Hvornår er hvalpen renlig - og hvad g
Fra : Allan

Dato : 18-06-04 17:52

Hej,

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Labrador tæve, der i dag
er 11 uger (vores gamle Labrador-han døde i påsken)

De første 5 dage var vi hjemme ved den - havde taget fri - og trænede
stille og roligt med at være alene. Det går fint, dog er der en ting
der ikke er helt godt - den er begyndt at æde i væggen (gipsplader med
glasvæv) og det vil jeg meget meget gerne undgå. Men hvordan ? Den har
alt i legetøj og tygge-ting. Jeg læste et indlæg hvor nogen foreslog
at komme søde ting på pinde, så de blev ekstra interssante at tygge i
? Jeg gør måske en fejl, for jeg leger meget med den om morgenen, da
jeg troede den skulle stimuleres så den kunne slappe af når den blev
alene ?

Et andet spørgsmål er, hvor lang tid kan man ca forvente der går før
den selv begynder at give tegn til at den gerne vil ud og tisse ? Vi
tager den ud når den har spist, leget, sovet, og mange gange imellem.
Den er også dygtig til at tisse når vi kommer ud og vi siger "tis så"
og bliver glad for rosen bagefter. Men den viser altså ikke nogen som
helst tegn på at den skal ud på græsset endnu, hvis vi ikke selv tager
den derud (så ind imellen sætter den sig bare ned og gør det indenfor
- hvor jeg siger "nej" tager den op mens den er i gang, tager den ud i
haven , og roser derude når den gør det igen). Jeg læste et sted, at
hvis man var HJEMME hele tiden, kunne man være heldig at den blev
renlig på 2 uger, og det er vi selvfølgelig ikke. Den er alene fra kl
6:30 til 15:00, men måske jeg ikke får den renlig før i min
sommerferie der starter om 3 uger ?

på forhånd tak
Allan

Fra : Holm

Dato : 18-06-04 19:32

"Allan" <allank@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Labrador tæve, der i dag
> er 11 uger (vores gamle Labrador-han døde i påsken)

Hej Allan
Tillykke med den nye hund .

> [...]
> ? Jeg gør måske en fejl, for jeg leger meget med den om morgenen, da
> jeg troede den skulle stimuleres så den kunne slappe af når den blev

Mange gør netop den fejl , leger med hunden inden den skal være alene.
På den måde får man hunden kørt noget op i tempo , og så kan den have
sværere ved at falde til ro igen .
Vil man gøre en hund træt , skal man give den opgaver som den skal bruge
hjernen til.
Hunde bliver ikke trætte af feks en løbetur ved cyklen , boldleg...osv
....men får faktisk mere energi af det ...lav næsearbejde og lad den løse
opgaver hvor den skal tænke .

Klip.

Den er alene fra kl
> 6:30 til 15:00, men måske jeg ikke får den renlig før i min
> sommerferie der starter om 3 uger ?

Jeg synes faktisk det er meget synd at den er så længe alene .
Jeg ville bestemt have ventet med at få en hvalp til jeg havde fri i længere
tid .

Jeg kan ikke sige det tit nok , hunde er flokdyr og de lider når de
efterlades alene !
At lade så lille en hvalp være alene så længe er ikke godt .
Derfor er den også allerede begyndt at bide i væggen ,...

Det er ligeledes vidt forskelligt hvornår og hvor hurtigt hvalpe bliver
renlige , men du gør ihvertfald det rigtige med at rose når den gør det
udenfor ...

Hav tålmodighed !!!

mange hilsener Holm

Fra : Pwh

Dato : 18-06-04 21:12

> Jeg synes faktisk det er meget synd at den er så længe alene .
> Jeg ville bestemt have ventet med at få en hvalp til jeg havde fri i
> længere tid .

Enig, det burde have været planlagt bedre.

> Jeg kan ikke sige det tit nok , hunde er flokdyr og de lider når de
> efterlades alene !

På et tidspunkt skal de fleste jo lærer det, men 5 dages træning, og så
værer alene over 8 timer, det er altså at bede om at få problemer.
Med Tyson holdt jeg fri 4 uger, startede 2 uger på 1/2 tid, og i en lang
periode tog jeg hjem i min frokost og var sammen med ham.
Idag kan han så værer alene i op til 12 timer uden probs.
Angel som jeg næsten lige har fået, har jo Tyson som selskab og der
har ikke været nogle probs med at jeg har været væk 8 timer.
Men jeg holdt da fri 3 uger sammen med hende før jeg startede på arbejde igen.

> At lade så lille en hvalp være alene så længe er ikke godt .
> Derfor er den også allerede begyndt at bide i væggen ,...

Lidt hærværk må man nok værer indstillet på under alle omstændigheder )
Belært af erfaringerne med Tyson har jeg ladet nogle gamle blade ligge fremme
som hun i princippet godt må ødelægge, hun har ligesom Tyson havde, en forkærlig
for at splitte sådan nogle blade i 1000 stumper )

> Det er ligeledes vidt forskelligt hvornår og hvor hurtigt hvalpe
> bliver renlige , men du gør ihvertfald det rigtige med at rose når
> den gør det udenfor ...

Tyson var 100% renlig efter 4 dage, Angel kan stadig finde på at tisse
indenfor, hun er nu 12 uger, det er mest når jeg er på arbejde eller hvis det regner.
Man kan jo ikke forlange at sådan en lille pige skal gå ud og blive våd i haven bare for at tisse )

> Hav tålmodighed !!!

Eller endnu bedre, fremskynd eller forlæng din ferie med det samme.

/Jens

Fra : EnjoyNews

Dato : 18-06-04 23:49

> Et andet spørgsmål er, hvor lang tid kan man ca forvente der går før
> den selv begynder at give tegn til at den gerne vil ud og tisse ?

Vi har selv en hvalp på 10 uger som ikke er renlig endnu, heller ikke selvom
vi har en anden hvalp på 10 mdr som er renlig og som hun kan følge.. der
sker uheld..
En god idé inden man bærer hvalpen ud efter leg osv er at "vuffe" selv inden
man åbner døren.. så vil hvalpen lære at når der vuffes ved døren går den
op... på magisk vis

Kh Heidi

Fra : Karina

Dato : 21-06-04 14:17

>Et andet spørgsmål er, hvor lang tid kan man ca forvente >der går før
>den selv begynder at give tegn til at den gerne vil ud og >tisse ?

Hejsa

Jeg fik at vide af dyrlægen, at en hvalp først kan holde sig ( altså rent
fysisk ) når de er ved 4 mdrs alderen.
Min hund blev først renlig da han var godt 7 mdr. Det var først der han
begyndte at sige til når han skulle ud.

Men hvis man vil lære sin hun ikke at tisse indenfor, er det et godt trick
at løfte dens forben når den begynder mens man siger et bestemt NEJ.
Derefter tager man den ud og går rundt indtil den har tisset og roser den
meget når det sker.

Venlig hilsen

Karina

Fra : EnjoyNews

Dato : 21-06-04 21:28

Hej Karina

Jeg er da lidt nysgerrig idet du skriver med at løfte hvalpens forben.. er
det ikke nok at sige nej og så tage den med ud ?

Kh Heidi

Fra : Karina

Dato : 22-06-04 05:19

>Jeg er da lidt nysgerrig idet du skriver med at løfte >hvalpens forben.. er
>det ikke nok at sige nej og så tage den med ud ?

Hej Heidi

Det var ikke nok for os bare at sige NEJ. Det var han helt ligeglad med.
Vi fik så at vide at vi skulle løfte forbenene samtidig med at sige nej. De
holder automatisk op med at tisse når benene bliver løftet.
Det har virket
På den måde har man også chance for at minimere tisse pletten.

Mange hilsner

Karina

Fra : EnjoyNews

Dato : 22-06-04 09:52

Hej Karina

Tak for svaret.. ja vi har jo selv en lille hvalp.. på dog kun 11 uger.. men
hun tisser hvor HUN vil, også uden at reagere på NEJ ) så vi vil da lige
prøve dit trick og se om det ikke skulle virker herhjemme også

Mange hilsner

Fra : MGA

Dato : 22-06-04 12:33

Hvad med at have godbidder i lommen og give ham en når han tisser og skider
udenfor? Det har hjulpet os. Hun kan jo ikke holde sig før hun er 14 uger,
men hun er godt klar over fordelen ved at gøre det udenfor.

Mette