Download af Mandrake 8.0 iso stoppet efter~
Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-01 21:02

Jeg har været lidt dum(dristig). Med min Netscape Communicator 4.51 DK
til Windows gik jeg i gang med at hente
http://ftp.net.uni-c.dk/pub/linux/mandrake/iso/Mandrake80-inst.iso .

Jeg kørte ikke med GetRight eller andre download managers - det var jo
kun 646 MB, forbindelsen til uni-c kørte rigtigt godt, og det hele
ville vel hurtigt være overstået med en enkelt ISDN-kanal.

Da 2/3 af filen var hentet, gik det galt.

(Til Kent Friis: Ingen Windows-kommentarer, tak. Det var faktisk min
Linuxrouter, der smed forbindelsen - godt nok pga. inaktivitet, men
alligevel).

Jeg kunne starte forfra, men det er ligesom lidt utilfredsstillende.
Så jeg står med to opgaver:

1. Den del, jeg har hentet, skal verificeres.
Jeg fandt i Netscapes cache-bibliotek en fil på 424.935.424 bytes. Den
har md5-summen 4cfa69721a3ea9fec7617286c5b8151e .

Er der nogen, der er i besiddelse af omtalte iso, der kan klippe de
første 424.935.424 bytes ud og regne en md5sum, så vi kan sammenligne?

Jeg går ud fra, at det kan gøres med:
head -c 424935424 Mandrake80-inst.iso > truncfile
md5sum truncfile

....men jeg kan tage fejl, for jeg har aldrig prøvet at bruge head på
en binær fil før.

2. Jeg skal have hentet resten af filen.
Nogen, der har et godt forslag til, hvordan jeg griber det an?

Kan jeg smide den over på en Linux-maskine og få en ftp-klient til at
tro, at den selv har hentet første del og bare skal fortsætte, hvor
den slap?

Eller er der måske ligefrem ftp- eller http-klienter, man kan bede om
at hente fra en bestemt byte-position?

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : baal

Dato : 04-05-01 21:17

Resume filen via FTP, det er det letteste. Hvis du renamer den til
Mandrake80-inst.iso vil ftp programmet selvfølgelig resume filen ordentligt.
Til Windows kan jeg anbefale FlashFXP (www.flashfxp.com) til FTP/FXP. Bedre
alle browsere/downloadmanagers til FTP formål :)

mvh baal

Fra : Morten Boysen

Dato : 04-05-01 22:31

> [...]
> Kan jeg smide den over på en Linux-maskine og få en ftp-klient til at
> tro, at den selv har hentet første del og bare skal fortsætte, hvor

Intet problem. Den lokale fil skal bare have samme navn, som den du
henter, men det bør ikke være et problem med Linux ISO'er. Derudover
skal serveren selvfølgelig understøtte RESUME.

--
Morten Boysen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 04-05-01 23:37

On Fri, 04 May 2001 22:01:40 +0200, Allan Olesen wrote:

> Jeg går ud fra, at det kan gøres med:
> head -c 424935424 Mandrake80-inst.iso > truncfile
> md5sum truncfile

$ dd if=mandrake-80-inst.iso count=1 bs=424935424 | md5sum
1+0 records in
1+0 records out
4cfa69721a3ea9fec7617286c5b8151e -

Så samme checksum her.

> Eller er der måske ligefrem ftp- eller http-klienter, man kan bede om
> at hente fra en bestemt byte-position?

ncftpget -z

--
Stig

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-05-01 11:23

"Stig H. Jacobsen" <nzaa7en001@sneakemail.com> wrote:

>$ dd if=mandrake-80-inst.iso count=1 bs=424935424 | md5sum

Åh. Jeg har altid bildt mig ind, at bs skal være 2^n, og at man ikke
kan pipe større data, end man har ram til. Så blev jeg lidt klogere.

>1+0 records in
>1+0 records out
>4cfa69721a3ea9fec7617286c5b8151e -
>
>Så samme checksum her.

Takker.

>ncftpget -z

Tak (til alle, der har svaret på den del). Ingen får mig til at
indrømme her i gruppen, at jeg har brugt baals forslag.

Og det virkede - 2 stk. CD-ROM brændt.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 05-05-01 12:02

On Sat, 05 May 2001 12:23:24 +0200, Allan Olesen wrote:

> Åh. Jeg har altid bildt mig ind, at bs skal være 2^n, og at man ikke
> kan pipe større data, end man har ram til.

Den ser ud til at læse en 'bs' ind af gangen - her var dd
processen hurtigt oppe på flere hundrede mb og gav en masse
paging.

Det ville være mere effektivt med mindre bs og større count, men
jeg gad ikke lige se hvad der kunne divideres ned med :)

--
Stig

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-01 21:20

Den Sat, 05 May 2001 12:23:24 +0200 skrev Allan Olesen:

>Åh. Jeg har altid bildt mig ind, at bs skal være 2^n, og at man ikke
>kan pipe større data, end man har ram til. Så blev jeg lidt klogere.

Under MS-DOS kan man ikke pipe større data end man har diskplads til.

Under *nix har man en buffer på fx 4K - når den er fyldt op, må dd
blot vente på at md5sum har læst nogle data fra den.

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Kent Friis

Dato : 06-05-01 21:17

Den Fri, 04 May 2001 22:01:40 +0200 skrev Allan Olesen:
> [...]
>
>(Til Kent Friis: Ingen Windows-kommentarer, tak. Det var faktisk min
>Linuxrouter, der smed forbindelsen - godt nok pga. inaktivitet, men

Uh-oh, hvad har jeg nu rodet mig ud i?

> [...]
> md5sum truncfile
>
>...men jeg kan tage fejl, for jeg har aldrig prøvet at bruge head på

Jeg ville nok foretrække dd if=Mandr... of=truncfile bs=1 count=42493...

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-05-01 17:16

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) wrote:

>Uh-oh, hvad har jeg nu rodet mig ud i?

Jeg ved jo efterhånden, hvad der trigger dig...

>Jeg ville nok foretrække dd if=Mandr... of=truncfile bs=1 count=42493...

Det samme gjorde Stig, så der er jo nok noget om det.

Vidste I forresten godt, at der ikke bliver installeret en telnet i en
"fuld, standard" Mandrake-installation? (For nu at give mit bidrag til
diskussionen om, hvorvidt Mandrake er en legetøjs-distribution.)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-05-01 18:21

Allan Olesen wrote:

> Vidste I forresten godt, at der ikke bliver installeret en telnet i en
> "fuld, standard" Mandrake-installation? (For nu at give mit bidrag til
> diskussionen om, hvorvidt Mandrake er en legetøjs-distribution.)

Bliver der installeret en ssh?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-05-01 06:43

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Bliver der installeret en ssh?

Ja, openssh, både server og klient.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-01 08:06

Allan Olesen wrote:

> Ja, openssh, både server og klient.

Så er det ikke helt kritisk.

Jeg er dog enig med dig i at telnet er et vigtigt
netfejlfindingsværktøj, og at det er påfaldende at det er blevet
fjernet.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kent Friis

Dato : 07-05-01 17:25

Den Mon, 07 May 2001 18:16:12 +0200 skrev Allan Olesen:

> [...]
>"fuld, standard" Mandrake-installation? (For nu at give mit bidrag til
>diskussionen om, hvorvidt Mandrake er en legetøjs-distribution.)

Telnet burde være afskaffet for mange år siden.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med Elgo-billeder

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-05-01 22:55

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) wrote:

>Telnet burde være afskaffet for mange år siden.

Kan man da f.eks. ssh'e til sin internetudbyders mail- eller
newsserver?

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-05-01 07:29

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]

Til brug for fjernlogin, ja. Som en nok bloated version af netcat, ptjoa.

> Kan man da f.eks. ssh'e til sin internetudbyders mail- eller
> newsserver?

Hvis du har en shell-konto på maskinen, så skulle det ikke være noget
problem. Ellers er det ikke telnet-funktionaliteten men
netcat-funktionaliteten, du har behov for.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-05-01 21:14

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>Hvis du har en shell-konto på maskinen, så skulle det ikke være noget
>problem.

Er vi lidt elitære her?

>Ellers er det ikke telnet-funktionaliteten men
>netcat-funktionaliteten, du har behov for.

Er vi lidt spartanske her?

Jeg kender ikke netcat, men kan gætte. En bloated telnet har mange
gode anvendelser. Skidt med, at bloatingen sikkert forsinker starten
med adskillige mikrosekunder.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 08-05-01 08:52

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-05-01 18:26

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>Gør den ikke det? På redhat bliver klienten da installeret (men ikke
>telnetd)...

Nej. Pakkeudvælgelsen foregår nogenlunde som i RedHat. Først kan man
vælge mellem nogle overordnede grupper af pakker. Derefter kan man gå
ind i den detaljerede pakkeoversigt og "finsortere", hvilke pakker,
der skal med.

Selv hvis man sat hak i samtlige grupper af pakker i den første
oversigt, er der intet hak ved telnet i den detaljerede pakkeoversigt.
Der er i øvrigt utroligt mange ting, der manuelt skal tilvælges, og
der findes - så vidt jeg kan se - ikke noget sted, hvor man kan hakke
af, at man vil have samtlige pakker.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-05-01 21:48

> [...]
> kun 646 MB, forbindelsen til uni-c kørte rigtigt godt, og det hele
> ville vel hurtigt være overstået med en enkelt ISDN-kanal.

Ok, intet problem..

For ikke at være dumdristig mere,,, så downloade "flashget"
http://www.amazesoft.com/

Der vælger du simpelhen bare "indlæs afbrudte downloads" du indsætter så
den url, den skal downloade fra... Og den tjekker, om det er samme fil,,
og så forsætter den bare igen...