MS Windows
briani 27239
Winword 2000 får CPU'en op på 100%
Fra : Toke Nørby

Dato : 18-06-04 10:18

Kære venner,

Jeg har Win XP-prof på en ret ny maskine ca. 1 år gammel med en 2.4
GHz Intel P, 512 Mb Ram med en 80 Gb HD.

Når jeg arbejder på et 600 siders word-dokument er CPU-forbruget
98-100 hele tiden. Hvordan kan det være og kan jeg få det ned?

Eller skal jeg lade "som ingenting" og blot redigere videre? Eller er
det "farligt" med et så stort CPU-brug?

Det hjælper ikke at dele dokumentet op i to og et andet dokument på
ca. 100 sider viser samme CPU-forbrug. Kun smådokumenter viser et
CPU-forbrug på 0-2%

På tilsyneladende alle andre programmer ligger forbruget på 0-2
procent i "hviletilstand".

På forhånd tak for hjælp!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-04 11:22

Toke Nørby skrev:

> Når jeg arbejder på et 600 siders word-dokument er CPU-forbruget
> 98-100 hele tiden. Hvordan kan det være og kan jeg få det ned?

Du kan muligvis finde noget brugbart info her:
http://support.microsoft.com/search/default.aspx?InCC_hdn=true&Catalog=LCID%3D1033%26CDID%3DEN-US-KB%26PRODLISTSRC%3DON&withinResults=&QuerySource=gASr_Query&Product=wrd20&Queryc=100+%25&Query=100+%25&KeywordType=ALL&maxResults=25&Titles=false&numDays=&InCC=on

--
Hilsen
Madsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-06-04 20:28

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>http://support.microsoft.com/search/default.aspx?InCC_hdn=true&Catalog=LCID%3D1033%26CDID%3DEN-US-KB%26PRODLISTSRC%3DON&withinResults=&QuerySource=gASr_Query&Product=wrd20&Queryc=100+%25&Query=100+%25&KeywordType=ALL&maxResults=25&Titles=false&numDays=&InCC=on

Tak, Thomas,
Ja her er problemet beskrevet, men løsningen er åbenbart ikke ligetil.
Jeg har 512 MB RAM, hvilket åbenbart skulle være "langt i overkanten"
til at kunne hjælpe. Den omtalte "Intel Power Monitor" software, som
muligvis kan afhjælpe problemet, kan jeg simpelthen ikke finde på
nettet?

Det ser ud til, at Microsoft har erkendt "problemet", men vil ikke
gøre noget ved det. Er det fordi det ikke er "farligt" for CPU'en,
monstro?

Hvis det ikke er "farligt", har jeg meget ringe lyst til at dele mit
dokument op i småbidder, da der er tale om et biografisk værk under
udarbejdelse.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-04 20:51

Toke Nørby skrev:

> Det ser ud til, at Microsoft har erkendt "problemet", men vil
> ikke gøre noget ved det. Er det fordi det ikke er "farligt"
> for CPU'en, monstro?

Det er ikke decideret farligt for CPU'en. Den burde kunne holde
til at køre på 100 %.

> Hvis det ikke er "farligt", har jeg meget ringe lyst til at
> dele mit dokument op i småbidder, da der er tale om et
> biografisk værk under udarbejdelse.

Har du overvejet at opgradere til en nyere version af Word?
Så vidt jeg ved, er problemet størst med Word 2000.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-06-04 21:19

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det er ikke decideret farligt for CPU'en. Den burde kunne holde
>til at køre på 100 %.

OK.

>Har du overvejet at opgradere til en nyere version af Word?
>Så vidt jeg ved, er problemet størst med Word 2000.

Ja, men har ikke fødselsdag endnu!, så en nyere version må vente lidt
- specielt hvis Word2000 ikke er farlig for CPU'en.

Tak for dine tips, Thomas!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-04 21:50

Toke Nørby skrev:

> Ja, men har ikke fødselsdag endnu!, så en nyere version må
> vente lidt - specielt hvis Word2000 ikke er farlig for CPU'en.

CPU'en bliver sikkert varmere når den løber med fuld knald, men
blæseren på CPU'en burde sørge for, at der ikke sker noget ved
det. Når Word resulterer i 100 % på CPU'en, er der ikke mange
ressourcer til andre kørende programmer, da de så bliver nødt
til at vente på ledig CPU-tid, men på den anden side, så ville
den opgave, du arbejder på i Word, tage længere tid at udføre,
hvis Word ikke brugte CPU'en 100 %, så jeg ville nu ikke bekymre
mig ret meget, hvis jeg var dig.

> Tak for dine tips, Thomas!

Det var så lidt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 19-06-04 08:05

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>CPU'en bliver sikkert varmere når den løber med fuld knald, men
>blæseren på CPU'en burde sørge for, at der ikke sker noget ved
>det.

Ja - og jeg mener at have hørt, at hvis blæseren ikke kan "følge med"
eller "står af", stopper maskinen uden at ødelægge CPU'en. Så langt er
jeg nu ikke nået endnu.

>Når Word resulterer i 100 % på CPU'en, er der ikke mange
>ressourcer til andre kørende programmer, da de så bliver nødt
>til at vente på ledig CPU-tid,

Men her siger Microsoft, at dette ikke er tilfældet, og man kan
faktisk ikke mærke, at Word får CPU'en til at bruge fuld tid - og den
forstår åbenbart at dele pænt med andre programmer alligevel.

>den opgave, du arbejder på i Word, tage længere tid at udføre,
>hvis Word ikke brugte CPU'en 100 %,

Det ville den måske, og jeg kan ikke mærke nogen slow-down pga. 600
sider. Søgetiden frem og tilbage i dokumentet er meget lille som om
dokumentet kun var på et par sider. Der må være "en milliard" andre
med samme "problem", men jeg er mere ubekymret nu og vil følge dit
råd:

> så jeg ville nu ikke bekymre
> mig ret meget, hvis jeg var dig.

Igen: tak for hjælp!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-04 12:08

Toke Nørby skrev:

> Ja - og jeg mener at have hørt, at hvis blæseren ikke kan
> "følge med" eller "står af", stopper maskinen uden at ødelægge
> CPU'en.

Nyere bundkort kan vist slukke af sig selv, hvis temperaturen på
CPU'en bliver for høj ja.

> Men her siger Microsoft, at dette ikke er tilfældet, og man
> kan faktisk ikke mærke, at Word får CPU'en til at bruge fuld
> tid - og den forstår åbenbart at dele pænt med andre
> programmer alligevel.

Jeg så godt i går, at der stod noget om det på:
<http://support.microsoft.com/?kbid=211443>, men jeg må indrømme,
at jeg ikke rigtig troede på det. Siden du tilsyneladende ikke
kan mærke, at andre opgaver går helt i stå når Word arbejder, må
der dog være noget om snakken.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 20-06-04 20:34

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

...snip
> Siden du tilsyneladende ikke
>kan mærke, at andre opgaver går helt i stå når Word arbejder, må
>der dog være noget om snakken.

Ja, de andre opgaver kører fint, men nu (? den har måske haft det hele
tiden, når jeg har den store fil åben) har min maskine fået en svag
"hvinende" lyd, når CPU'en konstant kører på 100 %, så nu "tør" jeg
ikke bruge word-programmet mere til den fil.

Jeg har derfor indlæst Star-Office 6.0 programmet, (som jeg
downloadede for et par år siden - det var gratis på det tidspunkt) og
det kan tilsynedeladende sagtens håndtere de ca. 600 sider uden at få
CPU'en op på mere end 1-2% - mærkeligt! Blot til almindelig
orientering hvis andre skulle have et lignede problem.

Igen tak fordi du svarede, Thomas!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : ASKF

Dato : 21-06-04 09:41

Toke Nørby ytrede sig i <tdpbd0ps1kg2hka6k7a0oflo5mt4f1ecag@4ax.com> med
dette:

> [...]
>CPU'en op på mere end 1-2% - mærkeligt! Blot til almindelig
>orientering hvis andre skulle have et lignede problem.

Jeg havde overvejet at anbefale dig OpenOffice, som er gratis og i bund
og grund det samme som StarOffice
<http://www.openoffice.org/FAQs/mostfaqs.html#7>, men min erfaring er at
folk gerne tager afstand fra at skifte tekstbehandlingsprogram når det
drejer sig om så store dokumenter som i dit tilfælde.

OpenOffice findes også i en dansk version <http://da.openoffice.org/>.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-06-04 18:33

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>folk gerne tager afstand fra at skifte tekstbehandlingsprogram når det
>drejer sig om så store dokumenter som i dit tilfælde.

Tak, jeg kender eksistensen af OpenOffice og det var selvfølgelig en
mulighed også, Jeg kan levende forestille mig en ulyst til at skifte
program, hvis der er mange fancy ting i dokumentet, men det er ikke
tilfældet med mit dokument - jeg har endnu ikke set en forskel, så der
er nok ikke mystiske ting gemt i mit dokument.

>OpenOffice findes også i en dansk version <http://da.openoffice.org/>.

Mange tak - nu har jeg hentet den også!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-06-04 20:41

Toke Nørby skrev:

> [...]
> maskine fået en svag "hvinende" lyd, når CPU'en konstant kører
> på 100 %, så nu "tør" jeg ikke bruge word-programmet mere til

Hmm, det lyder ikke specielt godt.

> [...]
> tidspunkt) og det kan tilsynedeladende sagtens håndtere de ca.
> 600 sider uden at få CPU'en op på mere end 1-2% - mærkeligt!

Ja, så ville jeg heller ikke tøve med at få det flyttet over i
Star-Office.

> Blot til almindelig orientering hvis andre skulle have et
> lignede problem.

Tak for orienteringen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-06-04 08:20

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

...snip
>Ja, så ville jeg heller ikke tøve med at få det flyttet over i
>Star-Office.

Det går som sagt fint med at flytte til StarOffice6.0 og også med at
redigere store dolumenter her. Der er forskelle fra Word 2000. Gemmer
jeg filen under SO6 springer den fra små 4 MB (som den oprindeligt var
i Word) til knap 7 MB i størrelse! Hvorfor ved jeg ikke.

Men der skete et "mirakel"! Jeg prøvede at åbne dokumentet, jeg havde
gemt under SO6, i Word 2000 igen - og nu er belastningen af CPU'en
nede på 0-2 % !!!!!

Selv om jeg nu gemmer filen under Word bibeholder den sin nye store
størrelse på 7 MB (jeg er ligeglad, men kan slet ikke gennemskue
hvorfor).

Dette gælder for alle mine større Word-dokumenter, der før har fået
CPU'en op på 100 %. Forstå det, hvem der kan!

Jeg gætter nu: Kan man forestille sig, at SO6.0 ikke importerer alle
Word skjulte rettelser eller oplysninger om samme og andre skjulte
uhumskheder, der har været i det originale dokument - og som i Word
får CPU'en op at køre?

Pyt, jeg har fundet en "workaround", som jeg vil bruge og fidusen er
hermed videregivet til Word-brugere, der evt. har samme problem. Jeg
mener dog, at StarOffice6 (eller efterfølgeren ver. 7) ikke er gratis
mere - desværre! Jeg har ikke prøvet med WordPerfect - det kan jo
være, at workaround'en også virker med det program.

Jeg aner ikke om denne situation også var tilstede i min gamle
Win98-computer - samme Word-program - men her havde jeg vist ingen
"jobliste", der kunne vise CPU-belastningen.

Livet er så sandelig ikke for begyndere!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : ASKF

Dato : 22-06-04 12:13

Toke Nørby ytrede sig i <nv0dd0pg5sekm34hamlk1mp6ou8ljs8qqi@4ax.com> med
dette:

>"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
>..snip
[snip]
>Men der skete et "mirakel"! Jeg prøvede at åbne dokumentet, jeg havde
>gemt under SO6, i Word 2000 igen - og nu er belastningen af CPU'en
>nede på 0-2 % !!!!!
[snip]
> [...]
>mere - desværre! Jeg har ikke prøvet med WordPerfect - det kan jo
>være, at workaround'en også virker med det program.

Der har tidligere i <news:dk.edb.programpakker.ms-office> været
beretninger om at fejl i MS Office dokumenter kunne rettes ved at hente
dem ind i OpenOffice og gemme dem igen.

Der har også været tilfælde hvor nogle skiftede MS Office version, og
dokumenter så ikke kunne åbnes korrekt, hvor en tur gennem OpenOffice
fiksede dette (har selv oplevet dette).

>Jeg aner ikke om denne situation også var tilstede i min gamle
>Win98-computer - samme Word-program - men her havde jeg vist ingen
>"jobliste", der kunne vise CPU-belastningen.

Problemet eksister for både Win98Se, Win2K og WinXP. Jeg havde et
program der viste CPU forbrug da jeg brugte Win98Se, men jeg behøvede
det nu ikke, da jeg ofte oplevede at maskinen hakkede i opdateringen,
eller stoppede helt med at respondere (nogle gange crashede den endog),
når Word havde sine problemer, det var en af grundende til at jeg
skiftede til Win2K.

>Livet er så sandelig ikke for begyndere!

Nej, erfaring og viden har man ofte først efter man havde brug for den.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Toke Nørby

Dato : 22-06-04 20:32

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

...snip

> [...]
>Der har også været tilfælde hvor nogle skiftede MS Office version, og
>dokumenter så ikke kunne åbnes korrekt, hvor en tur gennem OpenOffice

Det er ligesom at hælde rødvin med propsmuller igennem et kaffefilter!
Det hjælper også

Selvfølgelig må problemet have været beskrevet før, men det har
forbigået min opmærksomhed - men det skyyldes jo i bund og grund, at
jeg ikke har været opmærksom på problemet tidligere.

Det havde dog været pænt af Microsoft hvis de kunne nævne den slags
workaround, men det er jo noget de bestemmer.

>Problemet eksister for både Win98Se, Win2K og WinXP. Jeg havde et
>program der viste CPU forbrug da jeg brugte Win98Se,

Kan du huske, hvad det hed og hvor man kan finde det? (Jeg bruger også
mit dokument på en bærbar med Win98SE)

> [...]
>eller stoppede helt med at respondere (nogle gange crashede den endog),
>når Word havde sine problemer, det var en af grundende til at jeg

Min gamle pc var en sløv 300 Mhz maskine med Win98SE, og her _kan_
problemet have været tilstede, men jeg har intet mærkeligt mærket.

>Nej, erfaring og viden har man ofte først efter man havde brug for den.

Nemlig og nyhedgrupperne er fremragende - pga. af al den gode
hjælpsomhed, der er her.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : ASKF

Dato : 24-06-04 14:58

Toke Nørby ytrede sig i <1f1hd0d0h3tclpo487flhaqor1tnb5tuvo@4ax.com> med
dette:

> [...]
>workaround, men det er jo noget de bestemmer.

>Kan du huske, hvad det hed og hvor man kan finde det? (Jeg bruger også

Efter lidt søgen fandt jeg det igen:
<http://jongrieve.net/cpumon/>

Jeg fandt også et andet:
<http://www.coolbeans.ws/cpumeter.shtml>
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Toke Nørby

Dato : 25-06-04 08:22

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

snip
...cpu-monitor

>Efter lidt søgen fandt jeg det igen:
><http://jongrieve.net/cpumon/>
>
>Jeg fandt også et andet:
><http://www.coolbeans.ws/cpumeter.shtml>

Cool-Bean er super! Mange tak!
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-06-04 11:15

Toke Nørby skrev:

> Der er forskelle fra Word 2000. Gemmer jeg filen under SO6
> springer den fra små 4 MB (som den oprindeligt var i Word) til
> knap 7 MB i størrelse! Hvorfor ved jeg ikke.

Jeg har tidligere oplevet de mest sære ting ved at flytte
dokumenter fra et program til et andet (i mit tilfælde fra
PageMaker til InDesign eller fra Quark til InDesign f.eks.).

Det er svært at sige, hvad der præcist sker, men jeg har altid
regnet med, at det vel er fordi, at det ene program har en
funktion, som det andet program også har, men blot løser på en
anden måde, som til sidst ender i en større (eller mindre) fil.

Header-information kan også fylde en hel del. Altså f.eks.
information om, hvem der har lavet filen og hvornår. Hvilket
program der er brugt osv., men på det område tror jeg nu at
Word gemmer mere header-information end Star-Office (uden
dog at være sikker).

> Men der skete et "mirakel"! Jeg prøvede at åbne dokumentet,
> jeg havde gemt under SO6, i Word 2000 igen - og nu er
> belastningen af CPU'en nede på 0-2 % !!!!!

Sært, men det er da egentlig ikke så ringe endda. Dokumentet
må have indeholdt et eller andet, som Word åbenbart bliver nødt
til at knokle hårdt på. Måske har Star-Office fjernet den del
fordi den ikke forstår det. Er du sikker på, at der ikke er
introduceret nogle fejl i dokumentet på en eller flere af
siderne? Et dokument på 600 sider, kan man jo hurtigt overse
et par fejl i. :)

> Selv om jeg nu gemmer filen under Word bibeholder den sin nye
> store størrelse på 7 MB (jeg er ligeglad, men kan slet ikke
> gennemskue hvorfor).

Heller ikke her.

> [...]
> samme og andre skjulte uhumskheder, der har været i det
> originale dokument - og som i Word får CPU'en op at køre?

Det kan nemlig meget vel tænkes og det er også derfor jeg har
min tvivl om, at samtlige sider ser nøjagtig ud på samme måde
når de har været en tur igennem Star-Office og tilbage igen,
medmindre det udelukkende er header-information som ændrer
sig. Har bare svært ved at forestille mig at den alene skulle
gøre så stor en forskel på filstørrelsen.

> Livet er så sandelig ikke for begyndere!

Uha nej. Det ville nok også hurtigt blive kedeligt, hvis det
var. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 21-06-04 16:50

> [...]

>introduceret nogle fejl i dokumentet på en eller flere af
>siderne? Et dokument på 600 sider, kan man jo hurtigt overse

Dokumentet består _udelukkende_ af tekst med en simpel
afsnitsformatering med 0.5 cm indrykning af understående tekst a la:

Hald, Ole Emil Valdemar, (HjN-II, s. 82) f. 29.05.1871 på Lystrupgaard
pr. Hadsund, cand. phil., løjtnant, (HjN-II, s. 82) indtr. i
postv. 01.04.1895, (OM16/1901) 01.05.1901posteksp. i Kbhvn.,
(OM35/1920) 01.08.1920 kontrollør II i Kbhvn., 31.05.1941 afsked.
[Å41.208, Å46.189, Å51.184, d07.11.1951, NÅ52.335]

Ellers intet specielt - ingen tabulatorer og kun skift mellem fed og
alm. tekst i ny og næ (der er godt 5000 afsnit, der selvfølgelig
varierer i størrelse).

....snip

> [...]
>sig. Har bare svært ved at forestille mig at den alene skulle
>gøre så stor en forskel på filstørrelsen.

Ja, siderne ser _nøjagtig_ ens ud i de to programmer - og ser man på
headeren ser de nogenlunde ens ud - det man nu kan se med et alm.
"vis"-program.

>Uha nej. Det ville nok også hurtigt blive kedeligt, hvis det
>var. :)

Det er rigtigt, men hvorfor skal det gå ud over mig?
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-06-04 21:47

Toke Nørby skrev:

> Det er rigtigt, men hvorfor skal det gå ud over mig?

Trøst dig med at du ikke er alene. :)

--
Hilsen
Madsen