunde

Jeg har også haft hund med epilepsi og du har ret i hvad du har
skrevet, jeg kan tilføje at jeg fk at vide på landbohøjskolen at 60%
af alle hunde med epilepsi bliver aflivede de fleste af dem i
indkøringsfacen med fenemal, det kan være ret slemt at vænne hunden
til medicinen, og finde den rette dosis min hund havde det ikke rart
de ca 4 uger og jeg forstår godt hvorfor nogle vælger at lade hunden
aflive der, min hund pev meget af tiden i starten da han skulle vænne
sig til medicinen og havde balanceproblemer, men kom over det og
vænnede sig til det, men så kan der ske det at medicinen trods
blodprøver osv holder op med at virke, og så kommer der ophopede
andfald, det hedder noget på latin jeg ikke kan huske men hvis man når
dertil er der kun en vej og det er aflivning

og at kastrere hunden andbefales af nogle læger, men som jeg fik at
vide så hjælper det kun hvis andfaldene bliver udløst af sexuel
frustration

epilepsi opstår enten ved et slag imod hovedet eller også er det
argeligt

fordi ens hund får de lette andfald kan man ikke regne med at den
altid får lette andfald "desværre" det kan udvikle sig meget voldsomt
, og ingen tvivl om at det gør ondt på hunden, nogle hunde bliver
opmærksomhedssøgende kort før et andfald, andre bliver nervøse og går
vileløst rundt, andre igen kommer det pludseligt, og mange andfald
kommer efter at de har stressede lagt sig til at sove og så kommer det
lige når de vågner

den angst de kan få efter et andfald kan vise sig på forskellige
måder, nogle viser simpelthen bare angst, andre bliver agrasive pga
angst og smerter

hvis man har en hund der bliver agrasiv skal man lade den være alene
til det er gået over, som jeg fik at vide første gang man kan ikke
regne med at det er ens egen hund længere efter et andfald, der kan gå
noget tid før den kan kende sin ejer igen, den kan få halusinationer
og tro at man er en anden end man er

alt efter hvilken race man har skal man bedømme farligheden af det, og
måske lige tænke over det en ekstra gang hvis man har børn ! man skal
huske på at ens hund faktisk har fået en sindsygdom som kan dukke op
pludselig og så er den mere eller mindre utilregnelig

alt after hvilket overskud man har til at have en syg hund, det kan
være ret hårdt! så skal man vudere om det er rimmeligt overfor en selv
og ikke mindst om det er rimmeligt overfor hunden

fenemal er absolut ingen vidundermedicin ! og den skal gives præcist
samme tid hver dag ! meget vigtigt ! for ellers kan man udløse de
ophopede andfald, og det er ikke rart, som sagt kan de komme aligevel,
men er man først startet på fenemalen stopper man ikke bare igen,
nogle kan trappe ned, men det er der også en rissiko ved ! en god
dyrlæge vil forklare alle de dårlige ting der er ved fenemal også
efter min mening !

nå det lydder måske ikke så rart det jeg har skrevet men så ved du
hvordan det også kan gå, nogle har hunde med epilepsi hvor de kun får
lette andfald og hunden lever et fint liv men det er kun de 40% der
klarer den godt og det er klart at man satser på at lige præcis ens
egen hund er en af de 40% det gjorde jeg også men sådan skulle det
ikke gå desværre, jeg har lært meget af det, og jeg ved med mig selv
at hvis jeg en dag får en hund der får bare et enkelt andfald så vil
jeg ligemeget hvor svært det er køre direkte til dyrlægen og få den
aflivet, jeg regner absolut ikke med at det er et råd nogle vil følge
fordi jeg skriver det, men jeg ved hvor slemt det kan være for hund
"og ejer" og så vil jeg heller ehave det overstået med det samme
istedet for at trække pinen ud, men det er bare min mening.

held og lykke

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-06-04 08:46

On Sat, 19 Jun 2004 08:43:18 +0200, "Poul Frederiksen" <stor@jyde.dk>
wrote:

> [...]
>for hunden og os. De kommer sommetider når han er ophidset over et eller

nå ja foresten der er noget du kan gøre, find ud af om det kommer pga
sexuel stress, hvis det gør det kan en kastration måske hjælpe, men
hvis det ikke er det, så kan kastrationen måske stresse den så meget
at det resulterer i endnu flere andfald, det var hvad jeg fik at vide
på landbohøjskolen med min han blev ikke kastreret da det ikke kom pga
sexuelt stress, ellers skal du selvfølgelig undgå alt stress og lade
hunden få et liv der er ensartet faste steder i går hver dag samme
ritualer om morgenen osv så hunden føler sig tryg altid og aldrig
bliver spændt eller ophidset, det tror jeg at er det bedste man kan
gøre

tjek eventuelt dit tørfodder hvad det indeholder helst ingen
farvestoffer eller biprodukter, det er ikke helt bevist at det kan
komme pga det men nogle læger snakker om det

nogle snakker om at du skal fjerne gamle computerskærme den kan kigge
på, skifte dine lysstofrør og glimttændere til helt nye helst undgå
dem

du må ikke lade hunden lege vildt med andre hunde og slet ikke med
tæver der er i løbetid da det kan udløse andfald efter den har vilet
sig

og når andfaldet kommer og hvis den altså ikke bliver agrasiv efter
det så vær afslappet og trøst hunden hvis den vil det, men vis ikke at
du er eller har været nervøs det er meget vigtigt at du ikke viser det
da det smitter meget af på hunden

hav altid friskt vand til hunden efter et andfald, aksepter hvis den
ikke spiser noget et stykke tid efter og er desorinteret