Olie til lædder snor, halsbånd o.a..
Fra : Karina.

Dato : 18-06-04 10:02

Hej alle.

Forleden til træning fik jeg alletiders gode råd mht. lædder snor/line
og halsbåndet til min hund.
Istædet for møjsommeligt at skulle gnide og gnubbe lædderet med
lædderfedt, købte jeg 2l. af den billigste madolie, hældte det hele op
i en balje stor nok til lædder linen, lagde line og halsbånd i olien i
blød i ca. 1 time (efter dagens sidst aften gå-tur) og hang det hele
til tørre natten over. Næste morgen kunne jeg med en tør klud lige
tørre overfladen af og derefter har jeg haft den blødeste olie-mættet
hunde line og hunde halsbånd nogen sinde (lædderet er også blevet mere
smuds afvisende)

Pas på med at det ligger for længe i olie da det så bliver for mæt og
glat og fedet, sker det alligevel kan en fugtig klud opvredet i lidt
sæbe hjælpe på det problem

Synes det var så god og billig en løsning at jeg ville give det vidre.

Vh. Karina - der er super glad for sin Samojede/labrador tøs på 1½ år
^_^

Fra : Jesper Knudsen

Dato : 18-06-04 11:46

Tak for et godt råd. Det vil jeg prøve med mine liner. Det lyder dejlig
nemt!

;) Louise

Fra : fam. Ager

Dato : 18-06-04 12:41

"Karina." <1kgc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Synes det var så god og billig en løsning at jeg ville give det vidre.
>
> Vh. Karina - der er super glad for sin Samojede/labrador tøs på 1½ år

Hej Karina!

Øhh..undskyld, jeg har trykket på den forkerte knap, og sendt til dig
privat, undskyld....
Men for informationens skyld, vil jeg lige sige, at jeg har fået fortalt fra
en sadelmager, og information fra Kenjan, der laver læder liner, at olie har
en god nu og her effekt, men har tilbøjelighed til at mørne læderet på
længere sigt.
derfor er fedt langt bedre.
Det har også betydning, hvilken behandling at læderet har fået fra
fabrikantens side.
mvh. Marie.

Fra : Winther

Dato : 18-06-04 14:02

> [...]
> længere sigt.
> derfor er fedt langt bedre.
> Det har også betydning, hvilken behandling at læderet har fået fra

Da jeg købte min line hos Kenjan for flere år siden blev den lagt i saltvand
natten over. Det var et bestemt antal timer og et bestemt blandingsforhold
som jeg ikke længre husker. Derefter kunne man give den en omgang læderfedt.
Benyt også lejligheden til at dyppe hund og line i Vesterhavet, det pynter
på begge. Ikke for at reklamere, men jeg har aldrig oplevet mere lækre liner
end derfra, stærke, bløde, tykke med afrundede kanter, kun syninger, ingen
popnitter. Der er så til gængæld andet de sælger, som er noget bras der ikke
holder.

Vh. Winther

Fra : fam. Ager

Dato : 18-06-04 15:08

"Winther" <Falk-Petersen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> popnitter. Der er så til gængæld andet de sælger, som er noget bras der

Jeps, Det er kram deres liner, lækre at have i hånden, og så holder de for
altid, hvis du passer dem...Reklame er vel ok, så længe der er hold i
budskabet!?.
mvh. marie

Fra : Karina.

Dato : 19-06-04 08:09

> [...]
> længere sigt.
> derfor er fedt langt bedre.
> Det har også betydning, hvilken behandling at læderet har fået fra

Hej igen.

Den var jeg så ikke klar over og det lyder bestemt som om at det jeg
troede var et godt råd i virkeligheden var et dårligt råd - hmmm,
ØV..! Men så er jeg glad for at jeg skrev herind om det og det er så
også sidste gang jeg giver det råd vidre og bestemt også sidste gang
jeg selv lægger mine hunds lædder ting i olie..!

Jeg har selv en Kenjan til Misja og kan kun tilslutte mig rosen til
deres seler, er det muligt nogen herinde kan komme på det med saltvand
og blandings forholdet? For det lyder som om det har samme lækre
effekt på lædderet (blødt og smidigt) uden at mørne det og mht.
lædderfedt og knofedt så har det da også sin charme =^_^=

Tak for jeres kommentare

Vh.Karina.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-06-04 08:04

On 19 Jun 2004 00:08:59 -0700, 1kgc@mail.dk (Karina.) wrote:

> [...]
>effekt på lædderet (blødt og smidigt) uden at mørne det og mht.
>lædderfedt og knofedt så har det da også sin charme =^_^=

ja det var da rart at vi lige fik det på det rene at man ikke skal
dyppe snoren i madolie, det lød ellers meget godt til at starte med
jeg bruger bare lædderfedt til min snor halsbånd det syntes jeg nu
er meget godt, og ja det virker lidt som om at kenjan styrer markedet
herhjemme, der er ikke rigtigt andet der virker lige så godt, lidt
underligt, men jeg er nu også tilfreds med det

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : René Kofoed

Dato : 23-06-04 09:03

--

> [...]
> effekt på lædderet (blødt og smidigt) uden at mørne det og mht.
> lædderfedt og knofedt så har det da også sin charme =^_^=

Hejsa NG.
Man godt give sine liner olie, bare det gnides på som læderfedt !! Det
eneste problem der reelt er med olien, er at det blødgør læderet så meget at
det kan give/strække sig, og derfor nemmere knækker.
Hvis i vil have noget extra godt læderfedt/olie så køb det i en rideudstyrs
forretning. Kieffer (kæmpestort sadelmagerfirma ) laver både olie, fedt og
læderbehandlingsprodukter, som med godt resultat kan bruges.
Mvh Susanne, som egentlig aldrig har smurt hendes liner !! Hmm