MySQL - datoproblem
Fra : Ole Olsen

Dato : 17-06-04 22:56

Jeg har en tabel med et dato-felt (YYYY-MM-DD) . Jeg vil gerne finde
antallet af poster for hver måned i hvert år.

Kan det i det hele taget lade sig gøre, og i givet fald hvordan?

OO

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-06-04 03:15

On Thu, 17 Jun 2004 23:56:20 +0200, Ole Olsen <nospamto@mailme.dk>
wrote:

>Jeg har en tabel med et dato-felt (YYYY-MM-DD) . Jeg vil gerne finde
>antallet af poster for hver måned i hvert år.
>
>Kan det i det hele taget lade sig gøre, og i givet fald hvordan?

Sagtens. Man kan udtrække en del af en dato vha. funktionen EXTRACT().
Alternativt kan du også blot tage de første 7 tegn af dato-feltet vha
LEFT(), men det er lidt grimt (omend MySQL alligevel ikke gør brug af
et index i nogen af tilfældene).

Eksempel:

SELECT
COUNT(*) AS antal,
EXTRACT(YEAR_MONTH FROM datofelt) AS datodel
FROM
tabelnavn
GROUP BY
datodel

Du kan altid tilføje en passende ORDER BY, hvis nødvendigt.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: rutsjebane (og ikke rutchebane)