giver dette noget køling
Fra : Lars K.

Dato : 17-06-04 16:41

jeg har købt denne Thermaltake, CopperShim XP, men ved ikke om det er noget
godt eller et flop at sætte på sin cpu

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-06-04 17:13

"Lars K." <hellak@lars.dk> crashed Echelon writing

> jeg har købt denne Thermaltake, CopperShim XP, men ved ikke om det er
> noget godt eller et flop at sætte på sin cpu

En Shim er designet til ekstra beskyttelse så du ikke knækker noget af
kernen med montering af køler. Da det er kernen som bliver varm, som
shim'en ikke rører, vil en shim ikke forbedre kølingen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars K.

Dato : 17-06-04 18:57

okay, det var da en forklaring der var til at forstå, for jeg forstod det
sådan før at den afledet varmen noget bedre
Tak for hjælpen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-06-04 20:59

On Thu, 17 Jun 2004 19:57:25 +0200, Lars K. <hellak@lars.dk> wrote:

> okay, det var da en forklaring der var til at forstå, for jeg forstod det
> sådan før at den afledet varmen noget bedre
> Tak for hjælpen
Faktisk skal du regne med at cpu kernen bliver en smugle varmere ved at
montere en shim. Fordi køleren ikke vil sidde lige så stramt imod kernens
top. Og hvis du er rigtig uheldig kan du faktisk brænde cpuen af hvis
shimmen ikke ligger rigtigt.
Hvis du allerede har monteret køleren er der ingen grund til at afmontere
den for at sætte en shim på.
En shim kan være en god ting hvis man er lidt usikker på hvordan køleren
skal monteres og ikke vil risikere at ødelægge kernen.

/Thomas

--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Brian Lund

Dato : 17-06-04 23:26

> [...]
> montere en shim. Fordi køleren ikke vil sidde lige så stramt imod kernens
> top. Og hvis du er rigtig uheldig kan du faktisk brænde cpuen af hvis

Sådan noget pjat, hvis shimmen ellers er lavet rigtigt er den en anelse
tyndere end kernen er høj!
Og sådan SKAL det altså også være, for ellers er det at det går galt :(

Brian - Som selv har brugt en shim

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-06-04 06:22

> Sådan noget pjat, hvis shimmen ellers er lavet rigtigt er den en anelse
> tyndere end kernen er høj!
> Og sådan SKAL det altså også være, for ellers er det at det går galt :(
Det er overhovedet ikke noget pjat. Shimmen er lavet så den er så tæt på
kernens højde som muligt. Du har ret i at den skal være en smugle tyndere.
Men det ændre ikke det fact at når den er monteret vil noget af kølerens
tryk bilve på shimmen og derfor vil den sidde mindre stramt til cpu kernen
og dermed forrinde kølernes effekt.
Hvis shimmen er lavet ordenligt er det ikke ret meget det betyder men 1-3
grader højere kernetemperatur er normalt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Jakob M

Dato : 18-06-04 10:29

> Det er overhovedet ikke noget pjat. Shimmen er lavet så den er så tæt
> på kernens højde som muligt.

Nej, tæt på men altid tyndere, ellers er den defekt.

> Men det ændre ikke det fact at når den er monteret vil noget
> af kølerens tryk bilve på shimmen og derfor vil den sidde mindre
> stramt til cpu kernen og dermed forrinde kølernes effekt.

Nej, det gælder kun hvis den er defekt eller er fejlmonteret.

> Hvis shimmen er lavet ordenligt er det ikke ret meget det betyder men
> 1-3 grader højere kernetemperatur er normalt.

Jeg havde nøjagtigt den samme temperatur, med og uden shim, dengang jeg
brugte det.

Mvh
Jakob