Suggested DRAM Clock is "133"
Fra : Larss

Dato : 04-05-01 21:30

Jeg har lige et spørgsmål til...
Pc'en foreslår indstillingen 133MHz , men de tips jeg har fået hjalp ikke.
Er der andre gode bud?

Jeg har uploaded nye billeder i FP format denne gang
http://larss.homepage.dk/bios.htm
Hvad er der galt?

På forhånd tak!
Lars

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 04-05-01 22:17

> Jeg har lige et spørgsmål til...
> Pc'en foreslår indstillingen 133MHz , men de tips jeg har fået hjalp ikke.
> Er der andre gode bud?

Tja - jeg tror gerne at din maskine vil have at ram'ene kører 133Mhz istedet
for 100...

Ser vi på billede 6....

Der har du helt rigtig fat i punktet

HostClock minus 33 Mhz

Sæt den til "HostClock"

Så kører den samme hastighed som din bus... Skriver den det stadig - er det
fordi du kun kører 100Mhz på bussen - og det kan du OGSÅ ændre.

Men det er en anden sag.

// Søren

Fra : Peter Pan

Dato : 04-05-01 23:35

"Larss" <cfs9914@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Er der andre gode bud?
>
> Jeg har uploaded nye billeder i FP format denne gang

Du har valgt Host CLK-33. Din FSB (Host CLK) er 100 MHz. Så når du vælger
Host CLK-33 kører du 66 MHz på rammen. Du skal vælge Host CLK+33.

Den option er der bare ikke. Og sandsynligvis fordi dit ram ikke er PC133
ram. Du skal bruge minimum 7,5 NS ram for at køre 133 MHz på rammen. Og dine
kan du se kører 8, 10 og 10 ns. Så ingen af dine ram blokke kan køre 133
MHz. (8 ns=124 MHz, 10 ns=100 MHz.)

Jeg forstår bare ikke hvorfor den skriver suggested DRAM clock is 133, men
nok fordi de syntes du skal købe noget PC133 ram, så du kan få det sidste
performance ud af processoren!

Husk iøvrigt lige at enable System BIOS cacheable. Det sløver computeren
MEGET ned at have den disablet.

Mvh
Anders

Fra : Larss

Dato : 05-05-01 12:24

mht. ram er maskinen forsynet med ET stk. 256 mb, 133Mhz og (6 ns, jfr
forhandleren).
Og det er først efter at jeg har i sat dennne 133 MHz blok at jeg får
beskeden.

Fra : Peter Pan

Dato : 06-05-01 11:24

> mht. ram er maskinen forsynet med ET stk. 256 mb, 133Mhz og (6 ns, jfr
> forhandleren).
> Og det er først efter at jeg har i sat dennne 133 MHz blok at jeg får
> beskeden.

Hvis du har noget 6 ns ram kan det køre 166 MHz. Under chipsæt feature setup
står dine ram til 8, 10 og 10 ns. Dette er jo så forkert...ret det! (de 3
første linier)

Mvh
Anders