MS Windows
briani 27239
Automatisk logon -hvordan
Fra : SimSalaBim

Dato : 17-06-04 15:11

når min computer starter op vil jeg gerne have at den logger på min konto
helt automatisk. Hvordan gør man det. Jeg kører XP home, og der er kun den
ene konto.
/carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-04 15:21

SimSalaBim skrev:

>når min computer starter op vil jeg gerne have at den logger på min konto
>helt automatisk. Hvordan gør man det. Jeg kører XP home, og der er kun den
>ene konto.

Jeg kan ikke huske hvor man finder det i Windows' egne menuer,
men jeg installerer TweakUI som det første på en ny
Windowsinstallation, og den har et faneblad der hedder "Logon"
hvor man kan aktivere det.

De øvrige muligheder i TweakUI er uundværlige, så du kan lige så
godt få fat i det med det samme.

http://www.microsoft.com/ntworkstation/downloads/PowerToys/Networking/NTTweakUI.asp

--
Bertel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-04 15:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg kan ikke huske hvor man finder det i Windows' egne menuer,
> men jeg installerer TweakUI som det første på en ny
> Windowsinstallation, og den har et faneblad der hedder "Logon"
> hvor man kan aktivere det.

Det er noget nemmere at gå ned i Start > Kør og starte:
control userpasswords2
Under fanebladet Users har man mulighed for at fjerne et flueben i
feltet 'Users must enter a user name and password...'.

> De øvrige muligheder i TweakUI er uundværlige, så du kan lige så
> godt få fat i det med det samme.

Det har jeg hidtil også syntes, men må indrømme, at der bliver mindre
og mindre brug for det efterhånden som man lærer gpedit.msc at kende.
Den findes dog vist kun i WinXP Pro-versionen.

Jeg sidder lige pt. og prøvekører SP2 RC2 og havde bestemt mig for,
at jeg ikke ville installere TweakUI, før det blev absolut nødvendigt.
Alt det der normalt irriterer mig ved WinXP har jeg fået koblet fra
med gpedit.msc. Det eneste jeg ikke kunne finde i aftes i gpedit.msc,
er en funktion, som bringer den klassiske søgefunktion frem (den man
finder under punktet Explorer i TweakUI), så i aftes løb dovenskaben
af med mig, så TweakUI blev installeret for at slå den funktion til
(Use Classic Search in Explorer).

Er dog ret sikker på, at det også er muligt via gpedit.msc, men i
aftes, kunne jeg ikke lige finde det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : SimSalaBim

Dato : 17-06-04 19:03

> [...]
> (Use Classic Search in Explorer).
>
> Er dog ret sikker på, at det også er muligt via gpedit.msc, men i

Jeg vil kigge på de andre muligheder

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-04 19:47

Thomas G. Madsen skrev:

>(Use Classic Search in Explorer).

Sådan et punkt har jeg ikke i min TweakUI, men det savnes.

Jeg har lige genhentet den efter mit eget link og installeret
oveni. Det kunne jeg tilsyneladende godt, men det gør ingen
forskel.

--
Bertel

Fra : SimSalaBim

Dato : 17-06-04 19:02

> Jeg kan ikke huske hvor man finder det i Windows' egne menuer,
> men jeg installerer TweakUI som det første på en ny
> Windowsinstallation, og den har et faneblad der hedder "Logon"
> hvor man kan aktivere det.

Tak. Kender godt programmet, men havde bare glemt det. Nu ved jeg resten.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-04 20:42

Bertel Lund Hansen skrev:

> Sådan et punkt har jeg ikke i min TweakUI, men det savnes.

Er det TweakUI 1.33, du kører med? Hvis det er, så er den efter
sigende ikke fuld WinXP-kompatibel. Version 1.33 er beregnet til
Win9x/ME og Win2000, men ikke WinXP.

Den jeg kører med, er den man kan hente på denne side:
<http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx>.
(Bemærk: "Version 2.10 requires Windows XP Service Pack 1...").

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-04 21:07

Thomas G. Madsen skrev:

>Er det TweakUI 1.33, du kører med?

Ja.

>Hvis det er, så er den efter sigende ikke fuld WinXP-kompatibel.

Jeg har ikke haft problemer.

>Den jeg kører med, er den man kan hente på denne side:

Tak.

--
Bertel

Fra : Pico

Dato : 17-06-04 22:07

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> <http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx>.
> (Bemærk: "Version 2.10 requires Windows XP Service Pack 1...").

Jeg kørere me v. 2.00.0.0, er der nogen fordel ved at skifte til v. 2.10 ?
Pico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-04 21:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har ikke haft problemer.

Så vidt jeg husker, så brugte jeg den også på WinXP i starten,
men version 2 er klart bedre efter min mening. Den har en del
flere funktioner, som kun er relateret til WinXP (f.eks. det
med klassisk søgefunktion).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-04 22:50

Pico skrev:

> Jeg kørere me v. 2.00.0.0, er der nogen fordel ved at skifte
> til v. 2.10 ?

Jeg er ikke helt klar over forskellene fra den ene version til
den næste. De har efterhånden udsendt mindst tre forskellige
versioner til WinXP. Den første hed 2.00.0.0, men den forsvandt
så pludselig fra MS' side og i lang tid, kunne man ikke hente
XP-udgaver af TweakUI på deres side.

Så kom 2.00.1.0, som jeg lige opdager, er den jeg kører med på
min WinXP SP1-installation og den sidste nye hedder så 2.10.0.0,
som er beregnet til SP1 og nyere. Den eneste umiddelbare forskel
jeg kan se fra 2.00.1.0 og 2.10.0.0 er et menupunkt mere, som
hedder Access Control, som ser ret kompliceret ud. Det er noget
med brugerrettigheder til forskellige ting som f.eks., hvem der
har adgang til fil- og printerdeling osv.

--
Hilsen
Madsen