Pony bider !
Fra : Knud Andreassen

Dato : 17-06-04 21:47

Hej, min datter har købt et Irish Cob hingsteføl, og for at den ikke skal
føle sig ensom har vi anskaffet en shetlandspony vallak til selskab, denne
pony er meget slem til at bide føllet. Jeg håber der er nogen her der har et
godt råd om hvad man kan gøre for at vænne den af med det, hvis det da
overhovedet er muligt. Føllet er ½ år gammel, ponyen er ca. 4 år.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Louise

Dato : 18-06-04 13:04

Nu ved jeg jo altså ikke hvor voldsomt det er, men som den ældre hest
er det ponyens opgave at opdrage på føllet og lære det at respektere
de ældre heste. Og det foregår ofte med bid... Det nytter ikke noget
at forsøge at overbeskytte føllet mens I er der, for så vilden ældre
hest tage revanche når I er gået og de får aldrig slået fast at det er
den lille, der bestemmer.

Hvis den decideret jagter føllet rundt på marken skal du måske
overveje om de overhovedet passer sammen; ikke alle heste er lige
tolerante overfor føl.

Hvis shetlandsponyen er en hingst bør den iøvrigt kastreres; det vil
tage meget af bideriet.

Fra : Malene P

Dato : 18-06-04 14:47

"Louise" <egdal@sporty.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis shetlandsponyen er en hingst bør den iøvrigt kastreres; det vil
> tage meget af bideriet.

Knud skrev nu faktisk at det er en valak. Iøvrigt har jeg lige en
kommentar. Har en veninde, der skulle forkæle sin datter med en islænder for
et par år siden. I starten gik han alene, men efter ½ års tid købte hun en
shetlænder som selskabshest. I en god mening, da jeg havde præket længe nok
imod aleneheste. Shetlænderen er vist kun et par år, mens islænderen er 9.
Alligevel går shetlænderen jævnligt og bider islænderen -især i halen. Måske
er problemet løst -har ikke hørt fra veninden siden jul.

mvh
Malene P

Fra : Louise

Dato : 18-06-04 20:14

Hehe, ja der gik det vist lige lidt for stærkt. Lad mig slå fast at
det ikke nytter at kastrere den, hvis den er vallak

www.malinoise.dk

Fra : Benzon

Dato : 19-07-04 23:06

Enig med Louise: Giv dem tid, så vil de i langt de fleste tilfælde finde ud
af det. Føllet skal sandsynligvis lige lære at respektere shetlænderens
'personlige rum', og under hvilke omstændigheder, shetlæneren kan acceptere
nærhed... Som i enhver hesteflok.

Lars

Fra : Emma Inge Hansen

Dato : 19-07-04 21:20

"Knud Andreassen" <mailfjernes@d-l-v.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt råd om hvad man kan gøre for at vænne den af med det, hvis det da
> overhovedet er muligt. Føllet er ½ år gammel, ponyen er ca. 4 år.

Hvornår begyndte det med bidningen?
M.v.h.
Poul Evald Hansen