Blodsukker der SKULLE ned
Fra : M&M's mor

Dato : 18-06-04 19:36

Opfølgning: blodsukker målt til 7.6 hvilket er .6 for højt
Har fået èen ekstra chance for at få det ned under 7.0 mandag morgen, så jeg
kæmper videre med de mange gode råd jeg har fået indtil nu. Har lige erfaret
at gulerødder (som én havde anbefalet mig at spise en masse af) ikke var den
bedste idé...*blypz*

Hilsen M&M's mor

Fra : Sorgenfri

Dato : 19-06-04 10:31

M&M's mor wrote:
> [...]
> Har lige erfaret at gulerødder (som én havde anbefalet mig at spise
> en masse af) ikke var den bedste idé...*blypz*

Nu ved jeg ikke, om det er rå eller kogte gulerødder, du taler om, men /rå/
gulerødder kan altså ikke have dårlig indvirkning på dit blodsukker. Det må
skyldes andre omstændigheder.
Hvis dit blodsukker kun er marginalt forhøjet, hvilket det ser ud til, så
husk lige, at motion og vægttab kan have en bemærkelsesværdig indflydelse på
blodsukkerbalancen.
Har du evt. hørt om "motion på recept"?

Det handler jo i øvrigt ikke om, hvad du kan få dit blodsukker ned på lige
op til en enkelt måling, men om hvor højt niveauet generelt ligger. Du
vinder intet ved fx at faste dig igennem en blodprøvetagning ...
Det er langt bedre at få en diagnose, som man så kan (be)handle på, end at
gå med et for dig selv og lægen skjult sundhedsproblem i længere tid!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-04 12:02

Sorgenfri wrote:

> Nu ved jeg ikke, om det er rå eller kogte gulerødder, du taler om, men /rå/
> gulerødder kan altså ikke have dårlig indvirkning på dit blodsukker. Det må
> skyldes andre omstændigheder.

Der er også kulhydrater i rå gulerødder (5,4 gram per 100 gram). Men du
har ret i, at gulerødder påvirker blodsukkeret forskelligt alt efter, om
de er rå eller kogte. Men selv som rå kan de godt påvirke blodsukkeret i
mærkbar grad, afhængig af hvor mange man spiser.

Heidi, havde du haft bedre tid, kunne du have eksperimenteret lidt med,
hvor hurtigt blodsukkeret falder, og hvor meget det falder, efter du har
spist. Du kan reelt opnå et lavere blodsukker end som fastende, hvis du
spiser hurtige kulhydrater og får målt blodsukkeret på det rette
tidspunkt. Når insulinen har taget kål på de indtagne kulhydrater er det
nemlig meget normalt, at blodsukkeret kortvarigt falder til lavere punkt
end udgangspunktet. Men du er nok bedst stillet med at møde op fastende,
måske efter en lille og ikke alt for rask gåtur.

Sorgenfri, jeg skriver udelukkende ovenstående råd til Heidi, fordi hun
tidligere har givet udtryk for en fornuftig holdning til en evt.
diagnose på diabetes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : M&M's mor

Dato : 19-06-04 13:10

<klip> Der er også kulhydrater i rå gulerødder (5,4 gram per 100 gram). Men
> [...]
> de er rå eller kogte. Men selv som rå kan de godt påvirke blodsukkeret i
> mærkbar grad, afhængig af hvor mange man spiser.

Jeg spiste ret mange, vel omkring 1 kg om dagen.

> [...]
> end udgangspunktet. Men du er nok bedst stillet med at møde op fastende,
> måske efter en lille og ikke alt for rask gåtur.

Ok, tak for tippet med gåturen. Sidst havde jeg spænet en lang tur og det
var måske heller ike så smart?

Når hurlumhejen er overstået vil jeg så lige kikke lidt på hvordan jeg
reagerer på forskellige ting, jeg vidste ikke at det faldt, som du
beskriver...

</klip> Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-04 14:00

M&M's mor wrote:

> Ok, tak for tippet med gåturen. Sidst havde jeg spænet en lang tur og det
> var måske heller ike så smart?

Normalt ryger blodsukkeret ned i forbindelse med motion, men i nogle
tilfælde, falder det så meget, så der - som Tina tidligere har skrevet -
frigives kulhydratlagre fra leveren, og så stiger blodsukkeret i stedet.
Jeg fik et mindre chok, da jeg målte blodsukkeret efter min første
løbetur efter at have fået konstateret diabetes. På langt sigt er motion
dog godt for blodsukkeret, også selvom det skulle stige kortvarigt efter
motionen.

Jeg ved ikke, hvordan din krop reagerer på motion, derfor rådet om en
let gåtur, så blodsukkeret falder, men så det ikke falder så meget, at
det risikerer at stige lige op til din måling.

> Når hurlumhejen er overstået vil jeg så lige kikke lidt på hvordan jeg
> reagerer på forskellige ting, jeg vidste ikke at det faldt, som du
> beskriver...

Det er ikke noget, du normalt har brug for at vide, så du kan roligt
spare de dyre blodsukkermålinger til hvis du en dag skal i behandling.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : M&M's mor

Dato : 19-06-04 13:07

<klip> Nu ved jeg ikke, om det er rå eller kogte gulerødder, du taler om,
men /rå/
> gulerødder kan altså ikke have dårlig indvirkning på dit blodsukker. Det

> skyldes andre omstændigheder.

Det var rå..

> [...]
> husk lige, at motion og vægttab kan have en bemærkelsesværdig indflydelse

Jep :)

> [...]
> Det er langt bedre at få en diagnose, som man så kan (be)handle på, end at
> gå med et for dig selv og lægen skjult sundhedsproblem i længere tid!

Yes, det er jeg helt klar over, men lige nu og her er det ekstremt vigtigt
for mig i forbindelse med en livslang drøm, der kun kan gå i opfyldelse hvis
jeg ikke har "unormale" tal...
På sigt er jeg klar over konsekvenser, indsatsområder og har fået mange
glimrende råd om fremtiden :))

Så det er altså ikke fordi jeg fornægter noget, men lige nu og her har jeg
altså brug for et lavere tal, derfor har jeg motioneret og spist efter de
råd jeg har fået, dvs. nul sukker (Pepsi, slik, mv) ingen hvidt brød, en
masse grøntsager (nu uden gulerødder og ærter) ingen ris, pasta og
kartofler....
Iøvrigt har jeg fået et noget bedre forhold til min mave siden jeg lagde
madvanerne om, så det er jo en dejlig sidegevinst, når man nu må give afsavn
på sine livretter......

vh M&M's mor Heidi

Fra : Sorgenfri

Dato : 21-06-04 08:08

M&M's mor wrote:
> <klip> Nu ved jeg ikke, om det er rå eller kogte gulerødder, du taler
> om, men /rå/
>
> Det var rå..

Så kan jeg kun sige, at det i den grad undrer mig, hvis det er gulerødderne,
der giver dig blodsukkerstigning.

> Jep :)

Jeg tror desværre ikke, det er nok bare at have /hørt/ om det. Man skal vist
også /træne/ igennem

> Yes, det er jeg helt klar over, men lige nu og her er det ekstremt
> vigtigt for mig i forbindelse med en livslang drøm, der kun kan gå i
> opfyldelse hvis jeg ikke har "unormale" tal...

Man bliver helt nysgerrig. Vil det sige, at blodprøven tages, for at du
forhåbentligt kan få et pænt tal "sort på hvidt", og så må den
sundhedsmæssige side af sagen evt. tages op på et senere tidspunkt? Det er
da næsten lettere at bestikke laboranten.

> På sigt er jeg klar over konsekvenser, indsatsområder og har fået
> mange glimrende råd om fremtiden :))

Godt, det håber jeg.

Mvh. Sorgenfri

Fra : M&M's mor

Dato : 21-06-04 12:13

<klip>
> Så kan jeg kun sige, at det i den grad undrer mig, hvis det er
gulerødderne,
> der giver dig blodsukkerstigning.

Ikke kun det, men at som grønsag er gulerødder i gruppen med dem der
indeholder meget sukker, modsat blomkål f.eks.

> [...]
> sundhedsmæssige side af sagen evt. tages op på et senere tidspunkt? Det er
> da næsten lettere at bestikke laboranten.

Jeg har sørme motioneret så jeg stort set kunne stille op til OL i samtlige
disipliner (ok, lidt overdrevet men...)
og spist meget grønsag-agtigt, kål, fisk, kylling under skind, havregrød
uden noget udover det er kogt i vand, groft brød uden noget, og drukket vand
og vand og vand.

Jeg går ikke ind for bestikkelse, men det havde været nemmere *G*

"Desværre" nåede jeg målet....men så rykkede de det, dvs. -de havde sagt
blodsukkeret skulle være under 7.0 og jeg fik det målt her til morgen til
6.8 og blev stjerneglad, hvorefter jeg fik at vide at de ville have tallet
under 6.0
Pis! og unfair, men eftersom det er dem der bestemmer, kan jeg intet
gøre...*hulk*

Men tak for gode råd og opbakning, jeg vil nu gå i gang med at holde tallet
stabilt under 7 gennem videre motion og kost...

Mange hilsner fra M&M's mor Heidi

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-04 12:56

M&M's mor wrote:

> Pis! og unfair, men eftersom det er dem der bestemmer, kan jeg intet
> gøre...*hulk*

Jeg er stadig nysgerrig, hvor/hvorfor man har sådan et krav. Du kan ikke
fortælle noget mere uden at fortælle for meget? Ked af, at din drøm blev
smadret, men du kan så trøste dig med, at blodsukkeret trods alt ikke er
så højt, at du skal i behandling for det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : M&M's mor

Dato : 21-06-04 15:51

<klip>
< men du kan så trøste dig med, at blodsukkeret trods alt ikke er
> så højt, at du skal i behandling for det.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
</*klip>

Ja, det har du da ret i *smil*