Aerogel
Fra : LR

Dato : 17-06-04 05:14

Er der nogen der ved, hvor man kan købe/få et lille stykke Aerogel (frozen
smoke), bare til at lege med? Jeg har forgæves søgt på nettet.

Hvad koster det mon?

Mvh,

Lasse

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-06-04 07:04

On Thu, 17 Jun 2004 06:13:36 +0200
"LR" <lar@pqFJERNDETTE.dk> wrote:

> Er der nogen der ved, hvor man kan købe/få et lille stykke Aerogel
> (frozen smoke), bare til at lege med? Jeg har forgæves søgt på nettet.
>
> Hvad koster det mon?

Ifølge project Stardust (noglet nasa sjov), så kan det kun købes ganske
få steder og er relativt dyrt (ca 1$/cm³)

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Michael Vittrup

Dato : 17-06-04 07:34

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 17-06-04 07:35

Af ren og skær nysgerrighed - hvad er Aerogel og hvilke specielle egenskaber
har det ?

Torben W. Hansen

Monty Phyton

Fra : Brian A.

Dato : 17-06-04 09:04

"Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Af ren og skær nysgerrighed - hvad er Aerogel og hvilke specielle
egenskaber
> har det ?

Noget med at det er Verdens letteste faste stof skulle jeg mene.
Læs evt. mere på http://stardust.jpl.nasa.gov/tech/aerogel.html

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 17-06-04 09:16

> Noget med at det er Verdens letteste faste stof skulle jeg mene.
> Læs evt. mere på http://stardust.jpl.nasa.gov/tech/aerogel.html

Jeg var lige inde på webstedet - det ligner ganske rigtigt "frozen smoke".

Tak for linket...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-04 10:22

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> wrote in message
> [...]
> egenskaber
>
> Noget med at det er Verdens letteste faste stof skulle jeg mene.

Det må da være fantastisk som isolering.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 17-06-04 10:33

> Det må da være fantastisk som isolering.
Ja - hvis det alså ikke lige var pga. prisen...

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-06-04 10:37

On Thu, 17 Jun 2004 11:32:35 +0200
"Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> wrote:

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Ja - hvis det alså ikke lige var pga. prisen...

så vidt jeg ved så er det også yderst følsomt over for stød, og smadrer
på lige fod med f.eks. glas hvis det bliver udsat for slag.

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 17-06-04 10:41

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
On Thu, 17 Jun 2004 11:32:35 +0200

så vidt jeg ved så er det også yderst følsomt over for stød, og smadrer
på lige fod med f.eks. glas hvis det bliver udsat for slag.

Er det hårdt som glas - jeg havde en ide om at det var gelé-aktigt pga.
navnet Aerogel ?

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-06-04 11:23

[snip]
> Er det hårdt som glas - jeg havde en ide om at det var
gelé-aktigt

> pga. navnet Aerogel ?

Underfremstilling laves det af 4 kemikalier som blandes. Dette danner en
tyk klistret gel. Denne bliver så behandlet under tryk (eller er det
vakuum) og så omdannes det til aerogel. Så gel delen stammer altså fra
stadiet inden den endelige form.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 17-06-04 11:40

Kim Schulz wrote:
> Underfremstilling laves det af 4 kemikalier som blandes.
> Dette danner en tyk klistret gel.
En gel behøver ikke at være klistret.

En gel er når du f.eks. opløser lange molekyler, og de pga. kemi eller
adsorption finder sammen, og danner et stort supermolekulært netværk.
Vingummi, buding, syltetøj, husblast osv. er alle geler.

se:
http://homepages.cae.wisc.edu/~aerogel/aboutaerogel.html
http://eande.lbl.gov/ECS/aerogels/saprep.htm

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-06-04 12:46

On Thu, 17 Jun 2004 12:39:39 +0200
Carsten Svaneborg <zqex@sted.i.tyskland.de> wrote:

> En gel behøver ikke at være klistret.

nææe jeg erindrede bare noget om at den var det i dette tilfælde.