skriftlig eksamensopgave for 9. matematik
Fra : Ralph

Dato : 17-06-04 20:31

...........ønskes, vil gerne gennemgå den sammen med min datter - som mener
hun fik en alt for lav karakter - findes den til download nu hvor det hele
er overstået?

--
venligst
Ralph

Fra : Anita

Dato : 17-06-04 20:48

> ..........ønskes, vil gerne gennemgå den sammen med min datter - som mener
> hun fik en alt for lav karakter - findes den til download nu hvor det hele
> er overstået?

Det gør den desværre ikke. Men hvis din datter blev eksamenstiden ud, har
hun haft mulighed for at beholde opgavesættet.

Ellers er eneste mulighed nok at få fat i en lærer som har den.

Venligst Anita

Fra : Ralph

Dato : 17-06-04 21:46

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Ellers er eneste mulighed nok at få fat i en lærer som har den.

Tak for hurtigt svar - det vil jeg så prøve. Iøvrigt ER hun faldet ned igen.

--
venligst
Ralph

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-06-04 10:18

> "Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tak for hurtigt svar - det vil jeg så prøve. Iøvrigt ER hun faldet ned
igen.

karakterer er noget en vis herre har skabt - jeg har også rettet
matematikopgaver for afgangsklasser, men sagen er nu den, at når en elev
har lavet sine skriftlige opgaver, så sendes de direkte til censor.
Denne censor kan vælge at vægte dette eller hint på en anden måde end
læreren, og når censor så har afgivet en karakter, så kan læreren stort
set gøre hvad han vil: censors karakter vejer tungest.

FX - din datter laver en elendig opgave - censor giver hende 5 - hendes
matematiklærer, der kender hende og som ved, hvad hun evt. har ment med
opgaven, mener nok at det i hvert fald er et 6-tal værd.
Censor giver karakteren først. Den sendes til skolen, hvorefter læreren
så skal rette opgaven, afgive sin karakter - i dette tilfælde 6.

Da læreren ikke på forhånd få lov til at se censors karakterer, så skal
han altså alene stole på sine vurderingsevner (der følger nemlig ingen
facitliste med til læreren eller censor omkring rettelse af opgaven. De
skal altså selv gennemgå opgaverne og lave en løsning. Da censorerne
ofte retter mindst 100 opgaver hver, så kan der naturligvis være en vis
form for automatik i dette.

Når censor altså giver 5 og læreren giver 6, så bliver slutkarakteren 5.
Læreren har ikke mulighed for - som ved en mundtlig eksamen -at høre
censors karakter først og derefter evt. lade den være to karakterer
højere så eleven får sit 6-tal, hvis læreren føler at censor er helt
urimelig.

Ex. jeg rettede nogle elevers engelske stile - en elev lå hos mig til
8 - censor gav 11 - = 19 ialt - eleven fik 10.

Ex. jeg rettede i samme bunke nogle engelske stile, hvor censor ville
give 8 og jeg 11 - resultat: 19 ialt - eleven fik 9 fordi censors
karakter tæller mest.

I de øvrige opgaver var censor og jeg enten på linie eller blot en
karakter over eller under hinanden, og det ændrer ikke noget, bortset
fra at hvis jeg er under censor, så får eleven censors karakter, er jeg
over censor (her taler jeg om en karakter) så får eleven stadig censors
lavere karakter.

Sådan er systemet skruet sammen, og det kan du ikke gøre en pind ved
udover at stemme på politikere, der vil erstatte karakterer med en
vurdering sådan som det er foreslået af både kommunernes landsforening
og DPU-folk og DLF - Venstre vil ikke ændre på den form.

Karakterer er inderligt ligegyldige i folkeskolen - det eneste de bruges
til er at dunke folk i hovedet med: at sortere de mindre kloge fra de
klogere - og så afgøre om man vil indstille dem til gymnasiet: i
praksis´vil de elever, der får 6 i et fag fx matematik, næppe blive
indstillet til matematisk gymnasium - men igen siger man fra
ministeriets side, at der skal ske en helhedsbedømmelse -ak, ja!

Man kan ikke dumpe i en folkeskole, og derfor er der imho ingen mening i
at pege på de "dumme" eller "de kloge". Karakterer er i værste fald i
modstrid med folkeskolelovens formålsparagraf, men det kan vi altid tage
en anden gang -nu går jeg til sommerferiefrokost!

Håber dog at de forklarede en smule?
--
ahw